Location
Title Statement Plats som produkt : kommersialisering och paketering
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur , Lund ; 2007 : 2007 ((Polen) )
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description 294, [2] s. : ill. : 23 cm
Subject - Topical Term
Electronic Location and Access http://www.studentl itteratur.se/omslagsbild/artnr/32327-01/height/320/width/320/bild.jpg Omslagsbild
ISBN 978-91-44-04598-6 978-91-44-04598-6
Waiting
*00001414nam a2200445 a 4500
*00127193
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2007 sw ||||| |00| 0|swe||
*020 $a978-91-44-04598-6
*020 $a978-91-44-04598-6
*035 $a(Ko)31313
*084 $aQblb
*24510$aPlats som produkt :$bkommersialisering och paketering /$cRichard Ek, Johan Hultman (red.)
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund ;$a2007 :$bStudentlitteratur ,$c2007$e((Polen) )
*300 $a294, [2] s. :$bill. :$c23 cm
*650 4$aPlatsmarknadsföring
*650 4$aTurism
*650 4$aMarknadsföring
*650 4$aSocial geography
*650 4$aService marketing
*650 4$aTourist industry
*650 4$aPlace marketing
*697 $cMarknadsföring
*7001 $aEk, Richard,$d1968-$4edt
*7001 $aHultman, Johan ,$d1965-$4edt
*8520 $hQb
*8564 $uhttp://www.studentl itteratur.se/omslagsbild/artnr/32327-01/height/320/width/320/bild.jpg$yOmslagsbild
*950 $aMarknadsföring
*950 $aPlatsmarknadsföring
*950 $aTurism
*950 $aPlatsmarknadsföring$xmarknadsföring
*950 $aPlatsmarknadsföring
*950 $aTurism$xmarknadsföring
*950 $aDestinationsmarknadsföring
*950 $aPlatsmarknadsföring
*950 $aPlace marketing
*950 $aPlatsmarknadsföring
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förlagsinformation: Boken handlar om hur platser paketeras och marknadsförs i syfte att attrahera besökare, företag och invånare. Den diskuterar hur platsers utformning allt oftare kan ses som ett resultat av kommersiella transaktioner av en mängd olika slag. Som en aspekt av detta urskiljs ett produktgörande av platser. Denna &"platsens kommersialisering&" är en ekonomisk process men den har även en rad materiella, etiska, kulturella, ekologiska och sociala aspekter. Platsens kommersialisering förändrar vårt sätt att vara i världen, våra relationer till andra människor och vår relation till naturen. Författarna vill bidra till en förståelse för hur platser skapas och förändras utifrån en kommersiell logik. Boken fokuserar därför på platsens produktion och konsumtion, dvs. hur, var, när, varför och av vem? Genom analyser av bl.a. städer, evenemang, museer och exotiska destinationer visar författarna hur platsens kommersialisering kan härledas till begrepp som intimitet, drömmar, död, sexualitet, makt och kontroll. Plats som produkt vänder sig till universitets- och högskolestudenter inom turism, samhällsplanering och geografi samt till yrkesverksamma inom dessa områden.
