Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Handböckernas konsthistoria : om skapandet av "allmän konsthistoria" i Tyskland under 1800-talet
Publication, Distribution, etc. (Imprint) B. Östlings bokförl. Symposion , Stockholm ; Stehag : 1996
SAB Classification Code
Physical Description
Series Statement/Added entry--Title
Dissertation Note
Language Note Med sammanfattning på engelska
Index Term - Uncontrolled
ISBN 91-7139-289-0 91-7139-289-0
Waiting
*00000902nam a22002893 45
*0011898
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1996 e l ||| ||swe||
*020 $a91-7139-289-0
*020 $a91-7139-289-0
*035 $a(Ko)2048
*0410 $aswe$beng
*084 $aIb:kfa.47
*1001 $aKarlholm, Dan
*24510$aHandböckernas konsthistoria :$bom skapandet av "allmän konsthistoria" i Tyskland under 1800-talet /$cDan Karlholm
*260 $aStockholm ;$aStehag :$bB. Östlings bokförl. Symposion ,$c1996
*300 $a288 s. :$bill.
*440 $aKulturhistoriskt bibliotek
*502 $aDiss. Uppsala : Univ.
*546 $aMed sammanfattning på engelska
*653 $aKonsthistoria
*653 $aTyskland
*653 $a1800-talet
*653 $aVetenskapshistoria
*697 $cKonsthistoria: Tyskland : historia: 1800-talet
*8520 $cKONST - Ib
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förord 7 Introduktion 9 Presentation 9 Syfte och material 11 Teoretiska utgångspunkter 13 Forskningsläge 16 Uppläggning 17 KONSTHISTORIA OCH IDENTITET 21 1. Tre sorters konsthistoria 23 Inledning 23 Konsthistoria enligt Winckelmann 24 Konsthistoria enligt Kugler 35 Konsthistoria enligt Wölfflin 50 Sammanfattning 56 HANDBÖCKERNA I ALLMÄN KONSTHISTORIA 59 2. Genren 61 Begreppet "handbok" 61 Om betydelsen av ordet "allmän" 63 Historia" omkring 1840 68 Uteslutningar 77 Status - då och nu 7 3. Författarna 83 Franz Theodor Kugler (1808-58) 83 Carl Schnaase (1798-1875) 86 Anton Heinrich Springer (18Z5-91) 89 Wilhelm Lübke (18Z6-93) 92 Inbördes relationer 95 4. Programmet 101 Inledning 10 Förord 102 Kugler 102 Schnnase 110 Springer 117 Lübke 123 Innehållsförteckningar 126 Sammanfattning 133 5. Praktiken 137 Inledning 137 Konstens ursprung 139 Den gängse epiteten 140 Myten om ursprunget 144 En hög konsthistorisk nivå (den antika grekiska konsten) 153 Utmärkande drag 153 Infogningen i historien 159 En låg konsthistorisk nivå (den tidigkristna konsten) 165 Sammanlänkningsoperationen 165 Karakteristik och värdering 169 En konsthistoriens mästare (Rafael) 178 Konsthistoriens slut 186 Sammanfattning 206 BILDEN AV ALLMÄN KONSTHISTORIA 211 6. Visualiseringen och dess konsekvenser 213 Sammanfattning 237 Summary 243 Noter 251 Litteratur 275 Register 285