Konstfacks bibliotek

Det kreativa ögat : om perception, semiotik och bildspråk
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Dod
Personnamn
Titel och upphov
  • Det kreativa ögat : om perception, semiotik och bildspråk
Utgivning, distribution etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2009 (Ungern)
Utgivningsår
  • 2009
  • Språk: Svenska.
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
  • 1. uppl.
Fysisk beskrivning
  • 174 s. : ill. ; 23 cm
Term
ISBN
  • 978-91-44-05209-0
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00002370nam a2200709 a 4500
*00127613
*00520140123135224.4
*008090607s2009    sw ||||      |00| 0 swe
*020  $a978-91-44-05209-0
*035  $a(SE-LIBR)11468370
*035  $a(Ko)31751
*040  $aLGEN$dQ$dS
*042  $9NB
*08204$a302.2$222/swe
*084  $aDodb$2kssb/8
*084  $aBra$2kssb/8
*1001 $aLindgren, Bengt,$d1952-
*24514$aDet kreativa ögat :$bom perception, semiotik och bildspråk /$cBengt Lindgren, Gert Z Nordström
*250  $a1. uppl.
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2009$e(Ungern)
*300  $a174 s. :$bill. ;$c23 cm
*650 7$aPerception$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Perception
*650 7$aBildspråk$2sao
*650 7$aSemiotik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Semiotik
*650 0$aPerception
*650 0$aSemiotics
*650 0$aFigures of speech
*7001 $aNordström, Gert Z.,$d1931-
*841  $5Ko$ax  a$b0908034u    8   1001uu   0901128$e4
*852  $5Ko$bKo$hDod
*900  $aGZN,$d1931-$uNordström, Gert Z.,$d1931-
*950  $aVarseblivning$uPerception
*950  $aKognition$wg$uPerception
*950  $aAuditiv perception$wh$uPerception
*950  $wh$aDistraktion (psykologi)$uPerception
*950  $aFöreställningar (psykologi)$wh$uPerception
*950  $aMedvetandet$wh$uPerception
*950  $aRumsuppfattning$wh$uPerception
*950  $aSjälvuppfattning$wh$uPerception
*950  $aSensoriska processer$wh$uPerception
*950  $aSubliminal perception$wh$uPerception
*950  $aTidsuppfattning$wh$uPerception
*950  $aVisuell perception$wh$uPerception
*950  $aApperception$uPerception
*950  $aFörnimmelser$uPerception
*950  $aTänkande$uPerception
*950  $aSemiologi$uSemiotik
*950  $aTextsemiotik$uSemiotik
*950  $aTeckenlära$uSemiotik
*950  $aTeckenteori$uSemiotik
*950  $aSemantik$wg$uSemiotik
*950  $aBildsemiotik$wh$uSemiotik
*950  $wh$aDiskursanalys$uSemiotik
*950  $aFilmsemiotik$wh$uSemiotik
*950  $aIntertextualitet$wh$uSemiotik
*950  $aMusiksemiotik$wh$uSemiotik
*950  $aTeatersemiotik$wh$uSemiotik
*950  $aRetoriska figurer$wg$uBildspråk
*950  $aHyperboler$wh$uBildspråk
*950  $aMetaforer$wh$uBildspråk
*950  $aMetonymi$wh$uBildspråk
*950  $aLiknelser$wh$uBildspråk
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

MTM:s talboksannotation: Att se innebär inte bara att se med ögonen. För att utvecklas kreativt måste seendet övas, aktiveras och medvetandegöras. Boken är främst avsedd för bildundervisning på universitet och högskolor, t.ex. i konstvetenskap och medie- och kommunikationsvetenskap, i utbildning av bildlärare, arkitekter, designers och fotografer Förlagsinformation: Den här boken handlar om bildens och seendets viktiga roll i vår samtid. Det räcker att nämna perspektivet, kartan och kamerateknikens enorma utveckling för att inse bildens och seendets betydelse för västerländsk kultur. Men trots detta menar författarna att både bild och seende är undervärderade när det gäller framställning och förmedling av kunskap. Att se innebär inte bara att se med ögonen. För att utvecklas kreativt måste seendet övas, aktiveras och medvetandegöras. I sin jakt på en sådan medvetandeprocess tar författarna utgångspunkt i bland annat Heideggers fenomenologi, Foucaults maktfilosofi och James J. Gibsons affordancebegrepp. Boken är främst avsedd för bildundervisning på universitet och högskolor, till exempel i konstvetenskap och medie- och kommunikationsvetenskap, i utbildning av bildlärare, arkitekter, designers och fotografer.

Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
 Utlånat07.05.2024Konstfacks bibliotek Dod