Konstfacks bibliotek

Den lekande människan : en socialpsykologisk analys av lekandets dynamik
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • R
Personnamn
Titel och upphov
  • Den lekande människan : en socialpsykologisk analys av lekandets dynamik
Utgivning, distribution etc.
  • Studentlitteratur , Lund : 1992
Utgivningsår
  • 1992
  • Språk: Svenska.
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
  • 235 s. : 23 cm
Anmärkning: Allmän
  • Även med tryckår: 2. tr., 1994 ; 3. tr., 1996 ; 4. tr., 1997 ; 5. tr., 1999 ; 6. tr., 2002 ; 7.-8. tr., 2003 ; 9. tr., 2004 ; 10.-11. tr., 2005 ; 12. tr., 2006
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
  • 91-44-34631-X :
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00001749nam a2200637   4500
*00125612
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1992    sw     |      000 0 swe||
*020  $a91-44-34631-X  :$c290:00
*035  $a(Ko)29570
*084  $aOaa
*084  $aDofa
*084  $aOaa
*084  $aDof
*1001 $aBerg, Lars-Erik,$d1945-
*24514$aDen lekande människan :$ben socialpsykologisk analys av lekandets dynamik  /$cLars-Erik Berg
*260  $aLund  :$bStudentlitteratur ,$c1992
*300  $a235 s.  :$c23 cm
*500  $aÄven med tryckår: 2. tr., 1994 ; 3. tr., 1996 ; 4. tr., 1997 ; 5. tr., 1999 ; 6. tr., 2002 ; 7.-8. tr., 2003 ; 9. tr., 2004 ; 10.-11. tr., 2005 ; 12. tr., 2006
*653  $aLek
*653  $aSocialisation
*653  $aUtvecklingspsykologi
*653  $aSocialpsykologi
*653  $aLek
*653  $aSocialisation
*653  $aUtvecklingspsykologi
*653  $aLek
*653  $aBarnpsykologi
*653  $aUtvecklingspsykologi
*653  $aSocialisation
*8520 $hR
*950  $aPsykologi
*950  $aBarnpsykologi
*950  $a650
*950  $aImitation hos barn
*950  $aBarnpsykologi
*950  $a650
*950  $aKognitiv utveckling hos barn
*950  $aBarnpsykologi
*950  $a650
*950  $aVrede hos barn
*950  $aBarnpsykologi
*950  $a650
*950  $aStress hos barn
*950  $aBarnpsykologi
*950  $a650
*950  $aBarn
*950  $aBarnpsykologi$xpsykologi
*950  $a650
*950  $aSkolålderns psykologi
*950  $aBarnpsykologi
*950  $a650
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Förlagsinformation: Leken har på senare tid fått ökad uppmärksamhet, främst från psykologer och pedagoger. Från att tidigare ha betraktats som ett pedagogiskt instrument på förskolor och andra socialiserande institutioner, börjar leken nu ses som ett fenomen i sig, som just bara lek.Lars-Erik Bergs socialpsykologiska framställning, som hämtar inspiration från bl'ta kulturhistoria, sociologi, psykoanalytisk teori och skönlitteratur, fördjupar och breddar detta perspektiv. Den bryter med snäva disciplinbaserade synsätt och utgör en tvärvetenskaplig analys av lekens väsen. Författarens slutsatser är att lekattityden är en viktig komponent i mänskligt handlande, och att vi bör förändra det invanda synsätt som skiljer lek från arbete och allvar. Framställningen är förankrad i den symboliska interaktionismen, vars syn på socialisationsprocessen ingående belyses.Boken är avsedd för samhälls- och beteendevetenskaplig utbildning och för dem som arbetar med vård, skola, omsorg och kultur.

Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
 Utlånat16.05.2024Konstfacks bibliotek R