Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Blatte betyder kompis : om maskulinitet och språk i en högstadieskola
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Stockholm : Ordfront, 2007
Finland
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Physical Description
Dissertation Note Diss. Stockholm : Stockholms universitet, 2007
Bibliography, etc. Note
Subject - Topical Term
Subject - Geographic Name
Electronic Location and Access Abstract urn:nbn:se:su:diva-6770 Abstract http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-6770
ISBN
Waiting
*000 cam a a 4500
*00127555
*00520180823075530.0
*008061105s2007 sw ||||||m||||000 0|swe|
*020 $a9789170372773
*035 $a(DiVA)urn:nbn:se:su:diva-6770
*035 $a(SE-LIBR)10255104
*040 $aLGEN$dNB
*041 $aswe
*042 $9NB$9KVIN
*08204$a305.2351094873$222/swe
*084 $aOhdib-c$2kssb/8
*084 $aFc.024$2kssb/8
*1001 $aJonsson, Rickard,$d1971-
*24510$aBlatte betyder kompis :$bom maskulinitet och språk i en högstadieskola /$cRickard Jonsson.
*264 1$aStockholm :$bOrdfront,$c2007
*264 3$aFinland
*300 $a318, [1] s.$c22 cm
*340 $b22 cm
*502 $aDiss. Stockholm : Stockholms universitet, 2007
*504 $aS. 304-319: Bibliografi
*650 7$aInvandrarungdomar$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Invandrarungdomar
*650 7$aInvandrarpojkar$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Invandrarpojkar
*650 7$aTonårspojkar$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Ton%C3%A5rspojkar
*650 7$aManlighet $0https://id.kb.se/term/sao/Manlighet $2sao
*650 7$aMansrollen$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Mansrollen
*650 7$aFörorter$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/F%C3%B6rorter
*650 7$aSvenska språket$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Svenska%20spr%C3%A5ket
*650 7$aTalspråk$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Talspr%C3%A5k
*650 7$aUngdomsspråk$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Ungdomsspr%C3%A5k
*650 7$aEtnicitet$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Etnicitet
*650 7$aSlang$2kao
*650 7$aManlighet $xtonåringar$xpojkar$xspråk$zSverige$y2000-talet$2kao
*650 7$aJämställdhet$xsexualitet$xetnicitet$2kao
*650 7$aSkolan$xhögstadiet$2kao
*650 0$aEthnicity
*650 0$aSuburbs
*650 0$aMasculinity
*650 0$aSex role
*650 0$aSwedish language
*650 0$aYouth ¡ Language
*650 0$aTeenage boys
*650 0$aTeenage immigrants
*650 0$aColloquial language
*651 7$aSverige$zStockholm$0https://id.kb.se/term/sao/Sverige--Stockholm$2sao
*841 $5Ko$ax a$b090727||0000||||1001||||||901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hOh
*85641$3Abstract$uurn:nbn:se:su:diva-6770
*85641$3Abstract$uhttp://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-6770
*887 $a{"@id":"gzrr3lbs0qs7vcb","modified":"2018-08-23T07:55:30.965+02:00","checksum":"421443575409"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"sx45q76z406j951","modified":"2014-01-14T13:45:37+01:00","checksum":"1295107521"}$2librisxl
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Författaren har under ett år följt en grupp killar med invandrarbakgrund på en högstadieskola utanför Stockholm. De kallar sig själva &"blattar&". Författaren lyckas komma bakom stereotyperna och levandegöra pojkarnas vardag och deras sätt att använda språket.
FÖRORD 11 KAPITEL 1 INLEDNING 15 Ammoniak och svenskundervisning 15 En gemenskap i ljusgården 20 Att få ett namn och bli kille 26 Maskulinitet är bara förnamnet 30 Språkanvändning och genusskapande 33 Maskulinitet och skola 38 Problemet med att skriva om killar och killars samtalsformer 44 Metod 51 KAPITEL 2 "VAD BETYDER EN TOOST?" 62 Att presentera sig med en berättelse 62 Regeln om att vara sig själv 64 Att klä sig som sig själv 71 När klassrummet upprättar etnisk skillnad 77 När normbrottet görs osvenskt 85 Att reduceras till en stereotyp 92 KAPITEL 3 "INVANDRARSPRÅKET HÅLLER OSS IHOP!" 97 Talet om förortsslangen 97 Användningen av förortsslang 106 Fult språk 112 Verbala dueller och svar på tal 116 Skämt, skratt och allvar 120 Motsägelsefulla berättelser 126 Att iscensätta förändring 132 Med orden som verktyg 134 KAPITEL 4 "DOM KOMMER, MAN BAZAR, DOM GÅR" 138 Genusgeografi 138 I skolan är alla heterosexuella 140 Att tala om tjejer med andra killar 146 Det sexistiska språkets logik 153 Några etiska överväganden 158 Att ge svar på tal, skämta och bryta tabun 160 Hierarkier mellan killar 162 "Tjockis" "hora" och "katt" 164 Samma ord på andra platser 166 Anledningar att förstå språket 171 KAPITEL 5 "JAG SPOTTAR HAN I ANSIKTET!" 174 Det finns inga homosexuella 174 Bögskämt 175 Det förbjudna definieras 179 När skolan ska förändra killars attityder till homosexualitet 182 Gränser som överskrids 189 När killar rör vid varandra 196 Bögrevolution! 199 Bögsnackets logik 203 KAPITEL 6 "DOM SOM ÄR POPULÄRA, DET ÄR DOM SOM HAR PENGAR" 207 En diskriminerande arbetsmarknad 207 Avslutningsmiddag 209 Att berätta om en framgång 211 Att undvika ett underläge 217 En historia om oss eller om "de andra"? 225 "En svartskalle med svenskt namn har lättare att få jobb!" 233 Att bli en etnisk kollega 239 Om framgång och skolans pedagogik 244 KAPITEL 7 "VI MÅSTE GE DEM ETT SPRÅK!" 254 Det som inte går att förklara 254 Det som ska vara tyst 258 Ord som sårar och skolans roll 265 Att kategoriseras som invandrare eller kalla sig blatte 270 NOTER 275 LITTERATUR 304