Hylla
Titel och upphov Utm@ningar och e-frestelser : IT och skolans lärkultur
Utgivning, distribution etc. Prisma , Stockholm : 2002 (Falun : Scandbook)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 329, [1] s. : ill. (vissa i färg) : 24 cm
Term
Indexterm - Okontrollerad
Uniform titel Utmaningar och e-frestelser
ISBN
Antal i kö:
*00000829nam a22002653 45
*00115616
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2002 e 00 0 swe||
*020 $a91-518-4028-6 :$c308:00
*035 $a(Ko)17228
*040 $dSEE$dNB
*084 $aEabx
*24510$aUtm@ningar och e-frestelser :$bIT och skolans lärkultur /$cRoger Säljö, Jonas Linderoth (red.)
*260 $aStockholm :$bPrisma ,$c2002$e(Falun :$fScandbook)
*300 $a329, [1] s. :$bill. (vissa i färg) :$c24 cm
*650 4$aDatorstödd undervisning
*650 4$aInformationsteknik
*653 $aSkolan
*653 $aUndervisning
*653 $aLärande
*7001 $aSäljö, Roger,$d1948-$4edt
*7001 $aLinderoth, Jonas,$d1970-$4edt
*730 $aUtmaningar och e-frestelser
*8520 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Bokens utgångspunkt är att försöka förstå hur IT utmanar o påverkar det traditionella sättet att undervisa o lära. Tjugo personer står för var sitt kapitel o Roger Säljö, prof. i pedagogik, är inledande o sammanbindande författare. Förlagsinformation: Övertro på den nya tekniken eller slagord som &"när barn sitter vid datorn samarbetar de bättre&" hjälper inte det minsta i den pedagogiska vardagen. Lärare behöver svar på konkreta frågor om hur informationstekniken kan bidra till att utveckla undervisning och lärande. Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet, har samlat en grupp forskare som under flera års tid ägnat sig åt att få fram ny kunskap och söka svar på frågorna om hur IT utmanar skolans traditionella sätt att arbeta. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Utgångspunkter 7 Författarpresentation 9 Lärande i det 21:a århundradet 13 Roger Säljö Informationsteknik och lärandets form och innehåll "Vad ska man ha den till då?" Om konstruktionistisk teknologi och lärande i skolans värld 33 Patrik Lila och Berner Lindström Tala, peka och lära matematik i datorbaserade miljöer: En kritisk analys 59 Jonas Ivarsson Undervisning och/eller underhållning 77 Jonas Almqvist Att lära med och av ett datorprogram En explorativ studie 97 Jan Wyndhamn Lärandets konkreta villkor: Datoranvändning i skolans fysiklaborationer 119 Oskar Lindwall, Berner Lindström, Jonte Bernhard Digital teknik, lärkultur och kommunikation Fingrar som tänker och tankar som blänker - Om barns kommunikation vid datorn 147 Mikael Alexandersson Interaktivitet och hypertextualitet? Om digital kommunikation och digitala läromedel 166 Per Anderhag, Staffan Selander, Eva Svärdemo-Åberg 'Handlingsrummet som öppnar sig' Berättelser från ett multimedialt praxisfält 190 Ola Erstad Lärande i multimediala miljöer - samtal mellan elever och lärare 212 Sten R. Ludvigsen Ingvill Rasmussen Ivar Solheim På väg in i mediesamhället Kreativitet, mediekultur och informationsteknik En studie om barn som skapar datorspel 233 Jonas Linderoth Sagor i ny skepnad - barn berättar med dator 257 Anna Klerfelt Fröken, får jag spela data? Datorn i förskolans lärandemiljö 280 Agneta Ljung-Djärf Barn kommunicerar - om en dimension av barns digitala rum 302 Patrik Hernwall Register 322