Location
Title Statement Handledning i pedagogiskt arbete
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur, Lund : 2007
Polen
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
General Note
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*000 cam a a 4500
*00128395
*00520181030230000.0
*008070220s2007 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144021911
*035 $a(SE-LIBR)10353259
*041 $aswe
*080 $a37
*082 4$a371.42$222
*084 $aEpab$2kssb/8
*084 $aEab$2kssb/8
*24510$aHandledning i pedagogiskt arbete /$cTomas Kroksmark & Karin Åberg (red.).
*250 $a1. uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2007
*264 3$aPolen
*300 $a464 s.$c23 cm
*500 $a6. tr., 2011
*650 7$aHandledning$0https://id.kb.se/term/sao/Handledning$2sao
*650 7$aUtbildning$0https://id.kb.se/term/sao/Utbildning$2sao
*650 7$aUndervisning$xhandledning och introduktion$2sao
*650 7$aLärare$zSverige$2sao
*650 2$aTeaching |xmethods
*650 2$aResearch
*650 7$aeducation$2agrovoc
*650 7$aresearch$2agrovoc
*650 7$ateachers$2agrovoc
*650 7$ateaching methods $2agrovoc
*650 7$asweden$2agrovoc
*650 7$aTeaching methods $2shbe
*650 0$aTutors and tutoring
*650 0$aEducation$0(DLC)sh 85040989
*700 $aKroksmark, Tomas,$d1950-$4edt
*700 $aÅberg, Karin,$d1958-$4edt
*852 $5Ko$bKo$cKURS
*887 $a{"@id":"9sll227m4qq6c00","modified":"2018-10-30T23:00:00+01:00","checksum":"181822397500"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"jwv5crxdgdlcld69","modified":"2020-11-19T13:55:01.254+01:00","checksum":"80250392013"}$2librisxl
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förlagsinformation: Handledning i pedagogiska sammanhang har under senare år blivit en allt vanligare företeelse. Området är mångfasetterat och omspänner såväl handledning av elever, studenter och lärlingar i undervisning, utbildning och praktik som handledning av yrkesaktiva lärare i samtliga skolformer. För första gången samlas 21 av de främsta nordiska forskarna inom handledningsområdet i en gemensam antologi. Bidragen representerar olika sätt att uppfatta handledningsbegreppet och står för olika teoretiska antaganden och utgångspunkter. De beskriver handledning som involverar olika typer av handledare, till exempel specialpedagoger, akademiker från universitet och högskola samt externa handledarkonsulter. Olikheterna utgör bokens intellektuella styrka och utmaning. De olika kapitlen inspirerar var för sig och tillsammans till fortsatt dialog om handledningens möjligheter och gränser. Boken vänder sig till studenter, lärare och forskare med pedagogik och pedagogiskt arbete i fokus. Den vänder sig dessutom till alla som arbetar med handledning inom skola, utbildning och yrkesverksamhet.
Förord 11 1 Handledaren - guru eller kritisk vän? 19 Gunnar Handal Handledarens roll och kompetens 20 Relationen mellan handledare och student 24 Hur handledning kan genomföras 28 Referenser 31 2 Ett tema av yttersta betydelse 33 Om handledning under senmodernismen Kaare Skagen Verklighetsuppfattningar som kontext för handledning 34 Handledningsbegreppet 38 Lite mer om handledningsexpansionen 39 Psykologi med ambitioner 41 Bues handledningsteori och den humanistiska psykologin 44 Några drag i norsk handledningstradition 46 Coaching: från kontext till prat 51 Terapeutiskt och psykologiskt tänkande på ny social grund 55 Sammanfattning 57 Referenser 58 3 Livslångt lärande och handledning i ett postmodernt konsumtionssamhälle 61 Stelnar Kvale Handledning i olika världar 61 Livslångt lärande under postmoderna betingelser 65 Handledning under postmoderna villkor 68 Konsument- och elevstyrning genom skenbar frihet och kontroll 68 En illusion om jämlikhet i utbildnings- och handledningsdialoger 71 Sammanfattning 73 Referenser 74 4 Handledda lärargrupper - för vad och vem? 77 Karin Åberg Varför handledning - tre förklaringsmodeller 78 Handledda lärargrupper som medel för lärande och utveckling 79 Handledda lärargrupper som medel för anpassning 80 Handledda lärargrupper som trygghetsskapande medel 82 Forskningsgrundad kunskap om handledda lärargrupper 83 Syftet med handledningen 84 Vilken sorts förändringar leder handledda lärargrupper till? 88 Handledning - för vad och vem? 92 Referenser 93 BILAGA 1. Vetenskapliga texter om handledda lärargrupper 95 5 Handledning i ljuset av aktionsforskning 99 Karin Rönnerman Aktionsforskning 100 Aktion - forskning - lärande 103 Handledning - ett kunskapsmöte 105 Handledning inom ramen för en kurs 109 Förväntningar på handledning 110 Handledning drivkraften i aktionsforskning 113 Kunskapsbaserad förändring 115 Referenser 116 6 Handledning i forskningscirklar 119 - om mötet mellan forskare och lärare Sven Persson Vad är en forskningscirkel? 