Mikromarc websearch

   
 
Genusperspektiv i skolan : om kön, kärlek och makt
Your basket is empty
Vis
Location
  • Ea
Title Statement
  • Genusperspektiv i skolan : om kön, kärlek och makt
Publication, Distribution, etc. (Imprint)
  • Studentlitteratur, Lund : 2007 (Polen)
  • 2007
  • Språk: Svenska.
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Physical Description
  • 140, [4] s. ; 23 cm
General Note
  • 4. [tr.], 2009. 140 s. ; 6. tr., 2011
Subject - Topical Term
Electronic Location and Access
  • Omslagsbild http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32289-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN
  • 978-91-44-04547-4
Waiting
  • 0 (0)
*00001084nam a2200337 a 4500
*00124688
*00520170708030834.8
*008070207s2007    sw ||||      |00| 0 swe c
*020  $a978-91-44-04547-4
*035  $a(SE-LIBR)10341445
*035  $a(Ko)28450
*040  $aLGEN$dUilu$dNB
*042  $9NB$9KVIN
*080  $a37
*08204$a370.151$223/swe
*084  $aEaaa$2kssb/8
*24510$aGenusperspektiv i skolan :$bom kön, kärlek och makt /$cOlof Franck (red.)
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2007$e(Polen)
*300  $a140, [4] s. ;$c23 cm
*500  $a4. [tr.], 2009. 140 s. ; 6. tr., 2011
*650 7$aSkolan$xgenusaspekter$2sao
*650 7$aSkolan$xgenus$2kao
*650 7$aGenussystem$2kao
*650 7$aPedagogik$xfeminism$2kao
*650 7$aSamlevnad$xsexualupplysning$2kao
*650 7$aHomosexualitet$2kao
*650 7$aMakt$2kao
*650 7$aSchools$xgender$2shbe
*7001 $aFranck, Olof,$d1958-$4edt
*852  $5Ko$bKo$hEa$lGEN
*856  $zOmslagsbild$uhttp://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32289-01/height/320/width/320/bild.jpg
^
No reviews exists for this book.
Click here to be the first to write a review.

MTM:s talboksannotation: I skolans uppdrag ingår att förmedla och gestalta värdegrundsfrågor kring bl.a. jämställdhet med hänsyn till köns- och genusperspektiv. Sju lärarutbildare och forskare belyser i antologin frågor som är betydelsefulla att fundera över och ge utrymme för inom ramen för en god och allsidig genus- och samlevnadsundervisning. Förlagsinformation: I skolans uppdrag ingår att förmedla och gestalta värdegrundsfrågor kring bland annat jämställdhet med hänsyn till köns- och genusperspektiv. Trots detta talas det på många håll tyst och försynt - om det över huvud taget talas - om rättighetsfrågor med hänsyn till kön och genus. Samtidigt visar erfarenhet från skolor där dessa frågor diskuteras att ungdomar ofta har ett stort och uppriktigt intresse för dem. Det är viktigt att lärare diskuterar och analyserar både genus- och sam- levnadsperspektiv och hur dessa kan och bör komma till uttryck i undervisningen. I den här antologin belyser sju lärarutbildare och forskare frågor som är betydelsefulla att fundera över och ge utrymme för inom ramen för en god och allsidig genus- och samlevnadsundervisning: Är sex ett kunskapsområde och i så fall i vilken mening? Vad har kön och genus med pedagogik att göra? Hur kan homo-, bi- och transsexuellas rättigheter lyftas fram i skolans verksamhet? På vilket sätt kan begrepp som genus och etnicitet behandlas? Hur, var och när bör könsstrukturer och könsrelaterade maktförhållanden tas upp med hänsyn till skolan, dess personal och ungdomar? På vilka existentiella grunder kan en undervisning om sex och kärlek bedrivas? Varje kapitel avslutas med några förslag på frågor att fundera över och diskutera samt rekommenderad litteratur att läsa vidare på egen hand. Boken riktar sig i första hand till lärarutbildningarnas studenter med inriktning mot grundskolans senare år och gymnasieskolan. Den är också lämplig för kompetensutveckling av verksamma lärare.

Pictures 
Omslagsbild
Documents 
Send to
IdStatusDue dateOwnerLocationShelf
 Available Konstfacks bibliotekMagasinEa
 Available Konstfacks bibliotek Ea