Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Effektiv visuell kommunikation : hur man får ett budskap i text, bild, film, form och färg att nå fram
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Carlsson , Stockholm : 2004 (Värnamo : Fälth & Hässler)
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description 316, [1] s. : ill. (vissa i färg) : 27 cm
Subject - Topical Term
Other Edition Entry 1998 Effektiv visuell kommunikation ISBN 91-7203-239-1
ISBN 91-7203-681-8 (inb.) 91-7203-681-8
Waiting
*00002474nam a2200925 ar4500
*00117156
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2004 sw ||||| |00| 0 swe||
*020 $a91-7203-681-8 (inb.)
*020 $a91-7203-681-8
*035 $a(Ko)18857
*040 $dLGEN$dNB
*084 $aQbmm
*084 $aBs
*1001 $aBergström, Bo,$d1946-
*24510$aEffektiv visuell kommunikation :$bhur man får ett budskap i text, bild, film, form och färg att nå fram /$cBo Bergström ; [illustrationer: Jonas Bergström ...]
*250 $a5., rev. uppl.
*260 $aStockholm :$bCarlsson ,$c2004$e(Värnamo :$fFälth & Hässler)
*300 $a316, [1] s. :$bill. (vissa i färg) :$c27 cm
*650 4$aVisuell kommunikation
*650 4$aReklam
*650 4$aMasskommunikation
*650 4$aLayout
*650 4$aGrafisk formgivning
*7750 $d1998$tEffektiv visuell kommunikation $wIMP7622217$z91-7203-239-1
*8520 $hBs
*950 $aGrafisk design
*950 $aGraphic design
*950 $aKommunikation
*950 $aMasskommunikation
*950 $aFilmreklam
*950 $aReklam
*950 $aBarn och reklam
*950 $aReklam
*950 $aHumor i reklamen
*950 $aReklam
*950 $aInstitutionell reklam
*950 $aReklam
*950 $aInternetreklam
*950 $aReklam
*950 $aVideoreklam
*950 $aReklam
*950 $aRadioreklam
*950 $aReklam
*950 $aLjusreklam
*950 $aReklam
*950 $aButiksreklam
*950 $aReklam
*950 $aBioreklam
*950 $aReklam
*950 $aTV-reklam
*950 $aReklam
*950 $aTobaksreklam
*950 $aReklam
*950 $aDirektreklam
*950 $aReklam
*950 $aBilreklam
*950 $aReklam
*950 $aPolitisk reklam
*950 $aReklam
*950 $aSkyltar
*950 $aReklam
*950 $aReklam i pressen
*950 $aReklam
*950 $aAnnonsering
*950 $aReklam
*950 $aSymboler
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aBildsemiotik
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aBildanalys (konst)
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aKommunikation
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aSkyltar
*950 $aVisuell kommunikation
*950 $aBildkommunikation
*950 $aVisuell kommunikation
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Boken vill förmedla kunskaper om visuell kommunikation oavsett medium - tryckt form, film eller websajt. Författaren behandlar analys, strategi, budskap, form och innehåll. Tänkt för den som skapar eller beställer visuell kommunikation. Reviderad och utökad utgåva. Annotation supplied by BTJ Sverige AB
FÖRORD 8 RÄDD ATT SE 12 BERÄTTELSEN 16 Dramaturgi 18, Dramatiskt berättande 20, Icke-dramatiskt berättande 27, Interaktivt berättande 29, Medryckande berättande 31, Sammanfattning 35 ARBETET 38 Budbärare av budskap 41, Hur väljer man reklambyrå, produktionsbolag eller webbyrå? 52, Sammanfattning 53 BUDSKAPET 56 Övergripande kommunikationstrategi 56, Marknadsplan 56, Varumärken 58, Promotion 60, Kommunikationsplan 63, Målgrupp 64, Medium 66, Budskap 74, Tidsplan och budget 92, Utvärdering och uppföljning 92, Teser 92, Sammanfattning 93 KREATIVITETEN 96 Vad är en bra idé? 96, Praktisk kreativitet 97, Vanans makt 101, Sammanfattning 101 PÅVERKAN 104 Ständig påverkan 104, Mot hjärnan 105, Filtermänniskan 106, Kommunikation 107, Skapa uppmärksamhet! 109, Sammanhang 110, Uppmärksamhet och relevans 114, Känslor och tankar 115, Känsla, tanke, handling 116, Sammanfattning 117 TYPOGRAFIN 120 Vad är typografi? 123, Typografins historia 124, Bokstävernas ursprung 125, Teckensnitt 128, Bokstävernas beståndsdelar 129, Teckensnittsfamiljer 130, Att välja teckensnitt 133, Kongenialitet 133, Läsbarhet 135, Stark typografi 142, Typografisk framtid 145, Sammanfattning 145 TEXTEN 148 Livsviktig text 148, Att skriva annonser 150, Att skriva för rörliga medier 152, Text i webbsajter 152, Hypertext 152, Sammanfattning 153 BILDEN 156 Bildens historia 156, Bildrevolution 157, Här startar bildarbetet 159, Mål 159, Budskap 160, Bildretorik 162, Sammanhang 173, Nyhetsgrafik 176, Hur får man den bild man vill ha? 178, Praktiskt bildarbete 179, Bildkategorisering 179, Fotografens kameror 180, Tre krafter i bilden 181, Utsnitt 181, Komposition 184, Bildstruktur 185, Bildkonstruktion 190, Närhet och vinkel 194, Bilddjup 196, Ljus i bild 198, Bildbehandling 200, Vad gör mottagaren med bilden? 203, Bildens beståndsdelar 203, Hjärnans ordningsman 204, Den hemlighetsfulla bilden 207, Tolkningar går isär 212, Urbilder 213, Bildanalys 214, Sammanfattning 215 FORMEN 218 Form och innehåll 218, Texter och bilder. Då och nu 220, Form 224, Grundformer 229, Psykologisk form 233, Form som attraherar och orienterar 234, Kontrast 234, Annonsformgivning 237, Balans 239, Linje 239, Rytm 239, Tidningsdesign 247, Ren form 251, Sammanfattning 251 LJUDET 254 Ljudets uppgift 254, Effekter, speaker, musik 255 SAMSPELET 258 Ord, bild och samspel 258, Semiotik 260, Språkligt samspel 261, Totalt samspel 267, Visuell systematik 270, När är det klart? 271, Sammanfattning 271 PROFILEN 274 Företagsprofil 274, Fyra profiler 278, Den visuella profilen 280, Sammanfattning 285 PAPPERET 288 Historiskt papper 289, Olika papperskvaliteter 290, Viktiga pappersegenskaper 290, Val av papper 291 FÄRGEN 294 Färg är upplevelse 294, Funktionell färg 297, Hur ser vi färg? 298, Val av färger 299, Färg i tryck 301, Sammanfattning 301 SAMMANFATTNING 303 NOTER 304 BILDKÄLLOR 306 LITTERATUR 310 REGISTER 313