119 Den reflekterande pedagogen 121 Ett deltagarorienterat forskningsparadigm 122 En fallbeskrivning: Ansvars- och rollfördelning i en forskningscirkel 125 Fördelning av makt i forskningscirkeln 130 Är det handledning som bedrivs i forskningscirkeln? 133 En jämförelse mellan handledning och forskningscirkelns verksamhet 135 Parallella processer 137 Slutsatser 138 Dualistiska diskurser om teori och praktik försvårar mötet 139 Den asymmetriska roll- och ansvarsfördelningen är fruktbar och nödvändig 140 Referenser 141 I handledarens fotspår 143 Elisabet Jernström Spår av handledning flera generationer bakåt i tiden 146 Handledningens "stamtavla" 147 Rönnbergs herraffär, 1910-talet 147 Olles minnen av sin handledare 148 Siris minnen av sina handledare 149 Bodeckers hattfabrik - Graucob och Sporrong, 1881 och 1926/1949 149 Martins minnen av sina handledare 151 Katjas minnen och upplevelser av sina handledare 151 Eriksson & Larsson Felbvalsfabrik, 1920-talet 152 Hugos minnen av sina handledare 153 Mias minnen av Hugo som handledare 153 Gustav Nilssons hattaffär, 1910-talet 154 Gerds minnen av sina handledare 154 Axelssons modeaffär, 1930-talet 155 Ingas minnen av sin chef/handledare 155 Älvas minnen av Inga och Lotta som handledare 156 Handlett lärande 157 Förståelsen av handlett lärande 159 Slutsats 162 Referenser 164 Socialpsykologiska aspekter på makt i handledning 165 Johan Näslund Introduktion 165 Mål och syften med handledning 166 Olika traditioner 166 Handledningens många varianter 167 Den lärande relationen 167 Handledning och makt 168 Olika typer av makt 169 Attitydförändringar 170 Makt i relation till systemnivå 172 Makt i relationen mellan handledare och handledd 172 Olika maktspel 173 En avslutande diskussion 175 Referenser 177 Meningsskapande handledning 179 Liv Gjems Ett teoretiskt perspektiv på handledning 180 Socialkonstruktivism 181 Systemteoretiska perspektiv 182 En grund för att förstå och förändra insikten om yrkeserfarenheter och yrkesuppgifter 184 Dialog 186 Kontext 189 Meningsskapande genom dialog i handledning 192 Handledares möte med den handleddes narrativ 193 Referenser 197 10 Specialpedagogers handledningssamtal som verktyg och rum för reflektion 199 Kerstin Bladini Inledning 199 Bakgrund 200 Några begrepp från social systemteori 202 Handledning som form för styrning 204 En studie av specialpedagogers handledningssamtal 205 Beskrivningar av handledningssamtalens funktion och innehåll 207 Parterna i samtalet enligt första och andra ordningens observation 209 Analysen av specialpedagogernas styrning av samtalen 213 Styrningsdiskurser 215 Två förändringsdiskurser 217 Två distinktionsdiskurser 218 Handledning som verktyg och rum för reflektion 218 Några avslutande reflektioner 221 Referenser 222 11 Reflektionen, dialogen och demokratin 225 Kari Søndenå "Fixa och färdiga - innerst inne?" 226 Reflektion som infekterat tal - till vem och vad återvänder tanken? 230 Den reflekterandes skröplighet 232 När vi vänder tanken tillbaka ... 234 Reflektionens polis - om nödvändigheten av det personliga och det abstrakta 235 En avrundande kommentar 236 Referenser 237 12 Handledning för förändring? 241 Ann Ahlberg Inledning 241 Handledning för att utveckla lärares professionalism 242 Handledning som reflekterande samtal 244 Undervisning och lärande i matematik 245 Specialpedagogik - en väg till utveckling? 247 En studie av handledning för pedagogisk förändring 249 Specialpedagogiskt perspektiv och teoretisk ram 250 Metod och genomförande 250 Det empiriska materialet, etiska överväganden och trovärdighet 251 Analys och tolkning 253 Reflekterande samtal för pedagogisk utveckling 253 Perspektiv på praktiken - den inledande fasen 254 Perspektiv på praktiken - den fortlöpande fasen 255 Perspektiv på praktiken - den avslutande fasen 258 Lärarnas praktik i ord och handling 261 Samtalens riktning 261 Samtalens rörelse 261 Samtalens referens 262 Lärande 263 Skolan som social praktik 265 Skolans mål och värdegrund 265 Reflekterande samtal i skolans vardag 266 Referenser 267 13 Att utveckla pedagogisk dokumentation med hjälp av handledning 269 Karin Alnervik Varför pedagogisk dokumentation? 