Hylla
Titel och upphov Visuella spår : bilder i kultur- och samhällsanalys
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 2003 (Danmark)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001004nam a22003493 45
*00115692
*00520140206112948.8
*007a||||||||||||||||||||||
*008110824s2003 ||||e||||||00| 0|swe||
*020 $a91-44-02462-2 :$c359:00
*035 $a(Ko)17311
*040 $dNB
*084 $aIaa
*084 $aBra
*24510$aVisuella spår :$bbilder i kultur- och samhällsanalys /$cAnna Sparrman & Ulrika Torell & Eva Åhrén Snickare (red)
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c2003$e(Danmark)
*300 $a224 s. :$bill. :$c25 cm
*650 4$aVisuell kommunikation
*650 4$aBildanalys
*650 4$aKonst
*650 4$aBilder
*650 4$asamhällsaspekter
*650 4$ahistoria
*650 4$akällor
*7001 $aSparrman, Anna, $d1965-$4edt
*7001 $aTorell, Ulrika,$d1963-$4edt
*7001 $aÅhrén Snickare, Eva,$d1964-$4edt
*8520 $cKONST - Iaa
*900 $aSnickare, Eva Åhrén
*900 $a1964-
*900 $aÅhrén, Eva
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Hur kan man använda och studera bilder i kultur- och samhällsvetenskapliga sammanhang?I denna bok ges en bred introduktion till dem som vill söka ny kunskap i nya källmaterial. Författarna ger exempel på hur reklamfotografier eller veckopressbilder kan användas i studier av sociala roller, etnicitet och genus, av normalitet och avvikande eller idealbilder av vardagen och människan. De argumenterar för att bredda synfältet och söka kunskap i visuella material - och visar även hur det kan göras. Bilder omger oss alla.
INNEHÅLL 5 FÖRORD 7 BILD OCH KUNSKAPSSÖKANDE 8 DEL I. IDÉER OCH MOTIV 22 DET FÖRFLUTNA SOM DEN ANDRE 25 Medeltiden i de tecknade seriernas värld Dick Harrison TANTERNA I GRÖNGRÄSET 44 Barndoms- och kvinnobilder hos Elsa Beskow Maria Simonsson MAKT OCH MASKULINITET I MILITÄR MUNDERING 55 Björn Horgby HALSA I BILD 68 Sofia Kjellström MANNEN I FÅTÖLJEN 79 Om mannen, kvinnan och hemmet i svensk veckopress mellan 1950 och 1970 Ulrika Torell SPÖKLIKA BEVIS 96 Om fotografering av andar och andra osynliga fenomen Solveig Jülich DEL II. IDEAL OCH KONSUMTION 112 ATT SÄLJA MED HJÄLP AV MILJÖFÖRSTORINGEN 115 Modernitet, Miljö och Reklam Camilla Hermansson VISUALISERAD DOFT 129 Parfymreklam som kulturell container Rikard Eriksson DEN SÄLJANDE KROPPEN 144 Om sjuka och friska män i reklamen Stina Backman DEN FARLIGA VARDAGEN 152 Om allergier, risker och ansvar Bengt Erik Eriksson & Roger Qvarsell DEL III. KUNSKAP OCH TEKNIK 162 MINNESBILDER 165 Om fotografier av de döda Eva Åhrén Snickare FOTOGRAFI SOM EMPIRI 179 Att använda fotografier som historisk källa Maria Arvidsson KARTBILDEN SOM KUNSKAPSKÄLLA 191 Historiska kanalkartor i en modern databas Reinhold Castensson AKTÖRSBLICK, OBSERVATORSBLICK OCH KAMERAÖGA 202 Videoinspelning som visuell forskningsmetod Anna Sparrman TVÅ TJEJER, TVÅ KÖK 216 Fotografier som verktyg i kvalitativ metod Kerstin Johansson FÖRFATTARPRESENTATION 224