Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Bortom lärandet : demokratisk utbildning för en mänsklig framtid
Uniform Title
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur, Lund : 2006 (Danmark)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Physical Description
General Note tryckt av Holmbergs i Malmö 2011
Subject - Topical Term
Additional Physical Form Entry Även utgiven elektroniskt Bortom lärandet 2010 ISBN 978-91-44-06148-1
Electronic Location and Access Omslagsbild http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32479-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN 91-44-00261-0 978-91-44-00261-3
Waiting
*00001347nam a2200373 ar4500
*00127554
*00520170628030836.5
*008061010s2006 sw ||||| |00| 0 swe
*020 $a91-44-00261-0
*020 $a978-91-44-00261-3
*035 $a(SE-LIBR)10235322
*035 $a(Ko)31690
*040 $aLGEN$dNB$dSdh
*0411 $aswe$heng
*042 $9NB
*08200$a370.115$222
*084 $aE:d$2kssb/8
*084 $aEa$2kssb/8
*1001 $aBiesta, Gert,$d1957-
*24010$aBeyond learning.$lSvenska
*24510$aBortom lärandet :$bdemokratisk utbildning för en mänsklig framtid /$cGert Biesta ; översättning: Gunnar Sandin ; [sakgranskare: Carl-Anders Säfström]
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2006$e(Danmark)
*300 $a149 s. ;$c23 cm
*500 $atryckt av Holmbergs i Malmö 2011
*650 7$aUppfostrans filosofi$2sao
*650 7$aUtbildning smål$2sao
*650 0$aEducation - Philosophy
*650 0$aEducation ¡ Aims and objectives
*7001 $aSandin, Gunnar,$d1940-2012$4trl
*77608$iÄven utgiven elektroniskt$tBortom lärandet$d2010$z978-91-44-06148-1$wIMP11909121
*852 $5Ko$bKo$hKURS$lBIE
*856 $zOmslagsbild$uhttp://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32479-01/height/320/width/320/bild.jpg
*900 $aBiesta, Gert J. J.$uBiesta, Gert
*950 $aUndervisningsmål$uUtbildning smål
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
MTM:s talboksannotation: I boken utgår förf. från att undervisarens roll inte är att producera eller frigöra något hos eleven. Istället handlar det om att fokusera på hur varje individs början kan bli till. Boken erbjuder en återkoppling till genuint pedagogiska frågeställningar i ett språkbruk som har sina rötter i pedagogikens etiskt politiska aspekter Förlagsinformation: Vad det betyder att vara människa är en fråga om utbildning, antingen den gäller barn, vuxna eller andra nykomlingar. Utbildning är ett ingrepp i någons liv, som motiveras med föreställningen att det på något sätt gör livet bättre: mer komplett, mer avrundat, mer perfekt - och kanske även mer mänskligt. I den här boken utgår författaren från att undervisarens roll inte är att producera eller frigöra något hos eleven. Istället handlar det om att fokusera på hur varje individs början kan bli till. Men detta att bli till skall inte uppfattas som en enkel process eftersom vi blir till i en värld av andra, en värld av pluralitet och skillnad som både är förutsättningen för vår tillblivelse och det problematiska villkoret. Undervisarens roll är inte teknikerns eller barnmorskans utan måste förstås i termer av ansvar för att unika, specifika varelser 'bryter in i världen' som en värld av pluralitet och skillnad. Boken erbjuder en intressant återkoppling till genuint pedagogiska frågeställningar i ett språkbruk som har sina rötter i pedagogikens etiskt politiska aspekter snarare än i psykologins domäner. Den pedagogiska teori som erbjuds är endast möjlig efter den postmoderna kritiken, men stannar inte där utan blir till ett paradoxalt återupprättande av pedagogikens filosofiska ursprung, i frågan om människoblivandets villkor och möjligheter. Boken kan med behållning läsas av alla pedagoger: studenter, lärare och forskare.
Författarens tack 7 Utbildningens subjekt 40 Människans slut 42 Vad kommer efter Subjektet? 46 Det objektiva rummets virtuella realitet 47 Arkitekturens disjunktiva rum 48 Den andres intersubjektiva rum 50 Ansvarets etiska rum 53 Sammanfattning 55 3 Gemenskapen av dem som inte har något gemensamt 57 Vårt moderna samhälle: den moderna gemenskapen 58 Förord 9 Den postmoderna främlingen 60 Gemenskapen av dem som inte har något gemensamt 62 Ansvarighetens språk 64 Den rationella kontra den 'andra' gemenskapen 66 Utbildningens gemenskap 67 Sammanfattning 69 4 Hur svår bör utbildningen vara? 71 Politik och politisk gemenskap 73 Hannah Arendt och politikens svårighet 76 Handlandets predikament 79 Prolog 13 Frihet, handling och pluralitet 81 Rummet där frihet kan framträda 83 Besök 84 Sammanfattning 87 5 Utbildningens arkitektur 91 Utbildning och bildningstradition 93 Var står vi, idag? 95 Bildning: att skapa ett timligt rum 98 Bygge: att skapa ett timligt rum 100 Sammanfattning: paradoxen bildning/building 105 1 Nej till lärande! 23 6 Utbildningen och den demokratiska personen 107 Demokrati och utbildning i nytt ljus 108 Att definiera demokrati 110 Utbildning för demokrati 112 Utbildning genom demokrati 113 Demokrati som problem för utbildningen? 114 Utbildningen och den demokratiska personen 122 Tre frågor för en demokratisk utbildning 124 Sammanfattning 129 Epilog: en avbrottets pedagogik 131 Lärandets nya språk 24 Litteratur 135 Person- och sakregister 145 Mot lärande? 28 Från lärande till utbildning: vad konstituerar en utbildningsrelation? 32 Förutbildning 37 2 Att bli till 39