Location
Title Statement
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Nationalmuseum , Stockholm ; 2004 : [2004] (([Trelleborg] : Elander Berling) )
SAB Classification Code
Physical Description 253 s. : ill. (huvudsakligen i färg)
Series Statement/Added entry--Title
General Note Utställning, Nationalmuseum 26 februari-23 maj 2004
Subject - Topical Term
Added Entry - Corporate Name
Added Entry - Uniform Title
ISBN 91-7100-688-5 91-7100-688-5
Waiting
*00001473nam a22004213 45
*00116107
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2004 e 00 0 swe||
*020 $a91-7100-688-5
*020 $a91-7100-688-5
*035 $a(Ko)17749
*040 $dNB
*0410 $aswe$beng
*084 $aIb.4
*084 $aIa:d
*24510$aFalskt & äkta /$c[huvudredaktör]: Görel Cavalli-Björkman ; Rickard Becklén ... ; [översättare: David Jones ; foto: Erik Cornelius ...]
*260 $aStockholm ;$a2004 :$bNationalmuseum ,$c[2004]$e(([Trelleborg] :$fElander Berling) )
*300 $a253 s. :$bill. (huvudsakligen i färg)
*440 $aNationalmusei utställningskatalog ;$v634$90585-3222
*500 $aUtställning, Nationalmuseum 26 februari-23 maj 2004
*650 4$aKonstförfalskningar
*650 4$aReproduktion (konst)
*650 4$aPlagiat
*7001 $aCavalli-Björkman, Görel,$d1941-$4edt
*7001 $aBecklén, Rickard,$d1955-$4aut
*7001 $aJones, David$4trl
*7001 $aCornelius, Erik$4pht
*7101 $aNationalmuseum$4pbl
*730 $aFalskt och äkta
*8520 $cKONST - Ib.4
*900 $aBjörkman, Görel Cavalli
*900 $a1941-
*900 $a1941-
*910 $aFöreningen Nationalmusei vänner$uNationalmuseum
*910 $aNational Museum$uNationalmuseum
*910 $aNational Museum of Fine Arts$uNationalmuseum
*910 $aStatens konstmuseer $uNationalmuseum
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förord SOLFRID SÖDERLIND 7 Inledning GÖREL CAVALLI-BJÖRKMAN 9 Det sköna i repetitionen. ORIGINAL OCH KOPIOR I DEN GREKISK-ROMERSKA SKULPTUR TRADITIONEN ANNE-MARIE LEANDER TOUATI 19 Äldre mästare - "äkta" kopior och "falska" original GÖREL CAVALLI-BJÖRKMAN 31 "Original" efter behov DEN TYSKA RENÄSSANSENS RENÄSSANS JOHN ROTHLIND 61 Renässansemaljer från Limoges, kopior och förfalskningar MARIA FRANZON 75 Teknikstudier - Unicum och serieproduktion ELISABET TEBELIUS-MURéN 83 Miniatyren som original och kopia MAGNUS OLAUSSON 87 Dürer versus Marcantonio Raimondi, en upphovsrättslig process på 1500-talet ULF CEDERLÖF 97 Teckningar - original - imitationer - förfalskningar PER BJURSTRÖM 101 Förfalskarnas strategier - från Han van Meegeren till John Drewe PER HEDSTRÖM 113 Kopieverksamheten på Nationalmuseum LOUISE LYBERG 123 "Falskt" och "äkta" hos Corot PONTUS GRATE 137 Falskt och äkta i det sena 1800-talets måleri PER HEDSTRÖM, BRITTA NILSSON 143 Mångfaldigandet av skulptur i äldre tid ELISABET TEBELIUS-MURéN 157 Pajous byst av Hubert Robert - falsk eller äkta? LINDA HENRIKSSON 171 Skulpturkonstens originalitetsbegrepp ÅSA CAVALLI-BJÖRKMAN 179 Vem har rätten till en konstnärlig ide? MICAEL ERNSTELL 187 Originella kopior OM BRUKET AV ANDRAS BILDER I DEN MODERNA KONSTEN HÅKAN NILSSON 205 Max Walter Svanberg - Leif Eriksson affären PER BJURSTRÖM 223 Undersökningsmetoder MÖJLIGHETER OCH BEGRÄNSNINGAR RICKARD BECKLéN 227 Begreppsförklaringar 235 Summary 239 Bibliografi 247 Konstnärsregister 250 Bildkällor 252