Location DESIGN & KONSTHANTVERK - Ihc-c
Main Entry - Personal Name
Title Statement Könsskillnadens estetik? : om konst och konstskapande i svensk hemslöjd på 1920- och 1990-talen
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Nordiska museets förlag, Stockholm : 2007 (Värnamo : Fälth & Hässler)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Physical Description x, [2], 267, [1] s. : ill. (huvudsakligen i färg) ; 22 cm
Series Statement/Added entry--Title
Dissertation Note Diss. Lund : Lunds universitet, 2007
Language Note Med sammanfattning på engelska
Subject - Topical Term
Added Entry - Corporate Name
ISBN
Waiting
*00001656nam a2200433 a 4500
*00124915
*00520170708030835.7
*008070920s2007 sw ||||||m 00| 0 swe c
*020 $a978-91-7108-516-0
*035 $a(SE-LIBR)10547245
*035 $a(Ko)28788
*040 $aL$dNB
*0410 $aswe$beng
*042 $9KVIN$9NB$9SHB
*08204$a745.5094850904$222/swe
*084 $aIhc-c.5$2kssb/8
*1001 $aRosenqvist, Johanna
*24510$aKönsskillnadens estetik? :$bom konst och konstskapande i svensk hemslöjd på 1920- och 1990-talen /$cJohanna Rosenqvist
*260 $aStockholm :$bNordiska museets förlag,$c2007$e(Värnamo :$fFälth & Hässler)
*300 $ax, [2], 267, [1] s. :$bill. (huvudsakligen i färg) ;$c22 cm
*440 $aNordiska museets handlingar,$x0346-8585 ;$v131
*502 $aDiss. Lund : Lunds universitet, 2007
*546 $aMed sammanfattning på engelska
*599 $aRecensionslänk
*650 7$aHemslöjd$xhistoria$zSverige$y1920-talet$y1990-talet$2sao
*650 7$aHemslöjd$xgenusaspekter$zSverige$2sao
*650 7$aHemslöjd$xkonsthantverk$zSverige$y1900-talet$2kao
*650 7$aKonst$xgenus$2kao
*650 7$aKonstvetenskap$xfeministisk teori$2kao
*650 7$aTextilkonst$2kao
*650 7$aSlöjd$2kao
*650 7$aFöreningar$2kao
*650 7$aTidskrifter$2kao
*650 7$5Ko$aHemslöjd$xgenusaspekter$2sao
*7102 $aNordiska museet$4pbl
*852 $5Ko$bKo$cDESIGN & KONSTHANTVERK -$hIhc-c$lROS
*910 $aPõhjala Muuseum$uNordiska museet
*910 $iEngelska$aNordic Museum (Stockholm)$wi$uNordiska museet
*910 $aSkandinavisk-Etnografiska samlingarna$uNordiska museet
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förord IX Kapitel 1 Inledning 3 Könsskillnadens estetik? 6 Syfte 11 Metod och material 12 Definitioner av hemslöjd 15 Vem får (re-)presentera Hemslöjden? 18 Avgränsningar 20 Bakgrund och tidigare forskning 21 Forskningsläget 23 Disposition 27 Kapitel 2 Mönsterproduktion och produktionsmönster 31 DET EVIGA MÖNSTRET? HEMSLÖJD I INTERNATIONELL JÄMFÖRELSE 33 Att skapa och att bryta mönster 33 Trasmattan i en transcendental tradition 35 Ornament, dekoration och abstraktion 38 Exemplen Wiener Werkstätte och the Yeoman 40 Wiener Werkstätte 40 The Yeoman 43 HEMSLÖJD: FOLKKONST ELLER KONST I FOLKHEMMET? 46 Folklig formgivning och design/disajn 46 Hemslöjd, folkkonst och arbetsdelning i det förindustriella samhället 48 Folkhemsmodernism och hemslöjd 50 Folkkonsten i tidskriften Hemslöjden 55 (Folk)konstnärsrollen och hemslöjden 56 Folkkonstens, konstens och hemslöjdens institutioner 57 Kapitel 3 Hemslöjden på 1920-talet 63 Sär-skillnadens årtionde? 64 Skrivna och oskrivna lagar 67 FRÅN MÖNSTERRITERSKA TILL OKÄND FORMGIVARE 68 Möten över försäljningsdisken 69 Malmöhus läns hemslöjdsförening, historia och historiografi 73 Mötesrummet 75 Inventering och produktion 77 Provvävnadsanstalten 78 Normen och undantaget 80 Eva Nilsson, mönsterriterska 81 Hemslöjden och folkhögskolan 83 Jämförande exempel 85 Märta Måås-Fjetterström AB 85 Östergötlands läns hemslöjdsförening 87 Hemslöjdspositionering versus konstnärspositionering 89 HEMSLÖJDENS MÖNSTERSKATT OCH MODERNISMEN 91 En ny geometrisk stil? 92 Förklädesmattan och den nonfigurativa traditionen 96 Mattan som etnografisk textil 97 Trasmattan som nymodernitet 98 Eviga mönster, nygammal teknik? 99 Flossa, sniljeflossa, rya, trensaflossa 100 Skånska tränsflossor i Paris 1925 som agitatorisk textil 103 Tränsflossa (från Skytts härad) 105 Reproducerad svensk modernitet, Paris 1925 109 Tränsflossa från Torna härad 111 Att förhandla med särart 113 Kapitel 4 Hemslöjden på 1990-talet 121 Textilkonsten i en ickesituation eller ett utvidgat fält 122 Den nya Hemslöjden, lagrum och utredningar 125 Hemslöjdens och det radikala konsthantverkets gränser 128 KONSTNÄRER OCH SLÖJDARE I HEMSLÖJDEN 131 Hemslöjden i Östergötland 131 Föreningshistoria, institutionalisering 132 Styrelsen och konsulenterna 133 Utställningsverksamheten, tre exempel 134 3 x slöjd - Tradition och förnyelse eller förbannad lögn 134 Vasst 136 kraft & art 137 Marknadsförd hemslöjd - butikens bas 139 Köpa eller göra själv? 139 Kärnakollektionen 141 Konstnär i Hemslöjden: exemplet Lillevi Hutman 142 Jämförande exempel 145 NordForm90 145 Malmöhus läns hemslöjd och traditionen 148 Slöjdsommar 92158 Utställd hemslöjd från Kalmar 152 Hur Hemslöjden blev till Slöjd 153 HEMSLÖJDENS 1990-TALSUTTRYCK 154 Estetik eller antiestetik? 155 Slöjden är här. Slöjden är härlig! 156 Hårdslöjdsestetik, naturens och kulturens gränser 159 Den grafiska profilen - märkt av hemslöjd 161 Det tidstypiska 163 Den ortstypiska anpassningen 164 Att arbeta i förgängliga material 166 En respektlös och feministisk estetik 167 Rött på Vitt - ett mönsterexempel 170 Sammanfattning 175 Summary 183 Noter 193 Källor och litteratur 245 Bildförteckning 261 Index 265