Hylla
Titel och upphov Problembaserad inlärning : erfarenheter från Hälsouniversitetet
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 1993 (Lund : Studentlitteratur)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Innehåll
Anmärkning: Upphov inom produktion och teknik (6.-7. tr., 1995) ; 2.-4. tr., 1993 ; 5. tr., 1994 ; 8. tr., 1996
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
Antal i kö:
*00000832nam a22002533 45
*0012749
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1993 e ||| ||swe||
*020 $a9144372612
*020 $a9144372612
*035 $a(Ko)2974
*084 $aEpaby
*084 $aEpabv
*24510$aProblembaserad inlärning :$berfarenheter från Hälsouniversitetet /$cKarin Kjellgren ... (red)
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c1993$e(Lund :$fStudentlitteratur)
*300 $a212 s. ;$a232:00 :$bill.
*505 $aLi: S
*508 $a(6.-7. tr., 1995) ; 2.-4. tr., 1993 ; 5. tr., 1994 ; 8. tr., 1996
*653 $aProblembaserd inlärning
*697 $cHögskolan: särskilda metoder i undervisningen
*697 $cHögskolan: undervisning i medicin
*7001 $aKjellgren, Karin$4aut
*8520 $cEp
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Medverkande författare 7 Inledning 11 1. Varför PBI? 13 Forskning om inlärning och studier inom den högre utbildningen 15 Effekter av högre utbildning 18 Sökandet efter alternativa undervisningsformer 19 Problembaserad inlärning - ett tänkbart alternativ 23 Referenser 27 2. Hur bygger man en hel utbildning? 28 Grunden för byggandet 29 Att bygga och styra lärandet med utgångspunkter 30 Strategier för förändring 33 Exempel på utbildningsuppläggning 39 Referenser 46 3. Vilka arbetsformer används? 48 Arbete i basgrupp - den grundläggande arbetsformen 49 Själv studier 56 Föreläsningar 57 Seminarier 58 Resurstillfällen 59 Erbjudanden 60 Färdighetsträning 61 Praktisk utbildning 68 Fältstudier 75 Samordning av arbetsformer under termin ett 76 Referenser 78 4. Vilka resurser behövs? 80 Lärare och resurspersoner 80 Lokaler och utrustning 83 Biblioteket - hjärtat i PBI 83 Datorn som pedagogiskt hjälpmedel 86 Ledningsfunktioner 88 Referenser 89 5. Hur utbildas lärarna? 90 Pedagogisk grundkurs för undervisare inom läkarutbildningen 91 Här kommer Hälsouniversitetet! 93 Kurs i PBI för lärare 95 Fortbildning för handledare i vården 97 Handledarträning för basgruppshandledare 102 Referenser 110 6. Vad innebär integration? 112 Linjeintegration i grundutbildningen 114 Integration mellan påbyggnadsutbildningar 120 Ämnesintegration 123 Referenser 125 7. Vad innebär det att vara studerande? 126 Lite av kris - mycket av utveckling 127 Ett nytt sätt att lära 131 Mitt liv som PBI-student 133 Konsten att bli odrägligt nyfiken 135 Lite tuffare men mycket roligare 137 PBI - en inlärningsmetod som förbereder för kommande yrkesfunktion 139 Referenser 143 8. Vad innebär det att vara lärare? 144 Basgruppshandledaren 148 Kursansvarig - Strukturbyggare 158 Referenser 160 9. Hur sker utvärdering och examination? 161 Utvärdering och examination 161 Utvärdering i basgrupp 163 Utvärdering av färdigheter 165 Examination av kunskaper och färdigheter 167 Examination efter längre utbildningsavsnitt 176 Slutexamination 183 Utvärdering av utbildningarna 186 Referenser 187 10. Vad blev det av PBI vid Hälsouniversitetet och var står vi nu? 189 Varför PBI? Ännu en gång 189 Vad behöver förbättras? 193 Nyttan av PBI i kommande yrkesfunktion 194 Med utbildningssystemet i tiden 196 Referenser 197 Förslag på litteratur om problembaserad inlärning 198 Bilaga 1 Översikt - Hälsouniversitetets utbildningslinjer vårterminen 1992 200 Bilaga 2 Självbedömning 203 Bilaga 3 Mall - examination arbetsterapeututbildningen 205 Sakregister 207