Hylla
Personnamn
Titel och upphov Telefonen : en designhistoria
Utgivning, distribution etc. Atlantis Tekniska museet , Stockholm ; 2006 : 2006 (Italien )
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 352 s. : ill. (huvudsakligen i färg) : 24 cm
Term
ISBN 91-7353-109-X 91-7353-109-X 978-91-7353-109-2 978-91-7353-109-2
Antal i kö:
*00000953nam a2200325 a 4500
*00123246
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2006 sw ||||| |00| 0 swe||
*020 $a91-7353-109-X
*020 $a91-7353-109-X
*020 $a978-91-7353-109-2
*020 $a978-91-7353-109-2
*035 $a(Ko)26752
*040 $dLGEN$dNB
*084 $aPcjb:k
*084 $aIhb
*1001 $aBrunnström, Lasse,$d1948-
*24510$aTelefonen :$ben designhistoria /$cLasse Brunnström ; [foto: Truls Nord]
*260 $aStockholm ;$a2006 :$bAtlantis$bTekniska museet ,$c2006$e(Italien )
*300 $a352 s. :$bill. (huvudsakligen i färg) :$c24 cm
*650 4$aTelefoner
*650 4$adesign och konstruktion
*650 4$ahistoria
*650 4$a1800-talet
*650 4$a1900-talet
*650 4$asekelskiftet 2000
*7001 $aNord, Truls$4pht
*8520 $hINDUSTRIDESIGN - Ihb
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Författaren, design- och arkitekturhistoriker, tecknar här telefonens designhistoria och typutveckling från 1800-talet till idag. Fokus lagt på utvecklingen i Sverige. Teman som behandlas är: teknik och glamour, material och stilar, begriplighet och användarvänlighet, massproduktion och skräddarsytt. Annotation supplied by BTJ Sverige AB
Förord 7 Kort introduktion 9 1. En apparat för kommunikation 13 Ett internationellt perspektiv 15 Designens ökade betydelse 19 Telefonen blir en konsumtionsvara 21 Marknadens segmentering ökar 24 Telefondesignen i konsumtionssamhället 30 Designen i kampen om mobiltelefonkonsumenten 38 Telefonen i multimediasamhället 47 2. Konstruktionen 57 Brädtelefonen 59 Kistan på väggen 53 Pulpettelefonen 55 Ericssons eleganta konstruktioner 71 Andra svenska väggtelefoner 79 Assemblage och lådor för skrivbordet 82 Telefonluren 37 Den amerikanska ljusstaketelefonen 90 Den europeiska piedestaltelefonen 93 Skelettapparaten - kulmen på den konstruktiva eran 97 Skelettapparaten kopieras och varieras 107 3. Ytan 113 Industriprodukten omkodas 117 Arkitekten riktar fokus mot ytan 123 Ytligheten - attraktivitetens kärna 127 Lådan, huven och kåpan 128 Ericsson skaffar arkitektkompetens 132 Den typiserade metallkåpan 134 Fingerskivan ändrar premisserna 141 Kraven på yttre gestaltning skärps 145 Försök till estetisk förnyelse 150 4. Materialet 159 Telefonens ursprungsmaterial 161 Bakeliten förändrar tillverkningen 179 De första bakelittelefonerna 173 Svensk-norsk bakelittelefon bildar skola 176 Bakeliten, industridesignern och strömlinjeformen 186 Bell och Ericsson konsulterar industridesigner 193 Den svarta eran går mot sitt slut 200 Telefonen under 1950-talets plastboom 209 5. Positionen 217 Drömmen om enstyckstelefonen 219 Ericsson anställer industridesigner 223 Den stående Erifonen 227 Den liggande Unifonen 230 Ericsson satsar på det stående konceptet 240 Bell inspireras av den liggande Unifonen 247 I Unifonens och Trimlines efterföljd 252 Ericofonen redesignas och fortsätter fascinera 263 6. Användandet 271 Tidiga åtgärder för ökad användarvänlighet 275 Plasten ökar hanterbarheten 285 Bell och Dreyfuss inspirerar konkurrenterna 289 Knappsatsen ändrar förutsättningarna 298 Högtalar- och snabbtelefoner ökar rörelsefriheten 308 Vägen mot den mobila friheten 321 Källkommentar 332 Litteratur 336 Register 344