Hylla
Personnamn
Titel och upphov Lärarna : om utövarna av en svår konst
Utgivning, distribution etc. Ordfront , Stockholm ; 2007 : 2007 (Falun : Scandbook )
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 383, [1] s. : ill. : 23 cm
Term
ISBN 978-91-7037-331-2 (inb.) 978-91-7037-331-2
Antal i kö:
*00000853nam a2200313 a 4500
*00125910
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2007 sw ||||| |00| 0 swe||
*020 $a978-91-7037-331-2 (inb.)
*020 $a978-91-7037-331-2
*035 $a(Ko)29898
*040 $dLGEN$dNB
*084 $aEmia-c
*1001 $aLagerberg, Hans,$d1943-
*24510$aLärarna :$bom utövarna av en svår konst /$cHans Lagerberg
*260 $aStockholm ;$a2007 :$bOrdfront ,$c2007$e(Falun :$fScandbook )
*300 $a383, [1] s. :$bill. :$c23 cm
*650 4$aLärare
*650 4$ahistoria
*650 4$a1900-talet
*650 4$aSverige
*650 4$aLärarrollen
*650 4$ahistoria
*650 4$a1900-talet
*650 4$aSverige
*697 $cSkolpersonal: Sverige
*8520 $hEm
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
En bok om lärarna i Sverige med utgångspunkt i författarens farfars gärning som folkskollärare. Här undersöker han hur lärarna har tagit till sig eller värjt sig mot olika pedagogiska strömningar, hur de har hanterat de politiska besluten på skolans område. Vi får även möta historiska lärargestalter. TPB:s talboksannotation: Förf. H. L. har tidigare arbetat som lärare. Här reflekterar han kring undervisandets och lärandets problem och glädjeämnen, i dåtid och nutid. Ambitionen är att beskriva vad det är att vara lärare genom den svenska utbildningens historia. Boken är en blandning av skolhistoria, släkthistoria, memoarer, intervjuer och utbildningsfilosofiska betraktelser. Nominerad till Augustpriset 2007. Annotation supplied by BTJ Sverige AB
Föredömet 9 Byskolläraren 13 Till kallet 15 Semis 18 Herbartianer 21 En man i staten 26 Principklockan 28 Min farfar Chronschough 33 Skollärarn i Brånsta 36 John Deweys förkomna brev till sin dotter 44 Arbetsskolan 47 Pedagogerna i Kumla 52 Fröken? 59 Ett passande förnuft 61 I Rostads parker 63 Lärarinnorna i kvinnokampen 69 Ut i ensamheten 72 Pionjärerna 79 Kollisioner 83 Konception 85 Läroverkslärarna 92 1946 års skolkommission 99 Enhetsskolan blir grundskolan 103 Gossen som tog skolan på orden 111 Skolmogen 113 Kunskap och dygd 115 Den gamla goda skolan 121 Kyrkobrodern och kulturradikalen 124 Varför blir man lärare? 128 Övermogen 137 Det nya gymnasiet 140 Kunskap är makt, makt är kunskap 147 Fega lärare? 151 Resan till Kirkenes 152 Radikala lärare? 157 Demokratins försöksråttor 160 Nedklassad? 164 Tiden går och schemat rår 168 Den dolda läroplanen 171 Lärare mot elever? 174 Den nya chansen 177 Varför slutar lärare? 182 Om milda tyranner eller vad båtar en lärares vedermödor? 187 Att leva är att lära 191 Men fortsättning följde 193 Från jämlikhet till valfrihet 196 Klass-skolan 205 Medelklasslärare 208 Plit eller kamrat? 215 Om skolkunskaper och andra kunskaper 226 Fostra eller undervisa? 232 Bildningsskolan - en kompromiss? 240 Kulturarvet och mångfalden 243 Utspring 247 Att lära är att leva 251 Återkomsten, Sundsvall hösten 2005 253 Född till lärare! 260 Det tysta motståndet eller Det är dom andras fel! 261 Nu-inriktade och konservativa individualister? 271 Ändå rör den sig ... 275 Världens bästa svenska skola 283 Vad är en bra lärare? 292 Utbildad till lärare 298 Sjunkande status 307 Professionalisering 312 Resan till farfar 316 Dialogen är konsten 325 Dialog i Saransk 327 Konst är att kunna 331 Det kollektiva egensinnet? 335 Appendix Noter 346 Referenser 361 Den svenska skolans organisation 374 Tack för intervjusvar och goda råd 378 Namnregister 379