Hylla
Personnamn
Titel och upphov Seendets språk : exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 2006 (Danmark)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
ISBN 91-44-04294-9 91-44-04294-9
Antal i kö:
*00001728nam a2200601 a 4500
*00122028
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2006 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a91-44-04294-9
*020 $a91-44-04294-9
*035 $a(Ko)25378
*040 $dUilu$dNB
*084 $aBra
*084 $aIaa
*1001 $aHansson, Hasse,$d1940-2019
*24510$aSeendets språk :$bexempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori /$cHasse Hansson, Sten-Gösta Karlsson, Gert Z Nordström
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c2006$e(Danmark)
*300 $a179 s. :$bill. :$c25 cm
*650 4$aVisuell kommunikation
*650 4$aBildanalys (konst)
*650 4$aBildsemiotik
*7001 $aKarlsson, Sten-Gösta,$d1934-$4aut
*7001 $aNordström, Gert Z.,$d1931-$4aut
*8520 $cBr
*900 $aGZN$dsign.
*900 $a1931-
*900 $aGZN
*900 $a1931-
*950 $aSemiotik
*950 $aBildsemiotik
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aBildsemiotik
*950 $aKonstanalys
*950 $aBildanalys (konst)
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aBildanalys (konst)
*950 $aSymboler
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aBildsemiotik
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aBildanalys (konst)
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aKommunikation
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aSkyltar
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aBildanalys
*950 $aBildanalys (konst)
*950 $aStilanalys (konst)
*950 $aBildanalys (konst)
*950 $aBildkommunikation
*950 $aVisuell kommunikation
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Boken tar upp frågor som rör såväl stillbild som bild i samband med film och TV. Förf.:na behandlar bildspråkets grunder, bild i reklam och propaganda, nyhetsförmedlingens dramaturgi och televisionens berättelser samt diskuterar hur nya medier, som dataspel och kameramobiler, används av ungdomar. Förlagsinformation: Den här boken tar upp frågor som rör såväl stillbild som bild i samband med film och TV. Författarna behandlar bildspråkets grunder, bild i reklam och propaganda, nyhetsförmedlingens dramaturgi och televisionens berättelser samt diskuterar hur nya medier, som dataspel och kameramobiler, används av ungdomar. I slutet av boken finns ett analysschema som kan användas som en enkel lathund vid undersökningar av bilder, serier, reklam- och nyhetsuppslag samt filmsekvenser. Semiotiken vetenskapen om tecken och kommunikation är den grundläggande teorin bakom författarnas syn på bildspråk och bildpedagogik. De lägger stor vikt vid samverkan mellan bild och text och vårt seende över huvud taget och vänder sig till alla dem som är intresserade av betydelseskapande processer och bildanalys. Bokens tvärvetenskapliga inriktning gör den speciellt användbar i journalist- och lärarutbildning samt i konst- och filmvetenskap.
FÖRORD 7 1 BILDSPRÅKETS GRUNDER 9 1.1 Bild och semiotik 9 Bildens roll i den mänskliga kommunikationen 9 Uttryck och innehåll = tecken 9 Elva frågor om tecknet 12 Utan kod inga tecken 16 Kod och system 16 Kod och diskurs 18 Kod och estetik 19 System eller diskurs? 21 Peirces teckentriad 22 Syntagm vs paradigm 24 Deltecken och teckenkedjor 25 Betydelsebottnar - konnotationer och arketyper 28 Seendets och tankens roll 31 Form och substans 33 1.2 Grammatik och retorik 35 Metafor och metonymi 35 Diskursiv praktik 37 Analysobjekt och kontexter 38 Visuell likhet - yta och rum 40 Stillbildens inre kontext 41 Förankring och avbyte 52 Bildspråkliga koder 54 Retorik och a-retorik 56 Den bildspråkliga retoriken 58 1.3 Film och tecknade serier 60 Berättande med bilder 60 Kommunikationens avsikter 63 Hur berättas det? 64 Tid 64 Ljud 65 Rum 65 Att använda konflikter för att berätta 67 Subjektiv och objektiv kamera 67 Plantera, fördröja och förebåda 69 Bildövergångar 70 Dramatiskt berättande - slutet system 71 Icke-dramatiskt berättande 73 Katharsisteorin och uppeggelseteorin 75 Tecknade serier 76 1.4 Televisionens berättelser 83 Postmodernism - en förutsättning för dagens mediesituation 83 Televisionens programförutsättningar 84 Televisionens scenbilder 85 Såpopera 91 Dokusåpopera 92 2 BILDOMRÅDEN 95 2.1 Reklambilder 95 Mottagare 96 Values And Life Styles 97 En senare undersökning 103 Olika former av marknadsföring 104 Varumärken som försäljningsargument 104 Sponsring och Event marketing 106 Idrott som marknadsföring 109 Sponsring i skolan 112 Produktplacering 113 Reflektion 115 2.2 Propagandabild 117 Bilder i propaganda 119 Flaggor 125 2.3 Nyhetsförmedlingens dramaturgi 130 Vad är en nyhet? 130 Förväntade och oväntade nyheter 131 Hur en nyhet iscensätts 132 Fyra typer av iscensättning 133 Vi ser som medierna ser 136 Dubbel iscensättning 137 Exempel på iscensättningar 138 3 UNGDOM OCH MEDIER 147 Medier, språk och kommunikation 148 3.1 Internetanvändning 150 3.2 Data- och TV-spel 154 3.3 Kameramobil 156 3.4 Kläder och mode 160 Krävande unga politiska konsumenter 163 4 BILDANALYS 165 4.1 Analys eller tolkning 165 Analysart, analysobjekt och undersökningsobjekt 165 Analysschema med tio punkter 167 LITTERATUR 169 PERSON- OCH SAKREGISTER 175