Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Bland barn och datorer : lärandets villkor i mötet med nya medier
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur , Lund : 2001 (Lund : Studentlitteratur)
SAB Classification Code
Physical Description
Subject - Topical Term
Index Term - Uncontrolled
ISBN
Waiting
*00000990nam a22003253 45
*00114485
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2001 ze 00 0 swe||
*020 $a91-44-02118-6 :$c229:00
*035 $a(Ko)16018
*040 $dNB
*084 $aEabx
*1001 $aAlexandersson, Mikael,$d1952-
*24510$aBland barn och datorer :$blärandets villkor i mötet med nya medier /$cMikael Alexandersson, Jonas Linderoth, Rigmor Lindö
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c2001$e(Lund :$fStudentlitteratur)
*300 $a127 s. :$c23 cm
*650 4$aDatorstödd undervisning
*650 4$aförskolan
*650 4$aDatorstödd undervisning
*650 4$aSkolan
*653 $aIT
*653 $aPedagogik
*653 $aDatorer
*653 $aIKT
*653 $aDatorspel
*697 $cPedagogisk Metodik Undervisningsmateriel
*7001 $aLinderoth, Jonas,$d1970-$4aut
*7001 $aLindö, Rigmor,$d1942-$4aut
*8520 $cEab
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förlagsinformation: Denna bok behandlar hur den nya informations- och kommunikationsteknologin (IKT) introduceras i de yngre barnens liv i förskolan och skolan. Boken beskriver vad mötet mellan barnet och datorn kan innebära när barnet för kanske första gången hanterar en teknik som förväntas stödja deras lärande. Vilken mening tillskriver barnen detta möte och vad gör de för att förstå de olika sammanhang IKT erbjuder? Hur använder barn olika programvaror främst s.k. pedagogiska datorspel? Författarna konstaterar i boken att IKT erbjuder möjligheter till lärande, kan fördjupa samspelet mellan barnen, ofta är lustfyllt och kreativt samt kan innebära att skriftförmågan utvecklas. Men de fastslår också att barnens möte med IKT starkt påverkas av pedagogens hållning samt av barnens sociala och kulturella erfarenheter.Bland barn och datorer vänder sig till alla som är berörda av samspelet mellan barn och datorer, t.ex. blivande och verksamma förskollärare och lärare. Boken manar till eftertanke inför framväxandet av nya medier inom förskola och skola.
Förord 5 1 Lärandet och den nya informations- och kommunikationstekniken (IKT) 7 Inledning 7 Att kommunicera på nya sätt 9 2 Å ena sidan, å andra sidan ... 12 Stora förväntningar på IKT, men... 14 Två perspektiv på lärande via IKT 16 De tre skolorna som medverkade i projektet LärlT 19 Ett omfattande datamaterial 22 3 Datorspel som läromedel 23 Nya strukturer för lärande 23 Förmodade möjligheter 25 Typer av spelmoment 27 Sammanfattning 28 Datorspel som kulturellt föremål 29 Datorspel som föremål 29 Datorspel och narration 30 Virtuella världar 32 Hur barn rekonstruerar virtuella världar 36 Bilder och datorspel 40 Slutsatser hittills 43 Datorspelande för lärande 44 Kvalitativt skilda handlingsmönster 45 Barnen utforskar programmen 46 Barnen kontrollerar programmen 48 Barnen leker med programmen 51 Barnen skapar med programmen 54 Barnen upplever med programmen 55 Sammanfattning: Lärandets villkor kring datorspelande 56 4 Barnens möten kring och med datorn 62 Att skapa mening vid datorn 64 Olika strategier vid datorn 66 Barnens samspel vid datorn 72 Olika samspelsmönster 74 Ökat samarbete via IKT 79 Skrivande i samspel 82 Samspelet i de olika skrivsituationerna 87 Sammanfattning: Att skapa mening via skrivande i samspel 92 5 Det mångfasetterade mötet 99 Mötet präglas av barnens sociala och kulturella erfarenheter 99 Mötet erbjuder möjligheter till lärande 101 Mötet är ofta lustfyllt och kreativt 104 Mötet erbjuder rum för samspel 107 Mötet tenderar minska den verbala kommunikationen 108 Mötet kan innebära att skriftförmågan utvecklas 109 Mötet med den grafiska miljön kan fördjupa lärandet 111 Mötet påverkas påtagligt av lärarens pedagogiska hållning 113 Mötet kan bidra till förskolans och skolans utveckling 115 En avslutande diskussion 117 Referenser 121