Förord 7 Författarpresentation 9 Produktgörandet av platser - En introduktion 13 RICHARD EK och JOHAN HULTMAN Vad är en plats? 13 Platsens akademiska genealogi 16 Turism och platsmarknadsföring 28 Homosex and the city 37 KARIN BOOK och LENA ESKILSSON Geografin och ekonomin färgas rosa 37 Det rosa kapitalet i den urbana renässansen 40 Regnbågsflaggan vajar även på de kommunala flaggstängerna - marknadsföring av "det annorlunda" 45 Coolhetens eller utestängandets geografi? 51 Taktisk attraktivitet - Om District Six Museum som framtidsvision och turistmagnet 55 ELISABETH HÖGDAHL Historien bakom District Six 57 Från marginalitet till attraktivitet 59 En taktisk process 62 Berättelsen om District Six 65 En kosmopolitisk gemenskap 68 En berättelse för framtiden - avslutande funderingar 72 Taggtråd, betong och Spreewaldgurkor - Historiebruk kring den synliga och osynliga Berlinmuren 77 JAN HENRIK NILSSON Berlin, stadslandskap präglat av krig och politik 77 Historiebruk och destinationsmarknadsföring 79 Berlinmuren på plats 82 Berlinmuren utan betong och taggtråd 87 DDR och murens imaginära fortlevnad 89 Malmö och America's Cup - Det koloniala evenemanget 95 RICHARD EK Industristaden Malmö ömsar skinn 95 Malmö och America's Cup 98 Kommersialiserade platser och biopolitik 101 America's Cup som kolonialt evenemang 104 Den koloniserade Malmöbon 108 Ett bra vindläge - Industrialisering och nyliberal kommersialisering av blåsiga platser 111 HERVÉ CORVELLEC Introduktion 111 Industrialisering av landskapet - en fråga om administrativt tillstånd 113 Nyliberal platsbestämmelse - en fråga om företagsekonomisk lönsamhet 119 Avslutande reflektioner 127 Att sätta en plats på kartan - Mediernas betydelse för platsmarknadsföring 129 JESPER FALKHEIMER och ÅSA THELANDER Mediernas makt och vanmakt 130 Forskningen om mediernas effekter 131 Imageskapande agenter 134 Medialiserade blickar och samtida hybrider: Magasinet Skåne 139 Agenter och medier när destinationsimage skapas 143 Klibbiga landskap - Platsens kommersialisering och rörlighetens koreografi 147 JOHAN HULTMAN Marknadsföring som skapelseprocess 147 Hur syns du? 151 Det bästa av två världar 155 Storslaget/svårslaget (2 minuter) 157 Hybridisering och tidrumslig fixering 159 Rörlighetens koreografi 164 Intensiva möten och små event - På SHIE med Gilles Deleuze & Félix Guattari 167 VERONICA ÅBERG Fältanteckningar från SHIE, Meetingpoint Stockholm 2005-01-26 167 Paradoxal upptakt 169 I mötet (mellan Gilles Deleuze och Felix Guattari) 169 Från representationstänkandets positionerande... 173 .. .till maskiniska blivanden och härledande av händelser 175 Produktiva begärsmaskiner och affektiva sensationer 181 Det 'goda mötets' leende ansikte 185 Mötets etik: och...och...och 190 Paradiset bland bergen? - Ladakh som imaginär geografi 191 ROBERT WILLIM Ekologiska drömmar - Ladakh som alternativ och ideal 194 Äventyr bland bergen - Ladakh som upplevelsedestination 196 Shangri-La? 198 Mellan det imaginära och det verkliga 201 Skärgård till salu - Öar på drömmarnas marknad 205 KATARINA SALTZMAN Vardag och fritid i skärgården 206 Säljande skärgårdsteman 211 Avlägsna världar mellan land och hav 215 Den "svenska" skärgården 217 Öar på drömmarnas marknad 221 Hotellet som hyperhem - Kommersiella tolkningar av hemmet i mellanklasshotell 223 SZILVIA GYIMÓTHY Att mobilisera icke-platser för livsstilskonsumtion 223 Moderna hotellrum som serieproducerade hem 226 Hemmet som komfortabel servicestation 227 Det senmoderna hotellrummet som individualiserat icke-hem 231 Hyperhemmets framtid? 236 "Hemma hos" - Intimitetens kommodifiering i landsbygdsturism 239 ERIKA ANDERSSON CEDERHOLM Inledning 239 Det personliga värdskapets kommersialisering 241 Det ordinära livet som extraordinär upplevelse 246 Platsen som massprodukt och bristvara 250 Intimitet och plats 253 Plats - Kroppslig praktik och reflexiv kommersialisering 255 JOHAN HULTMAN och RICHARD EK Plats - reflexiv praktik och kroppslig kommersialisering 258 Referenser 263 Person- och sakregister 289