Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Uniform Title Det vurderende øjet. Svenska
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Liber, Stockholm : 2005 (Slovenien)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
General Note 2. [tr.], 2007 ; 6. tr., 2011
Subject - Topical Term
ISBN 91-47-05311-9 (korr.) 978-91-47-05311-7 (2. tr.)
Waiting
*00001184nam a22003617a 4500
*00123483
*00520170708030844.2
*008050907s2005 sw |||| |00| 0 swe c
*020 $a91-47-05311-9 (korr.)$z47-05311-9
*020 $a978-91-47-05311-7 (2. tr.)
*035 $a(SE-LIBR)9971972
*035 $a(Ko)27008
*040 $aLGEN$dNB
*0411 $aswe$hnor
*042 $9NB
*08204$a371.102$222
*084 $aEmia$2kssb/7
*084 $aEab$2kssb/8
*1001 $aBjørndal, Cato R. P.
*24014$aDet vurderende øjet.$lSvenska
*24514$aDet värderande ögat :$bobservation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning /$cCato R. P. Bjørndal ; översättning: Björn Nilsson
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2005$e(Slovenien)
*300 $a149 s. ;$c23 cm
*500 $a2. [tr.], 2007 ; 6. tr., 2011
*650 7$aLärarrollen$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/L%C3%A4rarrollen
*650 7$aeducation$2agrovoc
*650 7$ateaching$2agrovoc
*650 7$ateaching methods$2agrovoc
*650 7$aUtvärderingsmetodik$xstudier och undervisning$2sao
*7001 $aNilsson, Björn,$d1943-$4trl
*852 $5Ko$bKo$hEm$lBJØ
*950 $aLärarens personlighet$uLärarrollen
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förord 5 1. Ett värderande öga på pedagogisk verksamhet 6 Vad innebär värdering och bedömning? 7 Varför ska man utvärdera sin pedagogiska verksamhet? 13 Vad ska jag utvärdera? 16 Kan man "forska" på sin egen praxis? 18 Kan man "forska" tillsammans med någon annan? 21 Vilka forskningsmetoder ska man välja? 22 Bokens uppläggning 25 2. Observation som värderande öga 26 Vad innebär observation? 26 Är observation verkligen så problematisk? 27 Hur kan man bli en bättre observatör? 36 Hur förbereder man sig inför en observation? 41 Vem ska observera? 42 Hur ska man som observatör förhålla sig till de personer som observeras? 42 När ska observationerna registreras? 45 Hur ska man kunna registrera så mycket information som möjligt? 47 Hur pass avgränsat ska fokus för observationerna vara? 47 Hur pass strukturerad ska registreringen av observationerna vara? 50 I vilken utsträckning ska man registrera tolkningar och reflektioner? 58 3. Loggbok som värderande öga 61 Vad är en loggbok? 61 Vilken nytta har man av en loggbok? 62 Vem ska föra loggbok och hur ska den användas? 63 I vilken utsträckning ska loggboken struktureras? 64 4. Ljud- och videoinspelningar som värderande öga 71 Varför ska man använda ljud- och videoinspelningar? 71 Är ljud- och videoinspelningar en sann kopia av verkligheten? 74 Blir situationen konstlad? 76 Bandspelare eller videokamera? 79 Hur gör man? 81 Har man någon nytta av att transkribera materialet? 86 Samverkan med andra? 88 5. Intervjuer och enkäter som värderande öga 90 Kan man använda intervju som komplement? 90 Kan enkät användas som kompletterande metod? 99 6. Val av värderande öga 106 Vad ska styra valet av metod? 106 Vilka är de olika metodernas starka och svaga sidor? 107 Har man någon nytta av att kombinera flera metoder? 115 7. Det analyserande och förbättrande ögat 117 Hur ska man gå från observation till analys och bedömning? 117 Vad innebär en analys? 118 Hur observerar och utvärderar man på ett konstruktivt sätt? 119 Att ge återkoppling till andra 121 Exempel på observation, analys och bedömning 124 8. Det etiska ögat 138 Vad är etik? 138 Ar pedagogiska observationer etiskt försvarbara? 140 En mindre högtidlig blick 144 Litteratur 146