Hylla
Personnamn
Titel och upphov Marknadsplanen : praktisk handledning för marknadsplanerare
Utgivning, distribution etc. Liber , Malmö ; 2005 : 2005 ((Slovenien) )
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning 160 s. : färgill. : 30 cm
Term
Annan utgåva 1988 Marknadsplanen ISBN 91-38-61858-3
ISBN 91-47-07741-7 91-47-07741-7
Antal i kö:
*00000848nam a2200265 ar4500
*00123279
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2005 sw ||||| |00| 0 swe||
*020 $a91-47-07741-7
*020 $a91-47-07741-7
*035 $a(Ko)26793
*040 $dNB
*084 $aQbl
*1001 $aAndberg, Leif,$d1941-
*24510$aMarknadsplanen :$bpraktisk handledning för marknadsplanerare /$cAndberg & Eliasson ; [illustrationer: Per-Åke Forsgren]
*250 $a4., [rev.] uppl.
*260 $aMalmö ;$a2005 :$bLiber ,$c2005$e((Slovenien) )
*300 $a160 s. :$bfärgill. :$c30 cm
*650 4$aMarketing management
*7001 $aEliasson, Bengt,$d1943-$4aut
*7001 $aForsgren, Per-Åke$4ill
*7750 $d1988$tMarknadsplanen$wIMP8351779$z91-38-61858-3
*8520 $cQb
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 3 1 Bruksanvisning 9 2 Företagets marknadsplanering 11 Varför marknadsplanerar vi? 11 Vad marknadsplanerar vi for? 12 Struktur och huvudrubriker 13 3 Marknadsplaneprocessen 16 Projektledning för marknadsplanearbetet 16 Nuläge - olika utgångsläge för marknadsplanering 19 4 Definition av företagets marknad - Marknadsbestämning 21 Marknadssegmentering 21 Produkt-/marknadsmatrisen 22 Identifiering av homogena marknadssegment 26 Olika sätt att bearbeta marknaden - val av prioriterade marknadssegment 27 5 Situationsanalys 31 Metoder för informationsinsamling 32 Situationsanalysens omfattning 32 Omvärdsfaktorer 33 Kartläggande av prioriterade marknadssegment 35 Framgångsfaktorer 39 Avstämning mellan målgruppernas köpkriterier och våra säljargument 39 Konkurrensbild 41 Sammanfattning av situationsanalys med SWOT-analys 46 6 Positionering 47 Marknadspositioneringsdiagrammet 47 Marknadsrollerna 50 Marknadstrappan 51 Profildiagram 53 Gapanalys 55 Ytterligare positioneringsmodeller 55 Summering och slutsatser av situationsanalys och positionering - grunden för marknadsplanens fortsättning 56 7 Strategisk inriktning 57 Visionens roll 57 Affärsidéns roll 57 Formulering av affärsidé 58 Strategiernas roll 59 Vanliga strategibegrepp 60 Affärsmodeller 61 Utveckling av affärsidé och strategier 62 8 Mål 63 Målstruktur 63 Målhierarki 64 Olika måltyper 65 Målformuleringsprocessen 70 Nyckeltal 71 9 Handlinsplan med konkurrensmedelsmix 73 Förtester 73 Konkurrensmedelsmix 73 Konkurrensmedel för marknadsanpassning 75 Konkurrensmedel för marknadspåverkan 79 Aktiviteter - vilken kombination passar bäst? 84 Handlinsplanens dokumentation 86 Aktivitetsplanering 87 Verktyg för aktivitetsplanering 89 Checklista för handlingsplan och aktiviteter 92 10 Marknadsplanens budget 94 Syfte 94 Total intäktsbudget 95 Lönsamhetsbudget per målgrupp 96 Kostnadsbudget 97 11 Alternativplaner 99 12 Uppföljning och erfarenhetsåterföring 101 Uppföljningsparametrar 101 Uppföljningssystem 102 Periodicitet 102 Aktivitetsuppföljning 102 Effektmätningar 104 Några råd för uppföljningen 104 13 Marknadsplanens sammanfattning 105 Målgrupp 105 Innehåll 105 14 Marknadsplanens införande i organisationen 107 Förankring 107 Samordning med företagets totala budget 108 Lansering 108 Marknadsplanens spridning och sekretess 109 15 Praktiska hjälpmedel för marknadsplanering 111 Bilagor 1 Planeringsschema för marknadsundersökningar 112 2 Produkt-/marknadsmatris 113, 114 3 Argument-/målgruppsmatris 115, 116 4 Marknadstrappan 117 5 Jämförelser med konkurrenter 118, 119, 120 6 Köpbeteende per målgrupp 121 7 Värderingsdiagram 122, 123, 124 8 Profildiagram 125 9 Relationsdiagram 126, 127, 128, 129 10 Bostonmodellen 130, 131, 132 11 Hot och Möjligheter 133, 134 12 Styrke- och svaghetsanalys 135, 136 13 SWOT-analys 137 14 Marknadspositioneringsdiagram 138 15 DuPont-schema 139, 140 16 Lönsamhetsdiagram 141 17 Priselasticitet 142 18 Produktlivscykel (egen) 143, 144 19 Modell för resursallokering 145, 146 20 Marknadsföringsprogram - Summering 147 21 Aktivitetsbeskrivning, nivå 1 148 22 Aktivitetsbeskrivning, nivå 2 149 23 Total intäktsbudget 150 24 Aktivitetsbudgetering 151 25 Marknadsföringens kapital-/behov/kostnad 152 26 Tidsplan (GANTT-schema) 153 16 Begreppsregister 154