Hylla
Titel och upphov Slöjda för livet : om pedagogisk slöjd
Utgivning, distribution etc. Lärarförbundet s förlag, Stockholm : 2008 (Kristianstad : Kristianstads boktryckeri)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
Institutionsnamn
ISBN
Antal i kö:
*00001080nam a2200301 a 4500
*00126513
*00520121122065353.3
*008080403s2008 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a978-91-976598-6-4
*035 $a(SE-LIBR)10730504
*035 $a(Ko)30574
*040 $aLGEN$dS
*042 $9NB$9SHB
*08204$a372.55$222
*084 $aEabih.02$2kssb/8
*24510$aSlöjda för livet :$bom pedagogisk slöjd /$cKajsa Borg & Lars Lindström [(red)]
*260 $aStockholm :$bLärarförbundet s förlag,$c2008$e(Kristianstad :$fKristianstads boktryckeri)
*300 $a212 s. :$bill. ;$c23 cm
*599 $aIndexeringslänk
*650 7$aSlöjdundervisning$xgrundskolan$zSverige$2sao
*650 7$aSlöjdundervisning$xhistoria$zSverige$2sao
*7001 $aBorg, Kajsa,$d1943-$4edt
*7001 $aLindström, Lars,$d1943-$4edt
*7102 $aLärarförbundet $4pbl
*841 $5Ko$ax a$b0810274u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hEabi
*910 $aSveriges lärarförbund$wa$uLärarförbundet
*910 $aSvenska facklärarförbundet $wa$uLärarförbundet
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Fjorton medarbetare beskriver utifrån egna erfarenheter och vetenskapliga rön olika pedagogiska slöjdverksamheter. Man beskriver hur pedagogiskt upplagd slöjdundervisning kan ta sig uttryck i ett modernt samhälle men också bakgrunden till att slöjd blev ett skolämne. Författarna menar att skolslöjdens främsta värde ligger i dess bidrag till en allsidig bildning omfattande huvud, hjärta och hand.
7 Inledning 11 Kapitel 1 Den materiella kulturen och vårt kunskapande Roger Säljö 15 Kapitel 2 Slöjdämnet efter millennieskiftet Peter Hasselskog & Marléne Johansson 29 DEL I SLÖJD SOM PEDAGOGISK AKTIVITET Slöjd som pedagogisk aktivitet - vad är dess syfte? 33 Kapitel 3 "... slöjden såsom medel att uppfostra människor" Lars Lindström 40 Kapitel 4 Svensk skolslöjd - en internationell framgång Hans Thorbjörnsson 51 Kapitel 5 Slöjd för flickor och slöjd för gossar Kajsa Borg 65 Kapitel 6 Formsinnets fostran - Carl Malmstens bildningssyn Per Hartman 74 Kapitel 7 Metallslöjd - en historia för sig Hans Persson 87 DEL 2 EN VERKSAMHET I TIDEN En verksamhet i tiden - hur kan den förnyas? 91 Kapitel 8 Slöjdcirkus - ett tält för lärande Susanne Björkdahl Ordell & Kristin Boström 106 Kapitel 9 Second hand, customizing och konsten att slakta en tröja Anna-Stina Lindén Ivarsson 113 Kapitel 10 Informationsteknik - ett redskap i slöjden Inger Degerfält & Mia Porko-Hudd 125 DEL 3 LÄRPROCESSER i SLÖJD Lärprocesser i slöjd - hur kan de stödjas? 129 Kapitel 11 Intuitionens roll i estetiska läroprocesser Lars Lindström 145 Kapitel 12 Kommunikation i skolans slöjdpraktik Marléne Johansson 158 Kapitel 13 Novis eller expert? Om bedömning inom slöjd och hantverk Lars Lindström 171 Kapitel 14 Provlapp eller sjal? Om relationer till slöjdföremål Anna Ekström 187 Kapitel 15 Sådan lärare, sådant lärande Peter Hasselskog 199 Kapitel 16 Kreativitet eller problemlösning - vad bedömer vi i slöjden? Kajsa Borg 211 Författarpresentation och fotografer