Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Design i informationsåldern : om strategisk design, historia och praktik
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Raster , Stockholm ; 2002 : 2002 (Emmaboda : Åkessons tryckeri )
SAB Classification Code
Physical Description 234, [3] s. : ill. (vissa i färg) : 24 cm
Dissertation Note Diss. Uppsala : Univ., 2003
Language Note Sammanfattning på engelska med titeln: Design in the information age : about strategic design : history and practice
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*00001338nam a2200421 a 4500
*00114660
*00520141217132406.0
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2002 sw ||||| m |00| ||swe c
*020 $a91-87215-24-1 :$c278:00
*035 $a(Ko)16204
*040 $dDct$dU$dNB
*0410 $aswe$beng
*084 $aIhb-c.5
*084 $aQblbc
*1001 $aZetterlund, Christina,$d1972-
*24510$aDesign i informationsåldern :$bom strategisk design, historia och praktik /$cChristina Zetterlund
*260 $aStockholm ;$a2002 :$bRaster ,$c2002$e(Emmaboda :$fÅkessons tryckeri )
*300 $a234, [3] s. :$bill. (vissa i färg) :$c24 cm
*502 $aDiss. Uppsala : Univ., 2003
*546 $aSammanfattning på engelska med titeln: Design in the information age : about strategic design : history and practice
*650 4$aDesign
*650 4$ahistoria
*650 4$a1900-talet
*650 4$aSverige
*650 4$aVarumärken
*650 4$aDesign management
*650 4$aHistory
*650 4$a1900-1999
*650 4$aSweden
*650 4$aIndustrial design
*650 4$acase studies
*650 4$aTrade marks
*697 $cIndustriell formgivning: Sverige: 1905-
*697 $cIndustriell marknadsföring
*8520 $hDESIGN - Ih:d
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Doktorsavhandling. Förf. vill undersöka hur design under sent 1900-tal har gått från att främst vara enbart produktformgivning till att i dag även vara en viktig del av företagets visuella framtoning samt se vilka uttryck denna förändring tagit. Annotation supplied by BTJ Sverige AB
6 Del 1 8 Inledning 11 Design av immateriella värden - design under det sena 1990-talet 19 Att forska om design- urval, avgränsningar och tillvägagångssätt 42 Från produkt till upplevelse 43 Det modernas genombrott 52 Folkhemmets utbredning 59 1970-tal och vardagsvarans relation till världsekonomin 67 Mot 1990-tal 92 Del 2 94 Möbelproducenterna 104 Lammkults Möbel AB - Från oljebrännare till internationellt designföretag 117 Design som konstnärlig verksamhet och kosmetika 136 Cykelproducenterna 151 Albert Samuelsson & Co, Skeppshultcykeln - om hur design blev en del i organisationen 162 Från Bruksföremål till livsstilspryl 180 Del 3 182 Design i informationsåldern 183 Design med information som råvara 189 Berättande 197 Efterord 201 English Summary 208 Noter 222 Källor och litteratur 232 Bildförteckning 234 Index