Hylla
Titel och upphov Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Varianttitel Pedagogisk bedömning : om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Utgivning, distribution etc. HLS förlag, Stockholm : 2005 ([S.l.] : Mälartr.)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
Institutionsnamn
ISBN 91-7656-594-7 978-91-7656-594-0
Antal i kö:
*00001734nam a2200445 a 4500
*00127942
*00520170209030845.1
*008050726s2005 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a91-7656-594-7
*020 $a978-91-7656-594-0
*035 $a(SE-LIBR)9948492
*035 $a(Ko)32095
*040 $aLGEN$dNB
*042 $9NB
*08204$a371.272$222
*084 $aEab$2kssb/7
*24510$aPedagogisk bedömning :$batt dokumentera, bedöma och utveckla kunskap /$credaktörer: Lars Lindström och Viveca Lindberg
*24614$aPedagogisk bedömning :$bom att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
*260 $aStockholm :$bHLS förlag,$c2005$e([S.l.] :$fMälartr.)
*300 $a253, [3] s. ;$c21 cm
*588 $aNB: Kollat titelblad 2014-05-09, "om" endast på omslag
*650 7$aUtvärderingsmetodik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Utv%C3%A4rderingsmetodik
*650 7$aKunskapskontroll$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Kunskapskontroll
*650 0$aExaminations
*650 0$aEvaluation ; Methodology
*7001 $aLindström, Lars,$d1943-$4edt
*7001 $aLindberg, Viveca,$d1954-$4edt
*7102 $aLärarhögskolan i Stockholm$4pbl
*852 $5Ko$bKo$cMAGASIN -$hEa$lPED
*910 $aLärarhögskolan (Stockholm)$uLärarhögskolan i Stockholm
*910 $iEngelska:$aStockholm Institute of Education$wi$uLärarhögskolan i Stockholm
*910 $aLHS$uLärarhögskolan i Stockholm
*910 $aHLS$uLärarhögskolan i Stockholm
*910 $aHögskolan för lärarutbildning i Stockholm$wa$uLärarhögskolan i Stockholm
*950 $aKvarsittning$uKunskapskontroll
*950 $aKunskapsprov$uKunskapskontroll
*950 $aBetyg$uKunskapskontroll
*950 $aEvaluering$uUtvärderingsmetodik
*950 $wg$aForskning$uUtvärderingsmetodik
*950 $aUtvärdering$uUtvärderingsmetodik
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
TPB:s talboksannotation: I antologin finns konkreta exempel på hur man som pedagog kan jobba med t.ex. kriterier, nivåer, dokumentation, portfolios, matriser och andra hjälpmedel. Texterna baserar sig såväl på aktuell forskning som på utvecklingsarbete relaterat till nytänkande kring bedömning. Annotation supplied by BTJ Sverige AB
Inledning Lars Lindström Pedagogisk bedömning Vad är bedömningens syfte? 13 Vad är det som ska bedömas? 17 Hur går bedömningen till? 21 Vad är bedömningens syfte? Astrid Pettersson Bedömning - varför, vad och varthän? 31 Vad bedöms och vad bedöms inte? 32 Vad kan gå fel i bedömningsprocessen? 37 Bedömning varthän? 39 Per Måhl I förväg uppställda krav 43 Några facktermer kring bedömning 48 Kunskapsutveckling och progression - vad står det i kursplanerna? 57 Avslutande reflexioner 63 Lena Sjöqvist När språket inte gör tanken rättvisa - att bedöma flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling 67 Vem bedömer språket? 68 En modell för inlärning av ett andraspråk 68 Vad behöver en lärare känna till om inlärningsprocessen av ett andraspråk? 74 Avslutning 88 Vad är det som ska bedömas? Christina Wehner-Godée Att bedöma små barns kunnande 93 I andras ögon 94 Bedömning - en tillbakablick 95 Olika synsätt 100 Normalitet 102 Att bedöma och värdesätta 103 Barnens värld genom kameraögat 104 Pedagogiska handlingsplaner 107 Lisa Björklund Boistrup Att fånga lärandet i flykten 111 Vad är formativ bedömning och vilken roll kan den spela? 112 Lärande och kunskap 114 Hur visas lärandet? 116 Hur kan elever bli medvetna om sitt lärande? 122 Hur kan man dokumentera en lärandeprocess? 124 Avslutning 128 Helena Tsasalidis Yrkeskunnandets kinesiska ask 131 Bedömningens förutsättningar 131 Bedömning av karaktärsämnen 132 Studien - metod och analys 134 Vad bedöms i karaktärsämnen? 137 Skillnader och likheter i lärarnas och elevernas beskrivningar 149 Sammanfattning 152 Hur går bedömningen till? Lars Lindström Portföljmetodik i estetiska ämnen 159 Bild 161 Musik 173 Temaarbeten 183 Portföljer 189 Katarina Kjellström Bedömningsmatriser - en metod för analytisk bedömning 193 Vad är en bedömningsmatris? 194 Olika utgångspunkter för bedömning 195 Analytisk bedömning 197 Utveckling av bedömningsmatriser i matematik i Sverige 198 Bedömningsmatriser i matematik 201 Bedömning av muntlig kommunikation 203 Mer om bedömningsmatriser i matematik 205 Självvärdering och elevens delaktighet 206 Matrisbedömning i olika ämnen 208 Sammanfattning 208 Anders Jönsson Att bedöma naturvetenskapligt arbetssätt 219 Kursplaneanalys av naturvetenskapligt arbetssätt 221 En taxonomi för olika kunskapsformer och kognitiva processer 223 Prestationskriterier och bedömningsmatriser 229 En bedömningsmatris för naturvetenskapligt arbetssätt 232 Avslutande reflexioner Viveca Lindberg Bedömning i förändring 243 Förändringar över tid 243 Bedömningens utgångspunkter och funktion 144 Bedömningens konsekvenser 250 Författarpresentationer 254