Hylla
Titel och upphov Kobran, nallen och majjen : tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning
Utgivning, distribution etc. Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2003
Kalmar : Lenanders grafiska
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Seriebiuppslag under titel
Term
Institutionsnamn
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a 7a 4500
*00124656
*00520180906080212.0
*008040119s2003 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9185128031
*035 $a(SE-LIBR)9329067
*040 $aKd
*041 $aswe
*042 $9NB$9SHB$9ARB
*08204$a371.009485$223/swe
*084 $aEm-c:k.55$2kssb/7
*24500$aKobran, nallen och majjen :$btradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning /$cStaffan Selander (red).
*264 1$aStockholm :$bMyndigheten för skolutveckling,$c2003
*264 3$aKalmar :$bLenanders grafiska
*300 $a401 s.$bill.
*599 $ahttp://www.skolverket.se/publikationer?id=1820 (tidigare fungerande url borttagen 2016-08-17)
*650 7$aUndervisning sväsen$xhistoria$zSverige$y1900-talet$ysekelskiftet 2000$2sao
*650 7$aUtbildning sreformer$xhistoria$zSverige$y1900-talet$ysekelskiftet 2000$2sao
*650 7$aHistoria$2albt//swe$9swe
*650 7$aForskning och utveckling$2albt//swe$9swe
*650 7$aSkolor$2albt//swe$9swe
*650 7$aHistoria$2albt//swe
*650 7$aForskning och utveckling$2albt//swe
*650 7$aSkolor$2albt//swe
*650 7$aUndervisning sväsen$2albt//swe
*650 7$aUtbildning sreformer$2albt//swe
*7001 $aSelander, Staffan,$d1947-$4edt
*7102 $aSverige.$bMyndigheten för skolutveckling$4pbl$0222652
*830 0$aForskning i fokus,$x1651-3460 ;$v12
*841 $5Ko$ax a$b040406||0000|||||001||||||000000$e1
*8528 $5Ko$bKo$cEm
*887 $a{"@id":"k2vt2dhw3jx69sn","modified":"2018-09-06T08:02:12.727+02:00","checksum":"115319464382"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"jntlb26p3chsrx1","modified":"2015-11-04T13:54:13+01:00","checksum":"-13888316245"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 9 Annika Andrae Thelin Inledning 13 Staffan Selander Rektorn och apparaten 23 Jan Hylén & Annika Ullman Att avskaffa klassrummet 37 Om skolans föränderliga arkitekur Patrick Bjurström Skolan, barnen och samhället 55 - i ett historiskt perspektiv Bengt Sandin Föreställningar om lärande och tidsandan 71 Roger Säljö Skolans blick - världen som text 91 Staffan Selander Filosofiska analyser av pedagogiska texter 111 - och bristen på sådana Bengt Molander Läroboksspråket - en flintskallig primadonna? 133 Björn Melander Det var en gång ett par sockiplast... 155 Om kroppsövningsämnet i skolan Suzanne Lundvall & Jane Meckbach Från räkning till matematik 171 Astrid Pettersson Demokrati i samhällsundervisningen 189 - kunskap eller fostran? Agneta Bronäs Bilder av läs- och skrivutveckling i samspel 205 Caroline Liberg Arbetsformer och dynamik i klassrummet 223 Kjell Granström Från rastyta till pedagogiskt rum 245 Susan Paget och Petter Åkerblom Ungdom, vuxen eller någonstans där emellan? 263 Om gymnasieföreningarnas förändrade innebörd under 1900-talet. Maria Sundkvist Perspektiv på svensk jämställdhet 279 Gaby Weiner Översättning: Noel McCarthy En skola för alla 291 Om specialpedagogik Ingemar Emanuelsson Från skallmätning till VG 307 Om skolans betyg Ingemar Wedman Tillväxt, sortering och fördelning 319 Utbildningspolitikens dilemma Anders Nilsson Perspektiv på skolreformer 333 Göran Bergström Pedagogik och historia 359 En komplicerad förbindelse Lars Petterson Om pedagogik som vetenskap 375 Några historiska reflektioner Ulf P. Lundgren Författarpresentationer 392 Serien forskning i fokus vid myndigheten för skolutveckling 399 Tidigare forskning- och kunskapsöversikter som publicerats