Konstfacks bibliotek

   
Barns visuella kulturer : skolplanscher och idolbilder
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Dofa
Personnamn
Titel och upphov
  • Barns visuella kulturer : skolplanscher och idolbilder
Utgivning, distribution etc.
  • Studentlitteratur , Lund ; 2006 : 2006 ((Danmark) )
Utgivningsår
  • 2006
  • Språk: Svenska.
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
  • 192 s. : ill. (vissa i färg) : 23 cm
Term
ISBN
  • 91-44-03794-5
  • 91-44-03794-5
  • 978-91-44-03794-3
  • 978-91-44-03794-3
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00001528nam a2200541 a 4500
*00123613
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2006    sw |||||     |00| 0 swe||
*020  $a91-44-03794-5
*020  $a91-44-03794-5
*020  $a978-91-44-03794-3
*020  $a978-91-44-03794-3
*035  $a(Ko)27141
*040  $dLGEN$dNB
*084  $aDofa
*084  $aBs
*1001 $aSparrman, Anna,$d1965-
*24510$aBarns visuella kulturer :$bskolplanscher och idolbilder  /$cAnna Sparrman
*260  $aLund ;$a2006 :$bStudentlitteratur ,$c2006$e((Danmark) )
*300  $a192 s.  :$bill. (vissa i färg)  :$c23 cm
*650 4$aBarnkultur
*650 4$aBarn och massmedia
*650 4$aVisuell kommunikation
*8520 $hDofa
*950  $aSymboler
*950  $aVisuell kommunikation
*950  $aBildsemiotik
*950  $aVisuell kommunikation
*950  $aBildanalys (konst)
*950  $aVisuell kommunikation
*950  $aKommunikation
*950  $aVisuell kommunikation
*950  $aSkyltar
*950  $aVisuell kommunikation
*950  $aBarn och film
*950  $aBarn och massmedia
*950  $aBarn och radio
*950  $aBarn och massmedia
*950  $aBarn och tv
*950  $aBarn och massmedia
*950  $aMassmedia
*950  $aBarn och massmedia
*950  $aBildkommunikation
*950  $aVisuell kommunikation
*950  $aMassmedia och barn
*950  $aBarn och massmedia
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

MTM:s talboksannotation: Boken handlar om visuella kulturer i barns vardagsliv både på fritiden och i skolan. Hur använder barn det visuella för att ta sig fram i världen samt för att både förstå och skapa sig själva? Frågan besvaras genom att se hur barn förhåller sig till så skilda fenomen som färgen på väggarna inne på toaletten, varför Grönland är vitt och Island grönt på kartan samt ifall en prins kan ha en kjol eller inte Förlagsinformation: Den här boken handlar om visuella kulturer i barns vardagsliv både på fritiden och i skolan. Hur använder barn det visuella för att ta sig fram i världen och för att både förstå och skapa sig själva? Frågan besvaras genom att se hur barn förhåller sig till så skilda fenomen som färgen på väggarna inne på toaletten, varför Grönland är vitt och Island grönt på kartan och ifall en prins kan ha en kjol eller inte. Författaren belyser skillnaderna mellan barnkultur och barns kultur. Hon diskuterar även betydelsen av att både seende och barndom är avhängiga vilken tid vi lever i och vad ett kompetent barn kan vara. Dessutom diskuteras vad idolskap kan innebära ur barns perspektiv. Boken vänder sig främst till lärarstudenter och till verksamma inom förskola, skola och fritidshem. Den vänder sig även till studenter inom estetiska ämnen och mediekommunikation som vill förstå barns användning av visuella kulturer. Utöver det erbjuder boken intressant läsning för föräldrar och föräldragrupper som vill fördjupa sina kunskaper om visualitetens betydelse för både lärande och nöje.

Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
 Tillgängligt Konstfacks bibliotek Dofa
 Tillgängligt Konstfacks bibliotekMagasinDofa