Hylla Dbz Leibniz, Gottfried Wilhelm von
Personnamn
Titel och upphov Vecket : Leibniz & barocken
Uniform titel
Utgivning, distribution etc. Glänta, Göteborg : 2004 (Munkedal : Munkreklam)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 254, [1] s. : ill. ; 21 cm
Personnamn
Term
ISBN
Antal i kö:
*00002596nam a2200661 a 4500
*00122671
*00520131106065402.7
*008041123s2004 sw |||| |00| 0|swe c
*020 $a91-974575-4-X
*035 $a(SE-LIBR)9712545
*035 $a(Ko)26091
*040 $aLGEN$dKd$dNB
*0411 $aswe$hfre
*042 $9NB
*08204$a193$223/swe
*084 $aIb.43$2kssb/7
*084 $aDf$2kssb/7
*084 $aDbz Leibniz, Gottfried Wilhelm von$2kssb/7
*1001 $aDeleuze, Gilles,$d1925-1995
*24010$aLe pli.$lSvenska
*24510$aVecket :$bLeibniz & barocken /$cGilles Deleuze ; översättning och förord av Sven-Olov Wallenstein
*260 $aGöteborg :$bGlänta,$c2004$e(Munkedal :$fMunkreklam)
*300 $a254, [1] s. :$bill. ;$c21 cm
*60014$aLeibniz, Gottfried Wilhelm,$d1646-1716.
*650 7$aBarockkonst$2sao
*650 7$aEstetik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Estetik
*650 0$aAesthetics
*650 0$aArt, Baroque
*7001 $aWallenstein, Sven-Olov,$d1960-$4trl
*841 $5Ko$ax a$b0603074u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hDbz Leibniz, Gottfried Wilhelm von
*900 $aLeibniz, Gottfried Wilhelm,$cFreiherr von,$d1646-1716$uLeibniz, Gottfried Wilhelm,$d1646-1716
*900 $aLeibnitz, Gottfried Wilhelm von,$d1646-1716$uLeibniz, Gottfried Wilhelm,$d1646-1716
*900 $aLeibnitz, Godefroy-Guillaume,$d1646-1716$uLeibniz, Gottfried Wilhelm,$d1646-1716
*900 $aWallenstein, Sven-Olof,$d1960-$uWallenstein, Sven-Olov,$d1960-
*900 $aDeleuze, Gilles,$d1925-1995.$tPli.$lSvenska$uDeleuze, Gilles,$d1925-1995.$tLe pli.$lSvenska
*900 $aDeleuze, Gilles,$d1925-1995.$tVecket$uDeleuze, Gilles,$d1925-1995.$tLe pli.$lSvenska
*950 $aSkönhet$uEstetik
*950 $aAvantgarde (estetik)$wh$uEstetik
*950 $aDet pittoreska$wh$uEstetik
*950 $aFilmestetik$wh$uEstetik
*950 $aForm (estetik)$wh$uEstetik
*950 $aFulhet$wh$uEstetik
*950 $aKonstestetik$wh$uEstetik
*950 $aKonst och litteratur$wh$uEstetik
*950 $aLitteraturestetik$wh$uEstetik
*950 $aOriginalitet (estetik)$wh$uEstetik
*950 $aTeaterestetik$wh$uEstetik
*950 $aVulgaritet$wh$uEstetik
*950 $aCamp$wh$uEstetik
*950 $aPraktisk filosofi$uEstetik
*950 $aArkitekturestetik$wh$uEstetik
*950 $aKlassicism (litteratur)$wh$uEstetik
*950 $aSymmetri$wh$uEstetik
*950 $aKvinnlig skönhet$uEstetik
*950 $aBarocken$xkonst$uBarockkonst
*950 $aBarocken$xkonsthistoria$w||e$uBarockkonst
*950 $wh$aBarockutsmyckning$uBarockkonst
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD: DELEUZE, LEIBNIZ & BAROCKEN AV SVEN-OLOV WALLENSTEIN 7 DEL I: VECKET 1. MATERIENS VINDLINGAR 33 Vecket som löper i det oändliga Det barocka huset Den nedre våningen: materia, elastiska krafter, fjädring Organism och plastiska krafter De organiska vecken Varför det krävs en andra våning, den djuriska själens problem De förnuftiga själarnas upphöjelse och deras organiska, och icke-organiska konsekvenser 2. VECKEN I SJÄLEN 48 Inflexionen Singulariteterna Den barocka matematiken och variationen: irrationella tal, differenskvoten, familjen av kurvor Objektets nya status Perspektivismen: variation och synpunkt Subjektets nya status Från inflexion till inklusion Stadsdelen Monaden, världen och stängningens betingelse 3. VAD ÄR BAROCKT? 66 Rummet utan fönster Interiören och exteriören, det högre och det lägre Heidegger, Mallarmé och vecket Det barocka ljuset På spaning efter ett begrepp Barockens sex estetiska kännetecken Den moderna konsten eller det informella: texturer och veckade former DEL II: INKLUSIONERNA 4. DEN TILLRÄCKLIGA GRUNDEN 83 Händelser eller predikat De fyra klasserna av vara, predikatens arter, subjektens natur, inklusionernas former, fallet med oändligheten, de motsvarande principerna Ting och substanser De inre relationerna Leibniz manierism Predikatet är inte ett attribut De fem kriterierna på substansen Maner och fond Principernas spel 5. INKOMPOSSIBILITET, INDIVIDUALITET, FRIHET 108 Inkompossibiliteten etter seriernas divergens Den barocka berättelsen Preindividuella singulariteter och individ Individuation och specificering Den barocka världens spel Optimism, världens elände och manierism Frågan om människans frihet Motivens fenomenologi Predikatets inklusion och det levande nuet Leibniz och Bergson: rörelsen på väg att ske Den barocka fördömelsen 6. VAD ÄR EN HÄNDELSE? 132 Whitehead som efterföljare Extension, intensitet, individ Prehensionen och monaderna Eviga objekt Konserten Den moderna leibnizianismen: undertryckandet av stängningsbetingelsen och neo-barocken DEL III: ATT HA EN KROPP 7. VARSEBLIVNINGEN I VECKEN 142 Kravet att ha en kropp Deduktionens första steg: från världen till varseblivningen i monaden De små varseblivningarna: det ordinära och det anmärkningsvärda Differentialrelationer Rekapitulation av singulariteterna Den hallucinatoriska varseblivningens psykiska mekanism Stoft och veck i själen Det andra steget: från varseblivning till organisk kropp Vad "liknar" varseblivningen Organ och vibrationer: excitationens fysiska mekanism Materiens vindlingar Kalkylens status 8. DE TVÅ VÅNINGARNA 102 De två hälfterna: de ena och de andra, "var och en" Hälfternas matematik Extremernas roll Virtuell-aktuell, möjlig-verklig: händelsen Leibniz och Husserl: teorin om tillhörigheter Själ och kropp: omvänd tillhörighet, de provisoriska tillhörigheterna Dominans och vinculum De tre slagen av monader: dominerande, dominerade, degenererade Hopar, organismer och ansamlingar Kraften Privat och offentligt Var sker vecket? 9. DEN NYA HARMONIN 193 Den barocka klädnaden och den påklädda materien Vecket i det oändliga: måleri, skulptur, arkitektur och teater - Konstarternas enhet Världen som kägla: allegori, emblem och devis Leibniz concettism Musiken och den högre enheten Harmonik: världen som tal Teorin om samklanger Harmonins två aspekter, spontanitet och konserterande Barock harmoni, melodi och musik NOTER 217