Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Handledning och praktisk yrkesteori
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur, Lund : 2001 ; (Lund : Studentlitteratur)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
General Note 2. tr., 2001 ; 3. tr., 2002 ; 4. tr., 2003 ; 5.-6. tr., 2004 ; 7.-8. tr., 2005 ; 9. tr., 2006 ; 10. tr., 2007
Subject - Topical Term
Other Edition Entry
Subject - SAB Headings
ISBN 91-44-01707-3 ; 978-91-44-01707-5 (10 tr.)
Waiting
*00001399nam a2200409 ar4500
*00128415
*00520151127030930.0
*008010119s2001 sw 000 0 swe
*020 $a91-44-01707-3 ;$c446:00
*020 $a978-91-44-01707-5 (10 tr.)
*035 $a(SE-LIBR)8353044
*035 $a(Ko)32589
*040 $aNB
*0411 $aswe$hnor
*042 $9NB$9SEE$9ARB
*08204$a371.3$222/swe
*084 $aEab$2kssb/6
*1001 $aLauvås, Per
*24510$aHandledning och praktisk yrkesteori /$cPer Lauvås, Gunnar Handal ; översättning: Björn Nilsson ; [tecknare: Arvid Ytreland]
*249 $aVeiledning og praktisk yrkesteori (norska).
*250 $a2., [utök.] uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2001 ;$e(Lund :$fStudentlitteratur)
*300 $a384 s. :$bill. ;$c23 cm
*500 $a2. tr., 2001 ; 3. tr., 2002 ; 4. tr., 2003 ; 5.-6. tr., 2004 ; 7.-8. tr., 2005 ; 9. tr., 2006 ; 10. tr., 2007
*650 2$aCounseling
*650 2$aEducation, continuing
*650 2$aPreceptorship
*650 7$aHandledning $xpedagogiska aspekter$2sao
*650 7$aPedagogik$2albt//swe
*650 7$aHandledare$2albt//swe
*650 7$aYrkesutbildning$2albt//swe
*7001 $aHandal, Gunnar
*7001 $aNilsson, Björn,$d1943-$4trl
*7751 $z91-44-35581-5$wIMP9144355815$92001
*852 $5Ko$bKo$hEab$lLAU
*976 2$aEab$bPedagogisk Metodik
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Grundbok i handledning avsedd för lärarstudenter. I denna uppl. har handledningsstrategierna utökats betydligt avseende teoriförklaring o metodik. Dessa kopplas även ihop med fler arbetsformer o teoriinriktningar än tidigare. Förlagsinformation: Det som utmärker handledning som en pedagogisk aktivitet är närheten, omsorgen och det personliga engagemanget, vilket utgör grunden för och präglar verksamheten. En handledare lyckas då arbetet med det teoretiska innehållet kännetecknas av ett genuint intresse. Det handlar kort sagt om att handledarens uppgift inte är att ge alla svar utan snarare att försöka förstå alla frågor. Det centrala temat i denna bok är hur man kan handleda för att utveckla en praktisk yrkesteori så att denna utgör en säker och mångsidig grundval för handling. Det är inte konkret praxis utan reflekterad praxis som står i fokus, det vill säga en praxis där teoretiska och praktiska grunder och motiv prövas och vävs ihop med etiska överväganden. Författarna har i boken utformat en handledningsstrategi som i denna andra upplaga kopplas ihop med fler teoretiska inriktningar och fler arbetsformer än tidigare. Författarna refererar också till fler yrkesområden och professioner än enbart läraryrket. Boken är en grundbok i handledning och är väl lämpad för studenter på lärarutbildningen. Andra upplagan Översättning: Björn Nilsson
Förord 7 Del I Inledning 1 Inledning 13 2 Om handledning 22 Del II Handledningsfältet 3 Introduktion till del II 31 4 Handledning som begrepp och företeelse 35 Pionjärarbetet 35 Handledningsområden 37 Handledningsbegreppet 42 Direkt och indirekt konsultation 53 Vad rör sig "counseling" om? 57 Vad rör sig "mentorskap" om? 58 Sammanfattning 60 Handledning i teori och praktik 62 5 Handledningstraditioner 64 Lärlingsmodellen 65 Del III Faktorer som rör handledningen i sig 6 Introduktion till del III 99 7 Yrkeskunskap och kompetens 102 "Personlig" kunskap 104 "Tyst" kunskap 105 Handlingskunskap och handlingsreflektion 118 Är det viktigt att artikulera tyst kunskap? 120 Nivåer i yrkeskompetensen 122 Handledning och yrkesmässigt omdöme 129 Avslutning 135 8 Ramar för handledningen 137 Yrkessocialisation 140 Handledning och organisationskultur 147 Handledning inom professionerna 154 Rationalitetsformer 161 Del IV Handledningens praktiska genomgörande 9 Introduktion till del IV 179 10 Strategi och principer 180 Tyranniets moras 180 Praxis 185 Teori och personlig erfarenhet i handledningen 187 11 Exempel på synsätt och metoder i handledningen 191 12 Strategi och principer 200 Praxis 202 Handledningens förlopp 219 Fällor och fallgropar för handledare 245 13 Handledningssamtalet 246 Samtalsformer 251 Dialog och diskurs 256 Handledarens strukturering av samtalen 259 Det kognitiva och det emotionella 262 Samtalsfärdigheter 264 Om att ge och få råd 287 Expanderande handledningssamtal 292 Samtal om samtalen 300 Vem har rätt? 304 Del V "Kollektiv" handledning? 14 Introduktion till del V 311 15 Det individuella och det kollektiva 312 16 Handledning, kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling 320 Begreppet "kvalitet" 320 Kvalitetssäkring 322 Kvalitetsutveckling 325 Handledning som en del av kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling 327 Bedömning och utvärdering av skolan - och handledningens roll i detta arbete 328 Läraren som handledare 334 Kvalitetssäkring för studenter och yrkesutövare - och handledning av dem 338 Hur handledningen kan överleva då utvärdering ingår 352 Yrkesskicklighet, prestationer och osäkerhet 360 17 Avslutning 364 Litteratur 368 Sakregister 382