Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement "Nya medier" - men samma gamla barn kultur? : om det tredje könets lek, lärande och motstånd via TV, video och datorspel
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Filmförlaget , Uppsala ; 2006 : 2006 (Valdemarsvik : Akademitryck )
SAB Classification Code
Physical Description
Subject - Topical Term
ISBN 91-974548-2-6 91-974548-2-6
Waiting
*00001334nam a2200469 a 4500
*00124868
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2006 sw ||||| |00| 0 swe c
*020 $a91-974548-2-6
*020 $a91-974548-2-6
*035 $a(Ko)28741
*040 $dH$dNB
*084 $aOabkba
*084 $aDofa
*084 $aBub
*1001 $aRönnberg, Margareta,$d1948-
*24511$a"Nya medier" - men samma gamla barn kultur? :$bom det tredje könets lek, lärande och motstånd via TV, video och datorspel /$cMargareta Rönnberg
*260 $aUppsala ;$a2006 :$bFilmförlaget ,$c2006$e(Valdemarsvik :$fAkademitryck )
*300 $a[6], 369 s. :$c25 cm
*650 4$aBarn kultur
*650 4$aBarn och TV
*650 4$aBarn och datorer
*650 4$aBarn kultur
*650 4$aBarn och datorer
*650 4$aTelevision
*8520 $hBu
*950 $aBarn och massmedia
*950 $aBarn och tv
*950 $aBarn program i tv
*950 $aBarn och tv
*950 $aBarn
*950 $aBarn och datorer
*950 $aDatorstödd undervisning
*950 $aBarn och datorer
*950 $aDatorer
*950 $aBarn och datorer
*950 $aTv och barn
*950 $aBarn och tv
*950 $aDatorer och barn
*950 $aBarn och datorer
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
1. Barnkultur i medieupplyst samhälle 1 Disposition 4 Bokens påståenden 6 Barn=? 11 Barn(doms)studier 13 Barndom=? 16 Barn(doms)diskurser 18 Barnkultur och barnkulturstudier 24 Barnkulturbegreppet 27 En "egen" kultur? 31 Subkultur? Motkultur? 34 Bokens definition av barnkultur som delkultur 35 Ett oanvändbart begrepp? 39 Barnkultur är aldrig vuxenproducerad eller vuxenledd 44 2. Barnism/barnperspektiv/barns perspektiv/barnets rättigheter/i barnets intresse/barnets bästa/barns behov 47 Barn som sociala aktörer och/eller underställda strukturer? 50 Begreppen "aktör" respektive "struktur" 53 Generationsbegreppet 55 Ett luddigt begrepp? 57 En kulturell definition av generation 60 Generationsmaktordningen 65 De vuxna som norm: det Första och det Andra kontra det Tredje könet 68 Ståndpunktsteori 72 Vuxnas "socialisation" av barn? Barns "själv-" eller "gruppsocialisation"? 76 Buffert-enkultureringsteorin 80 3. Hur utforska barn och massmedierad barnkultur? 85 Etnografisk metod 88 Diskurs-etnografisk metod, ty ... 90 ... barn har ingen helt "egen röst" ... 93 ... därför lite postmoderna idéer ... 96 ... och/eller textanalys? 99 4. Skapandet av barnpubliker och barnkonsumenter 101 Barnpubliker 101 Barnkonsumenter 103 Tre konkurrerande barndomsmanus av vikt för barns konsumtion 106 Tre principer för (eller diskurser om) barns konsumentroller 109 Offentligheten 110 Barns sociala värde 113 Kommersialisering? 116 5. Hur uppfattar och "påverkas" barn av medieintryck? 119 "Påverkan" och "beroende"? 120 "Moralpanik" - eller snarare "mediepanik"? 122 Tredje personen-syndromet 124 Sammanblandning mellan fiktivt och verkligt? 125 De sex i-na: 127 Imitation 128 Instruktion 129 Irritation 129 Identifikation och igenkänning 130 Interpellering 131 Alternativa begrepp - ett p och två i-n: 132 Perspektivtagande, interaktion och involvering 132 Till-egna sig (appropriering) genom sampling, re-mixing och hybridskapande 136 6. Idag lek mest med ögonen, eller även med resten av kroppen? 138 Homo ludens - Den lekande människan? 139 Lek respektive regel-lekar 141 Spela respektive sporta 143 Spela=simulera? 145 "Flyt" 147 "Aktionism" och "spontan communitas" 149 Från lek med kroppen till föreställningar inne i huvudet? 