Hylla
Personnamn
Titel och upphov Spår av teorier i praktiken : några skolexempel
Utgivning, distribution etc. Lund : Studentlitteratur, 2007
Danmark
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a ar4500
*00128396
*00520190204105557.0
*008070219s2007 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144047553
*035 $a(SE-LIBR)10352207
*041 $aswe
*08204$a371.1$222/swe
*084 $aEab$2kssb/8
*1001 $aClaesson, Silwa,$d1947-
*24510$aSpår av teorier i praktiken :$bnågra skolexempel /$cSilwa Claesson.
*250 $a2., [utökade] uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2007
*264 3$aDanmark
*300 $a152 s.$c23 cm
*340 $b23 cm
*500 $a3. tr,. 2008
*650 7$aDidaktik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Didaktik
*650 7$aPedagogikundervisning$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Pedagogikundervisning
*650 0$aEducation ¡ Study and teaching
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*852 $5Ko$bKo$hEab
*887 $a{"@id":"7qjj0z0k5fgrfwp","modified":"2019-02-04T10:55:57.58+01:00","checksum":"61607899478"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"tz5976l01r6fm98","modified":"2020-02-03T17:02:48.074+01:00","checksum":"27606288492"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: En bok om relationen teori och praktik i lärares arbete. Den presenterar några didaktiska och pedagogiska teorier - konstruktivismen, det sociokulturella perspektivet och det fenomenografiska - samt hur några lärare som inspirerats av dessa teorier faktiskt arbetar. Framställningen bygger på en doktorsavhandling av S.W. och lämpar sej för både lärarutbildning och fortbildning Förlagsinformation: Den kunskap blivande lärare förväntas behöva är vetenskaplig. På vilka sätt kan den komma till nytta? Vilken typ av vetenskaplig kunskap behöver de? I denna bok undersöker författaren hur lärare förhåller sig till den vetenskapliga kunskap om lärande som presenteras vid våra universitet och högskolor och belyser förhållandet mellan teori och skolpraktik. Läsaren får följa fyra lärare som säger att de inspirerats av forskning om lärande. I avslutningskapitlet av denna nya upplaga beskrivs dessutom vad som hänt dessa lärare några år senare. Hur tänker de om sitt arbete i skolan? Vilka frågor är centrala i deras yrkesutövande i en tid av förändrade samhällsdiskussioner om skolan? Boken vänder sig i första hand till lärare och lärarstudenter. Den kan också läsas av dem som har ett allmänt intresse för det som händer med en professionsutbildning som förläggs vid universitet och högskola. Andra upplagan
Förord till första upplagan 5 Förord till andra upplagan 9 1 Bakgrund 11 Teori och praktik 13 Några filosofiska och didaktiska riktningar och förgrundsgestalter 15 2 Teorier om hur elever tänker eller erfar 25 Konstruktivism 25 Sociokulturell inriktning 31 Fenomenografi 35 Skolan och teorier om lärande 40 Likheter och skillnader mellan inriktningarna 42 3 Tre undersökningar 45 Enkätstudie om lärares intresse för elevtänkande 45 Intervjuer om hur teori påverkar praktik 48 På besök hos fyra lärare 49 Teoretisk (bak-)grund för forskning 50 Adam 53 Adams konstruktivism i praktiken 54 Trevande försök i fenomenografisk anda 60 Bertil 65 Motigheter och ett fenomenografiskt inslag 67 Åskådningsundervisning 71 Svårigheter vid observation 73 Bättre tider 74 Cecilia 77 Cecilias fenomenografi som praktik 78 Ramfaktorer spelar in 82 Dagny 86 I klassrummet 88 Dagny och den sociokulturella inriktningen 89 En teori i praktiken 90 4 Relation mellan teori och praktik 95 Förtrogenhetskunskap 96 Livsvärlden 99 Lärarutbildning och lärarutveckling 102 Från nybörjare till mästare 102 Lärarutbildningens komponenter 105 Reflektionens betydelse 108 Hjälpmedel för att skapa distans till undervisning 111 Teorier i praktiken 115 Fronesis och gestalt 116 Variationens betydelse 118 Problem och lösningar 122 5 Hur gick det sedan? 127 Adam 127 Bertil 132 Cecilia 136 Dagny 140 Förändring? 142 Litteraturreferenser 145 Person- och sakregister 150