Hylla
Personnamn
Titel och upphov Vetenskap steori och metod för lärare : en introduktion
Varianttitel Vetenskap lig teori och metod för lärare
Utgivning, distribution etc. Kunskapsföretaget, Uppsala : 2002 (Uppsala : X-O graf tr.)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
Antal i kö:
*00000817nam a2200265 a 4500
*00123277
*00520140207105222.8
*008020913s2002 sw |||| |00| ||swe c
*020 $a91-89040-44-9 :$c288:00
*035 $a(SE-LIBR)8613945
*035 $a(Ko)26791
*040 $aUilu$dNB
*042 $9NB
*082 $a370$223
*084 $aEa:dd$2kssb/7
*1001 $aStensmo, Christer,$d1941-
*24500$aVetenskap steori och metod för lärare :$ben introduktion /$cav Christer Stensmo
*24618$aVetenskap lig teori och metod för lärare
*250 $a1. uppl.
*260 $aUppsala :$bKunskapsföretaget,$c2002$e(Uppsala :$fX-O graf tr.)
*300 $a136 s. ;$c23 cm
*653 $aUtbildningsvetenskap
*841 $5Ko$ax a$b0607244u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hEa$iEj fjärrlån
*852 $5Ko$bKo
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 5 KAPITEL 1: VETENSKAPENS VÄRLD 9 Vetenskapliga dispyter 9 Positivism vs humanism 12 Utbildningsvetenskap 18 KAPITEL 2: VETENSKAPLIG VERKSAMHET 21 Problem 22 Forskningsfrågor 24 Design 25 Forskningsetik 26 Data: urval och omfattning 28 Data: tillförlighet och giltighet 30 Data: systematisering och analys 34 Resultatvärdering 37 Rapportering 40 KAPITEL 3: FÖRSÖK 45 Experiment 45 Aktionsforskning 50 KAPITEL 4: UNDERSÖKNINGAR 59 Sambandsstudier 59 Fallstudier 67 KAPITEL 5: HISTORISKA STUDIER 76 Läroplanshistoria 76 Livshistorier 81 KAPITEL 6: BEHAVIORISM 89 Respondent beteende 90 Operant beteende 90 Imiterat beteende 91 Kognitioner 92 Beteendeanalys 95 Åskådande observation 97 Skattningsskalor 100 Klassrumsinteraktion 101 KAPITEL 7: FENOMENOLOGI 107 Fenomenvärlden 108 Livsvärlden 109 Barn och ungas livsvärld 111 Hemeneutik 112 Fenomenografi 117 Deltagande observation 118 Intervju 121 Diskursanalys 121 BILAGOR 1-3 131