150 "På lek", "på låtsas" respektive "bara film"/"bara ett spel" 153 Barns tal om fyra "som-om"-aktiviteter 155 Betydelsen av modus och typ av "delvärldar" 157 Estetisk, vuxen lek? 158 Tre försök (varav två felaktiga) att förklara fiktionsupplevelser 160 Som-om-aktiviteternas progression 162 Fortsatt leklystna barn 166 7. De ojämförligt viktigaste barnmedierna: TV & video 169 "Kvalitetskultur" kontra "skräpkultur"/"kommersiell" kultur 171 Barnfilm/barnprogram kontra barn(doms)skildringar 173 Barnägd blick eller vuxet blickvälde? 176 Barnfilmestetik? 177 Vittnesikon eller handlingsledstjärna? 179 Speciell barnestetik eller "marknadsestetik"? 183 Utvecklingsestetik 185 Vuxnas perspektivtagandeinkompetens: exemplet Teletubbies 187 Barns vitt skilda favoritprogram 191 Är barns TV-preferenser "underhållning"? Är lek och datorspelande det? 193 8. Barn och datorer (läs: datorspel) 195 Datorspelande - en av pojkarnas favoritaktiviteter 195 Våldsinstruktioner? 197 Datorspelsspelande: ett sätt att stiga in i någons berättelse, leka, sporta - eller vad? 201 Spel som teater, spelberättelse eller berättande-spel? 204 Ludiskt + narrativt = bäst? 205 Plats, rum, värld, handlingsutrymme eller "virtuell rymd"? 208 Sju olika "delvärldar" - samtliga en del av Verkligheten 209 Barn föredrar interaktion framför interaktivitet 212 Datorn är inget massmedium, datorspel inga massmedietexter 215 Är datorspelande fettbildande? Är TV-tittande det? 218 9. Lärande hela tiden, eller bara i skolan? 220 Formellt respektive informellt lärande 221 Skolans övertygandepedagogik vs medias prövandepedagogik 224 Lärandet vid datorn 226 Datorspel som Närmaste Utvecklingszon 229 TV-program som lärandestöttor 231 Visuella berättelsers "tomma hål" 232 Mediernas egen pedagogik: exemplet Pokémon 234 6-7-åriga pojkars kommentarer kring Pokémon 237 Barns egna synpunkter beträffande medielärdomar 240 "Relationslabb" 245 10. Motstånd - med nävarna eller i tankarna enbart? 247 Motståndsbegreppet 247 Timid olydnad 249 Skapandet av barnkulturproducenter 250 Femton motståndsstrategier 252 "Skräpkultur" som en barriär mot vuxenvärlden 255 Tröge Homer kontra smarta Lisa och lurige Bart: exemplet Simpsons 259 Mot(stånds)kulturell kompetensslipning 261 Sampling, re-mixing, hybridskapande: exemplet dokusåpor 263 "Horsångerskor" 265 Tjejkraft 268 11-åriga tjejers syn på det "opassande" i dokusåpor 270 Lära sig att inte lära sig 275 Kontrahegemoniska tendenser? 284 Upp-och-ned-vändning som identitetspolitik och förnyelseträning 287 11. Är barn medborgare? Existerar barnrättigheter? 290 Olikabehandlingen av barn 292 Barns rätt till egenvalda medieerfarenheter och till sin egen barnkultur 295 Barns rätt till könsstereotypt agerande 298 Barns rätt till egen konsumtion 301 Varumärkesinskolning, konsumism och konformism? 304 Barnsolidaritet ersatt av vuxnare distinktionssträvanden 306 "Coola" barn som trendsättare och genuskonstruktörer 309 Barns rätt till deltagande i offentligheten 312 Barn som opinionsbildare 314 Barnoffentlighet som motoffentlighet? 317 12. Samma gamla barnkultur? 321 Samma barnkultur som alltid - eller en föråldrad? 324 Slutpunkten för föräldrabudskap? 327 Utrotningshotad barndom p.g.a. förkortad lekperiod? 329 Fortsatt "medelklassifiering" 332 Förändringstendenser 335 Dagens barn är sin egen "idol" 338 Ideal är inte detsamma som normer 340 Det infantila samhället? 342 Lockig förskoleflicka på landet kontra tonårskille med rakad skalle på sta'n? 346 Post-modern barndom - eller post-modern livsstil för alla som så önskar? 348 Det juvenila samhället 350 Mänsk-lika barn och vuxna 352 Litteratur 357