Hylla
Personnamn
Titel och upphov Bildens tysta budskap : interaktion mellan bild och text
Utgivning, distribution etc. Norstedts akademiska förlag, Stockholm : 2009 (Falun : ScandBook)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00002078nam a2200601 a 4500
*00127104
*00520170209030836.1
*008081027s2009 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a978-91-7227-549-2 (inb.)
*035 $a(SE-LIBR)11202589
*035 $a(Ko)31220
*040 $aLGEN$dLi$dS$dSfi
*042 $9NB$9BULB
*08204$a701$222/swe
*084 $aEabx$2kssb/8
*084 $aBra$2kssb/8
*084 $aF632.5$2fiaf/2
*084 $aIaa$2kssb/8
*1001 $aEriksson, Yvonne,$d1957-
*24510$aBildens tysta budskap :$binteraktion mellan bild och text /$cYvonne Eriksson
*260 $aStockholm :$bNorstedts akademiska förlag,$c2009$e(Falun :$fScandBook)
*300 $a212 s. :$bill. ;$c24 cm
*650 7$aBildanalys (konst)$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Bildanalys%20%28konst%29
*650 7$aVisuell kommunikation$2sfit
*650 7$aBildanalys$2sfit
*650 7$aUndervisning$2sfit
*650 7$aText och bild$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Text%20och%20bild
*650 7$aLäromedel$2sao
*650 7$aBildreception$2sbiao
*650 7$aLitteraturreception$2sbiao
*650 7$aBild-text relation$2sbiao
*650 7$aIllustrationskonst$2sbiao
*650 0$aTextbooks
*852 $5Ko$bKo$cKONST -$hIaa$lERI
*950 $aBild och text$uText och bild
*950 $aFotografi och text$uText och bild
*950 $aOrd och bild$uText och bild
*950 $aText och fotografi$uText och bild
*950 $aKonst och litteratur$uText och bild
*950 $aSkolböcker$uLäromedel
*950 $aLäroböcker$uLäromedel
*950 $wh$aIslam i läromedel$uLäromedel
*950 $aLäromedelsgranskning$wh$uLäromedel
*950 $aLäseböcker$wh$uLäromedel
*950 $wh$aMuslimer i läromedel$uLäromedel
*950 $aSkolplanscher$wh$uLäromedel
*950 $aMotiv i läromedel$uLäromedel
*950 $aUndervisningsmateriel$uLäromedel
*950 $aBildanalys$w||e$uBildanalys (konst)
*950 $aStilanalys (konst)$uBildanalys (konst)
*950 $aBilder som historiska källor$uBildanalys (konst)
*950 $aKonstanalys$uBildanalys (konst)
*950 $aVisuell kommunikation$uBildanalys (konst)
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: En bok om bildtolkning och det intrikata samspelet mellan bild och text i läromedel, faktaböcker och populärkultur. Författaren belyser bildens tysta budskap, dvs. de normer och värderingar som gestaltas i bilder men förblir okommenterade i texten. I första hand behandlas undervisningsbilder och vetenskapliga illustrationer som riktar sig till barn och ungdomar. Boken vänder sig till pedagoger, informatörer, illustratörer, konstvetare, författare och mediafolk samt andra som på något sätt hanterar bild och text i sitt arbete eller i sin utbildning. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Inledning 11 Seendet 12 BOKENS UPPLÄGG OCH SYFTE 13 Bokens upplägg 15 Kartläggning av genus och normalitet 16 TIDIGARE FORSKNING 17 DYNAMISKA PROCESSER OCH SKEENDEN I BILDER 19 Visuell representation 20 Läromedelsillustrationer 21 Bildtekniker och material 22 Perceptuella och kognitiva processer 23 1. Bilden som minneskälla och kunskapsstruktur 24 BILDENS EGENSKAPER 24 BILDEN SOM MENINGSBYGGANDE ENTITET 26 DEFINITIONER AV BILDBEGREPPET 27 "Graphic" - Visuella representationer 28 "Optical" - Optiska fenomen och varseblivning 30 "Perceptual" - Förnimbar 31 "Mental" - Mentala bilder, drömmar, minnen och idéer 31 "Verbal" - Metaforer och beskrivningar 32 Bild som språk 33 MINNESBILDER OCH FÖRESTÄLLNINGAR 36 BILDENS TROVÄRDIGHET 41 BILDEN SOM FÖRKLARINGSMODELL 43 BILDENS TYSTA BUDSKAP 45 SEENDEKOMPETENS 47 LÄROMEDELSBILDER 48 Bildberättelser och språkets betydelse 51 BEGREPP ÄR INTE LIKTYDIGA MED VERBALA UTTRYCK 52 KOMMUNIKATIONSMODELL 54 2. Bilden och seendet 58 SEENDETS KONST 59 Gestaltlagarna 61 Närhetslagen 62 Likhetslagen 63 Slutenhetslagen och konturlagen 64 Den gemensamma rörelsens lag och färgsymbolik 64 ATT BETRAKTA OCH TOLKA BILDER 66 Metoder för bildanalys 67 Bildkommunikation 68 Bild som förebild 70 Bildens vad och hur 73 REKLAM - FÖREBILDER OCH FÖRVÄNTNINGAR 74 LEKSAKER 78 Leksaksreklam 78 Barbie och hennes värld 79 Polly Pocket 83 Lego 84 VARSEBLIVNING OCH KONTEXT 88 Genusnormativt respektive genusspecifikt 89 Yttre och inre kontext 89 3. Bildens kommunikativa aspekter 91 BILD OCH BESKRIVNING 94 Diagram 95 Kartläggningens betydelse 96 RELATIONEN MELLAN BILD OCH VERKLIGHET 98 Bildens spatiala egenskaper 103 KARTAN 104 Världsatlas och bilden av världen 105 BILDEN AV OMVÄRLDEN 110 NATUREN GESTALTAD FÖR BARN 115 Att ledas vid handen ut i naturen 116 INNEBÖRDER 120 4. Den pedagogiska bilden 123 ÅSKÅDLIGHET OCH ÅSKÅDNINGSUNDERVISNING 120 Åskådningsundervisning 127 SKOLPLANSCHER 130 FRÅN SKOLPLANSCH TILL INTERNET VIA VIDEO 133 BILDENS ROLL I LÄROMEDEL - EN HISTORISK TILLBAKABLICK 135 Bildens intention 137 MÄNNISKOKROPPEN 138 BILDENS ROLL I DAGENS LÄROMEDEL - MÄNNISKAN 144 GEOGRAFIÄMNET 154 Att skildra geografiska förhållanden 155 ATT SKILDRA SKEENDEN I BILD 157 Text och bild - inte alltid en självklar koppling 159 5. Alternativa världar 163 LEK OCH LÄR VIA BILDER 164 FRÅN LEK TILL PEDAGOGIK 165 Lära sig att spela eller spela för att lära 167 VISUELLA MODELLER I VIRTUELLA VÄRLDAR 167 Virtuella miljöer och spatial förståelse 172 ALTERNATIVA VÄRLDAR OCH DEN OMEDELBARA OMGIVNINGEN 175 Universeum 177 Cité des Sciences de l'industri i La Vilette 178 4H Children's Garden 179 Avslutande diskussion 183 BILDBETRAKTANDE 184 BILDEN SOM MENINGSBYGGANDE ENTITET 187 BEGREPPSLIGA REPRESENTATIONER: ATT FORMGE SOCIALA KONSTRUKTIONER 189 Referenser 203