269 Kort historik 270 Barnobservationer 270 Stadietänkande kring det normala barnet 271 Bilden av barnet och barndomen 273 Lärande i förskolan 274 Ett kollektivt arbetsverktyg med syfte att utveckla verksamheten 275 Pedagogisk dokumentation och kvalitet 277 Reggio Emilia och pedagogisk dokumentation 277 Ett tolkande förhållningssätt för att vägleda barnens lärande 278 Handledning och pedagogisk dokumentation 281 Att nyfiket tolka 281 Yrkesspråk och tolkning av pedagogisk dokumentation 282 Handledning med fokus på lärandebegreppet och pedagogisk dokumentation 283 Att lägga texter på bordet 284 Att lägga praktiken på bordet 284 Handledning för att utveckla dokumentation som utgår från barnobservationstänkande 287 Avslutande diskussion 288 Referenser 289 14 Funktionalistisk handledning i grupp 291 - på postmodern fenomenologisk grund Tomas Kroksmark En bakgrund 291 Postmodern fenomenologi 297 En funktionalistisk handledningsteori 298 Handledning 304 Grupphandledning av doktorander 306 Postmodern och funktionalistisk grupphandledning i praktiken 310 En avslutande reflektion 314 Referenser 316 15 Psykologiska kontrakt i doktorandhandledning 319 - lärdomar för utveckling av handledningskompetens Jitka Linden - Kontrakt mellan rationella agenter 321 Rationella agenter ifrågasatta 323 Kontrakt mellan diskursiva kommunikationssystem 324 Diskursiva projekt och civilrätt 324 Diskursiva projekt och offentlig förvaltning 326 Diskursernas allmakt ifrågasatt 329 Kontrakt mellan moraliska subjekt 329 Löfte och identitet 329 Identitet och etik 331 Lärdomar för utveckling av handledningskompetens 332 Referenser 334 16 Handledarens val 337 Peter Emsheimer Produkt och process 338 Handledare om sina uppgifter 339 Forskning och framställning 340 Frihet och styrning 342 Uppgift och relation 343 Den treställiga relationen 345 Vem arbetar med forskningsprojektet och var? 346 En modell för att granska handledningens dynamik 347 Klienten ingår i blickfältet 349 Interventioner och vad handledaren ska göra 350 Slutdiskussion 352 Referenser 353 17 Handledning mellan politiska mål, lärarpraxis och vetenskaplighet 355 - lärarutbildningens examensarbete Anders Persson Den komplexa, politiserade och spänningsfyllda lärarutbildningen 356 Examensarbetet inom lärarutbildningen 360 Lundamodellen 361 Översättning till lärarutbildningen i Halmstad 364 Coaching, grupphandledning, examination och medreflektion 366 Fågelungar, teorimotståndare och kvackare i lärarutbildningens studiekultur 369 Samverkan, samarbete och tydliga roller 376 Referenser 377 18 Handledning i lärandekulturer 379 - tomt mantra eller effektivt medium? Liv Sundli Handledning i nya planer för skola och utbildning i Norge 379 Termen handledning 380 Lärandekulrurer, ideal och planer, kvalitets- och kvantitetsreform 385 Olika forskningsperspektiv på handledning i lärarutbildningen 388 Bilder från handledningsforskning om lärarutbildningens praktik 389 Handledning som effektivt medium i lärandekulturer 399 Referenser 400 19 Professionskvalificering och handledning 403 Christer Brusling Handledning under praktik 405 Praktik i socionomutbildningen 406 Praktik i journalistutbildningen 408 Journalister mellan professionsfält och högskola - två år efter utbildningen 410 Starthjälp i första arbetet 411 Fortbildning - handledningens plats 412 Diskussion 413 Referenser 415 20 Berättelser om levande ögonblick 417 - stöd för professionskunskap under utveckling Anna-Lena Östern Lärandets ögonblick 417 Djupare inlärning har ofta en emotionell bas 418 Berättelser och berättelseforskning 420 Information om logguppgiften 421 De levande ögonblicken 422 Professionell dimension 422 Social dimension 428 Existentiell dimension 429 Genomskinligt liv 429 Playbackteaterinslaget 430 Berättelsen som kulturellt verktyg i reflektion 430 Konklusion 431 Referenser 432 21 Den pedagogiska handledningens utveckling, nuvarande ställning och tänkbara framtid i USA 433 Edward Pajak En strukturell översikt av handledningstjänster 434 Handledningsstöd utanför skoldistriktsnivå 434 - Handledningsstöd inom skoldistriktet 437 Handledningsstöd inom skolan 437 Handledningstanken - en kronologisk översikt 438 Vetenskaplig arbetsledning 438 Demokratiskt ledarskap 440 Förändringsagenter 443 Företagsvisionärer 445 Policytillämpare 446 Den kliniska handledningens uppkomst och utveckling 447 Handledningsforskningens nuvarande ställning 452 Hur kan handledningsforskningen vidareutvecklas? 453 Referenser 456 Författarpresentation 461