Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Visuell retorik : bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Liber , Malmö ; 2008 : 2008 ((Slovenien) )
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
Target Audience Note För gymnasieskolan och komvux
Subject - Topical Term
Electronic Location and Access http://www.liber.se/productimage/large/4707748o.jpg Omslagsbild
ISBN 978-91-47-07748-9 978-91-47-07748-9
Waiting
*00001786nam a2200589 a 4500
*00126843
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2008 sw ||||| |00| 0 swe c
*020 $a978-91-47-07748-9
*020 $a978-91-47-07748-9
*035 $a(Ko)30937
*040 $dLGEN$dHdf$dS
*084 $aIaa
*084 $aBra
*1001 $aCarlsson, Anders,$d1958-
*24510$aVisuell retorik :$bbilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia /$cAnders Carlsson, Thomas Koppfeldt
*250 $a1. uppl.
*260 $aMalmö ;$a2008 :$bLiber ,$c2008$e((Slovenien) )
*300 $a192 s. :$bill. :$c23 cm
*521 $aFör gymnasieskolan och komvux
*650 4$aVisuell kommunikation
*650 4$aBildanalys (konst)
*650 4$aVisual communication
*697 $cKommunikation
*697 $cKonstteori och konstestetik
*7001 $aKoppfeldt, Thomas,$d1947-$4aut
*8520 $cKURS
*8564 $uhttp://www.liber.se/productimage/large/4707748o.jpg$yOmslagsbild
*950 $aBilder som historiska källor
*950 $aBildanalys (konst)
*950 $aKonstanalys
*950 $aBildanalys (konst)
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aBildanalys (konst)
*950 $aSymboler
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aBildsemiotik
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aBildanalys (konst)
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aKommunikation
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aSkyltar
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aBildanalys
*950 $aBildanalys (konst)
*950 $aStilanalys (konst)
*950 $aBildanalys (konst)
*950 $aBildkommunikation
*950 $aVisuell kommunikation
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
1. Du och mediespråken 6 Kommunikation 6 Bild, estetik och retorik 9 Medier och behov 12 Tolka och analysera 14 BILDANALYS, BILDSPRÅK OCH VISUELLA VERKTYG 15 2. Tolka och reflektera 16 Bildbeskrivning 16 Bildspråk - vad man ser och hur man ser 19 3. Bild och kontext 23 Analys av sammanhang 23 Från familjealbum till Facebook 28 Symbol, varumärke, logotyp 31 4. Nyhetsbild 39 Att tolka nyhetsbilder 42 Manipulerad nyhetsbild 48 5. Reklambild 51 Reklamproduktion 52 Metonymi och metafor 56 Bildretorik 59 6. Lathund för bildanalys 61 MEDIERETORIK 63 7. Konsten att övertyga 64 Konkurrensen om uppmärksamhet 67 8. Tre sätt att övertyga 72 Etos - karaktären 72 Logos - att styra och forma tanken 78 Patos - känslan 78 9. Gestalta och övertyga 85 Retoriska figurer 85 Ställa upp ett övertygande tal 90 Dispositionen i en annons 91 Visuell argumentation 95 10. Tv-retorik 100 Vad som visas i tv och hur vi ser 100 Genre, format och "usp" 103 Analysera tv 106 11. Lathund för retorisk analys 116 Modell för hur man förbereder ett tal 120 FÖREBILDER, ROLLTAGANDE OCH IDENTITETSMARKÖRER 121 12. Roller, tilltal och värderingar i media 122 Reklam som ett rollspel 123 Roll genom tilltal 125 Värderingar 126 Modell för diskursanalys 130 13. Kvinnligt och manligt 132 Genus: Tecknet för kvinnligt och manligt 133 Genusanalys 135 Spegelbilden - den första bilden 143 Möta sig själv 146 Det föränderliga genus 149 14. Att framställa sig själv 153 Identitetsmarkörer 154 Vad ser vi i markören? Betydelse och verkan 161 Estetisk och symbolisk identifikation 164 Stil och social betydelse 168 15. Rollanalys (etosanalys) 173 Att läsa förebilder 173 Livsstilsmagasinen 174 Steg 1: Medium, genre och målgrupp 177 Steg 2: Tolkningar 178 Steg 3: Värderingar och positioner 184 16. Lathund för rollanalys (etosanalys) 186 Litteratur 188 Register 189