Hylla KONST - Ibz Håfström, Jan
Personnamn
Titel och upphov Tillvaratagna effekter : om Jan Håfströms konstnärskap och konstnärsroll
Utgivning, distribution etc. Makadam , Göteborg ; Stockholm : 2005
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 444 s., [32] pl.-s. i färg : ill. : 25 cm
Anmärkning: Dissertation o.dyl. Diss. Lund : Lunds universitet, 2005
Anmärkning: Språk Sammanfattning på engelska med titeln: Reclaimed properties : Jan Håfström's art and his role as an artist
Personnamn
Term
ISBN 91-7061-016-9 (inb.) 91-7061-016-9
Antal i kö:
*00000952nam a2200277 a 4500
*00120685
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2005 sw ||||| m |00| 0|swe||
*020 $a91-7061-016-9 (inb.)
*020 $a91-7061-016-9
*035 $a(Ko)23544
*0410 $aswe$beng
*084 $aIbz Håfström, Jan
*1001 $aSundberg, Martin ,$d1973-
*24510$aTillvaratagna effekter :$bom Jan Håfströms konstnärskap och konstnärsroll /$cMartin Sundberg
*260 $aGöteborg ;$aStockholm :$bMakadam ,$c2005
*300 $a444 s., [32] pl.-s. i färg :$bill. :$c25 cm
*502 $aDiss. Lund : Lunds universitet, 2005
*546 $aSammanfattning på engelska med titeln: Reclaimed properties : Jan Håfström's art and his role as an artist
*60014$aHåfström, Jan,$d1937-
*650 4$aKonstnärer
*650 4$a1900-talet
*650 4$aSverige
*8520 $cKONST - Ibz Håfström, Jan
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 9 I. ISHAVET - POSITIONSBESTÄMNINGAR Syfte 16 Teoretisk bakgrund och tidigare forskning 17 Metod och avgränsningar 35 Disposition 39 II. KAPPAN PARATEXTUELLT MATERIAL 43 Utan och med titel 43 Titlar- några inledande iakttagelser 48 Hur Håfström använder titlarna 50 Håfströms "klarhetsbehov" 57 MÅLNINGENS HUD 60 Teknik - underordnad motivet eller likvärdig? 63 Krackelering vs. lasur 71 PATINERADE VECK 79 Tyg i konsten - en översikt 80 Patina, autenticitet och minnen 89 Tyg i liv och konst 109 MÅLERISKA OBJEKT 110 Fynd och bricolage 111 Avfall och rening 114 III. VINDEN MELLAN HÖGT OCH LÅGT 119 Holbein och Fantomen 120 Verkligheten skärskådad 123 Serietidningarnas värld 127 Mystik och anonymitet 133 MENINGSLÖSA OBJEKT? 135 Minimalismens prefabricerade objekt 135 Dike som objekt 137 Materia och pretention 140 Reduktion och rinnande färg 142 ROMANTISKA REVISIONER 147 Friedrich som målerisk valfrändskap 148 Die Toteninsel som rekvisita 156 NATUR OCH LAND ART 161 Håfström och romantikens landskap 163 Land art 166 FRAGMENTETS FASCINATION 171 Ruinen i ett historiskt perspektiv 171 Att lägga och att säkra spår 174 Ruiner idag: Jan Håfströms ruinprojekt 176 Tolkningen och det negativa 188 Ruinens tomrum 192 UTESLUTNING OCH KANONISERING 195 Stil byten 195 Museet och kanoniseringsprocessen 198 Uteslutning 201 Ett liv? 205 IV. BÄRAREN LIV 209 Väskan med barnteckningar209 Samtida händelser 220 Resor: Håfströms Loggbok 226 Att gräva ut sig själv 235 BETRAKTAREN SOM OUTSIDER 238 Återkomsten 238 Den utsuddade blicken 243 TYSTNADEN MELLAN RADERNA 249 "Tag och skriv" 249 Ekelöf och det antydda 256 ATT YMPA 259 Hotel Eden 259 Grabbaum 264 Motstånd 269 "THE HORROR! THE HORROR!" 273 Impressionistisk inledning 273 Den övre stationen 274 Floden och kontexten 285 Exkurs: Håfström, Tuymans och (post-)kolonialismen 290 SKALLARNA I SKOGEN 297 Landscape Score 298 Martin och den stilla horisontalen 299 Mellan europeisk kultur och amerikansk rand 301 V. I KIKARSIKTET- BRÖDERNA Gest och patina 380 Referenser och kanonisering 309 Konstruktion och myt 313 Metakritisk slutkommentar 316 Summary 320 Noter 331 Jan Håfström: Biografi 400 Källor och litteratur 411 Bildförteckning 432 Verkregister: Jan Håfström 437 Personregister 440