Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur, Lund : 2008 (Polen)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*00001223nam a2200349 a 4500
*00128694
*00520170708030836.5
*008080530s2008 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a978-91-44-04833-8
*035 $a(SE-LIBR)10894117
*035 $a(Ko)32901
*040 $aLGEN$dS
*042 $9NB
*08204$a371.102$222/swe
*084 $aEmia-c$2kssb/8
*084 $aEaad$2kssb/8
*1001 $aStensmo, Christer,$d1941-
*24510$aLedarskap i klassrummet /$cChrister Stensmo
*250 $a2., [rev.] uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2008$e(Polen)
*300 $a263 s. ;$c23 cm
*650 7$aLärarrollen$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/L%C3%A4rarrollen
*650 7$aIndividualiserad undervisning$2sao
*650 0$aIndividualized instruction
*852 $5Ko$bKo$hEa$lSTE
*950 $aLärarens personlighet$uLärarrollen
*950 $aIndividanpassad undervisning$uIndividualiserad undervisning
*950 $aIndividualiserat lärande$uIndividualiserad undervisning
*950 $aIndividualisering (pedagogik)$uIndividualiserad undervisning
*950 $aPedagogisk metodik$wg$uIndividualiserad undervisning
*950 $aUndervisning$wg$uIndividualiserad undervisning
*950 $aDifferentiering i utbildningen$uIndividualiserad undervisning
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förlagsinformation: Lärares ledarskap i klassrummet har som främsta mål att förmå eleverna att ägna den schemalagda tiden till arbete med olika former av uppgifter. Uppgifter som genomförs i en kontext som utgörs av skolans yttre, samhälleliga ramar och den inre, lokala skolkulturen. Lärarens uppgift är att ansvara och hantera: Planering - att reflektera över och utveckla en trygg och uppgiftsfokuserad klassrumsatmosfär. Kontroll - att förankra positiva regler och rutiner hos eleverna. Motivation - att göra eleverna målmedvetna och villiga att anstränga sig för att nå målen. Gruppering - att hantera gruppdynamik, normbildning och konflikter i klassen samt formering av arbetsgrupper. Individualisering - att anpassa verksamheterna till varje enskild elevs behov och förutsättningar. Denna reviderade upplaga har kompletterats inom områdena: ledarskapets kontext, särskilt lokala skolkulturer; konflikter och konflikthantering; kooperativt lärande samt gruppering och individualisering. Boken är främst avsedd för studenter på lärarutbildning, lärare i grund- och gymnasieskola samt fristående kurser i pedagogik och beteendevetenskapliga ämnen. Den passar också för blivande barn- och ungdomsledare, personalutbildare och ledare för andra pedagogiska verksamheter. Andra upplagan
Förord 5 KAPITEL 1 Bakgrund 7 Ledarkompetens i klassrummet 7 Störningar i klassrummet 10 Begreppet ledarskap i klassrummet 11 Ledarskap i små grupper 12 Pedagogiskt ledarskap 16 Egna utgångspunkter 18 KAPITEL 2 Ledarskapets kontext 19 Samhälle 19 Skola 21 Klassrum 27 KAPITEL 3 Planering 31 Planeringsram 32 Planeringsområden 39 Planeringsstrategier 48 Preaktiv planering 53 Interaktiv planering 60 Postaktiv planering 63 Handledning 67 KAPITEL 4 Kontroll 69 Disciplin 71 Självdisciplin 73 Fostran 74 Klassrummets ekologi 84 Förebyggande klassrumsarbete 92 Korrektiva åtgärder 108 KAPITEL 5 Motivation 117 Motivationsteori 117 Motivation i klassrummet 124 Behov 128 Mål 135 Lärprocess 141 Prestationer 153 KAPITEL 6 Gruppering 161 Helklassgruppering 163 Nivågruppering 172 Grupparbete 175 Kooperativt lärande 189 KAPITEL 7 Individualisering 203 Individuell variation 204 Individuell tid 223 Individuellt innehåll 225 Individuellt arbetssätt 229 Individuell utvecklingsplan 232 KAPITEL 8 Ledarstilar i klassrummet 237 Två fallstudier 238 Sex ledarstilar i klassrummet 240 Situationsanpassat ledarskap 243 Referenser 247 Person- och sakregister 257