Hylla
Personnamn
Titel och upphov Rädda lärare : om rädsla som hot och möjlighet
Utgivning, distribution etc. Natur och Kultur , Stockholm ; 2007 : 2007
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Serietitel - biuppslagsform
ISBN 978-91-27-40650-6 978-91-27-40650-6
Antal i kö:
*00001201nam a2200421 a 4500
*00125179
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2007 sw ||||| |00| 0 swe||
*020 $a978-91-27-40650-6
*020 $a978-91-27-40650-6
*035 $a(Ko)29068
*084 $aEmia
*1001 $aArevius, Mikael, $d1973-
*24510$aRädda lärare :$bom rädsla som hot och möjlighet /$cMikael Arevius, Henrik Olsson ; [fackgranskare: Bodil Wennberg ; illustrationer: Thomas Fröhling]
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm ;$a2007 :$bNatur och Kultur ,$c2007
*300 $a190 s. :$bill :$c21 cm
*440 $aLärare lär$999-0939145-7
*7001 $aOlsson, Henrik,$d1977-$4aut
*7001 $aFröhling, Thomas,$d1963-$4ill
*8520 $hEm
*900 $aFrulinj, Tumas
*900 $a1963-
*900 $a1963-
*950 $aKänslor
*950 $aRädsla
*950 $aFobier
*950 $aRädsla
*950 $aFörlossningsrädsla
*950 $aRädsla
*950 $aRädsla för brott
*950 $aRädsla
*950 $aTeknikrädsla
*950 $aRädsla
*950 $aÅngest
*950 $aRädsla
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vem är inte rädd? 5 Inledning 8 1.Vad är rädsla? 11 Rädslan för rädsla 13 Orsaker till rädsla och rädslans olika natur 14 2. Rädsla förknippad med lärares arbete 17 Vad är problemet? 18 Lärarlivet sett i zoner 19 3. Kroppens reaktioner vid rädsla 23 Adrenalinet har två sidor 24 Olika typer av adrenalininsöndring 24 Adrenalin som fiende eller vän 26 Gör rädsla till en kompass för utveckling 27 4. Strategier för att identifiera, hantera och kontrollera rädsla 29 Ett talande exempel 29 Identifiera, hantera och kontrollera rädsla 30 Grundstrategier i arbetet med rädsla 32 Olika kategorier av rädsla 45 5. Rädsla för det okända eller oväntade 47 Rädsla för förändring 49 Rädsla för att lyckas 52 Rädsla för att resultaten inte lever upp till förväntningar 56 Rädsla för det okända inom dig själv 59 6. Rädsla för konflikter 63 Rädsla för att utomstående ska missförstå eller anklaga dig 64 Rädsla för att eleverna ska bråka 73 Rädsla för att ställa krav på elever 78 Rädsla kopplad till bedömningar 82 7. Rädsla för sociala konsekvenser 93 Rädsla för att våga visa sig själv 94 Rädsla för att inte bli omtyckt av kollegor 99 Rädsla för att inte bli sedd 102 Rädsla för att visa sig svag 105 8. Rädsla för att inte behärska undervisningen 111 Rädsla för svåra ämnen 112 Rädsla för att sakna ämneskunskaper 123 Rädsla för att försvåra eller förenkla undervisningen för mycket 126 9. Rädsla kopplad till samarbete 133 Rädsla för att inte leva upp till ansvar i samarbetet 135 Rädsla för att samarbetet blir ineffektivt 137 Rädsla för att förlora självständighet 140 Rädsla för andras samarbete 143 10. Rädsla kopplad till makt 147 Rädsla för att konfrontera formella makthavare 149 Rädsla kopplad till osynliga hierarkier 153 Rädsla för att bli synad 157 Rädsla för att bryta mot skolkoden 162 Rädsla för att bli överträffad 167 11. Fem grundläggande "regler" 172 1. Känn rädsla, men var inte rädd! 172 2. Känn rädsla, men våga ändå! 172 3. Gör rädsla till din vän! 172 4. "Gör inget som jag inte skulle göra!" 173 5. Var rädd för att sluta växa som människa! 173 12. Arbetsuppgifter 174 Uppgift 1 -finn utvecklingszonen 175 Uppgift 2 - kartlägg adrenalininsöndring 177 Uppgift 3 - mötet med rädsla på skolan 179 Uppgift 4 - hitta dina nyckelrädslor 180 13. Intervjuer med lärare 184 Kvinnlig lärare, 40 år. Arbetat som lärare i tre år 184 Kvinnlig lärare, 32 år. Arbetat som lärare i två år 185 Manlig lärare 50 år, trettio år i yrket 187 Slutord 189 Litteratur 190