Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Barn s visuella kulturer : skolplanscher och idolbilder
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur , Lund ; 2006 : 2006 ((Danmark) )
SAB Classification Code
Physical Description 192 s. : ill. (vissa i färg) : 23 cm
Subject - Topical Term
ISBN 91-44-03794-5 91-44-03794-5 978-91-44-03794-3 978-91-44-03794-3
Waiting
*00001528nam a2200541 a 4500
*00123613
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2006 sw ||||| |00| 0 swe||
*020 $a91-44-03794-5
*020 $a91-44-03794-5
*020 $a978-91-44-03794-3
*020 $a978-91-44-03794-3
*035 $a(Ko)27141
*040 $dLGEN$dNB
*084 $aDofa
*084 $aBs
*1001 $aSparrman, Anna,$d1965-
*24510$aBarn s visuella kulturer :$bskolplanscher och idolbilder /$cAnna Sparrman
*260 $aLund ;$a2006 :$bStudentlitteratur ,$c2006$e((Danmark) )
*300 $a192 s. :$bill. (vissa i färg) :$c23 cm
*650 4$aBarn kultur
*650 4$aBarn och massmedia
*650 4$aVisuell kommunikation
*8520 $hDofa
*950 $aSymboler
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aBildsemiotik
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aBildanalys (konst)
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aKommunikation
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aSkyltar
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aBarn och film
*950 $aBarn och massmedia
*950 $aBarn och radio
*950 $aBarn och massmedia
*950 $aBarn och tv
*950 $aBarn och massmedia
*950 $aMassmedia
*950 $aBarn och massmedia
*950 $aBildkommunikation
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aMassmedia och barn
*950 $aBarn och massmedia
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
MTM:s talboksannotation: Boken handlar om visuella kulturer i barns vardagsliv både på fritiden och i skolan. Hur använder barn det visuella för att ta sig fram i världen samt för att både förstå och skapa sig själva? Frågan besvaras genom att se hur barn förhåller sig till så skilda fenomen som färgen på väggarna inne på toaletten, varför Grönland är vitt och Island grönt på kartan samt ifall en prins kan ha en kjol eller inte Förlagsinformation: Den här boken handlar om visuella kulturer i barns vardagsliv både på fritiden och i skolan. Hur använder barn det visuella för att ta sig fram i världen och för att både förstå och skapa sig själva? Frågan besvaras genom att se hur barn förhåller sig till så skilda fenomen som färgen på väggarna inne på toaletten, varför Grönland är vitt och Island grönt på kartan och ifall en prins kan ha en kjol eller inte. Författaren belyser skillnaderna mellan barnkultur och barns kultur. Hon diskuterar även betydelsen av att både seende och barndom är avhängiga vilken tid vi lever i och vad ett kompetent barn kan vara. Dessutom diskuteras vad idolskap kan innebära ur barns perspektiv. Boken vänder sig främst till lärarstudenter och till verksamma inom förskola, skola och fritidshem. Den vänder sig även till studenter inom estetiska ämnen och mediekommunikation som vill förstå barns användning av visuella kulturer. Utöver det erbjuder boken intressant läsning för föräldrar och föräldragrupper som vill fördjupa sina kunskaper om visualitetens betydelse för både lärande och nöje.
1 Seendet och en värld av bilder 7 Presentation av bokens kapitel 8 Visuell kultur - vad är det? 9 Barn och visuell kultur 23 Identiteter och visuell kultur 31 2 Visuell kultur, fritidshem och skola 35 Inledning 35 Fritidshemmet som visuell miljö 41 Avslutande diskussion 48 3 Visuell läskunskap 51 Inledning 51 Att ge det visuella betydelse i vardagen 56 Jordgloben - en kosmologisk representation 57 "Hitlerkorset" - en förbjuden symbol 66 Visualitet - en del av identitetsarbetet 67 Avslutande diskussion 74 4 Kolla! Titta! Blickar och sexualitet 77 Inledning 77 Vem tittar på vem? 81 Att rita könsorgan 92 Blick och bilderboksbild 94 Avslutande diskussion 98 5 Idoler och idolbeundrare 101 Inledning 101 Fans, entusiast och livsnjutare 102 Spice Girls - en popgrupp 105 Idoler - en del av livet 117 Avslutande diskussion 128 6 Barns bruk av kommersiella bilder 133 Inledning 133 SONIC - en blå igelkott 136 MULÁN - 1998 års Disneykaraktär 147 Avslutande diskussion 159 Noter 162 Bild- och figurregister 163 Färgbilaga 167 Referenser 182 Sakregister 191