Konstfacks bibliotek

Bland barn och datorer : lärandets villkor i mötet med nya medier
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Eab
Personnamn
Titel och upphov
  • Bland barn och datorer : lärandets villkor i mötet med nya medier
Utgivning, distribution etc.
  • Studentlitteratur , Lund : 2001 (Lund : Studentlitteratur)
Utgivningsår
  • 2001
  • Språk: Svenska.
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
  • 127 s. : 23 cm
Term
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
  • 91-44-02118-6 :
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00000990nam a22003253  45
*00114485
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2001          ze      00  0 swe||
*020  $a91-44-02118-6  :$c229:00
*035  $a(Ko)16018
*040  $dNB
*084  $aEabx
*1001 $aAlexandersson, Mikael,$d1952-
*24510$aBland barn och datorer :$blärandets villkor i mötet med nya medier  /$cMikael Alexandersson, Jonas Linderoth, Rigmor Lindö
*260  $aLund  :$bStudentlitteratur ,$c2001$e(Lund  :$fStudentlitteratur)
*300  $a127 s.  :$c23 cm
*650 4$aDatorstödd undervisning
*650 4$aförskolan
*650 4$aDatorstödd undervisning
*650 4$aSkolan
*653  $aIT
*653  $aPedagogik
*653  $aDatorer
*653  $aIKT
*653  $aDatorspel
*697  $cPedagogisk Metodik Undervisningsmateriel
*7001 $aLinderoth, Jonas,$d1970-$4aut
*7001 $aLindö, Rigmor,$d1942-$4aut
*8520 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Förlagsinformation: Denna bok behandlar hur den nya informations- och kommunikationsteknologin (IKT) introduceras i de yngre barnens liv i förskolan och skolan. Boken beskriver vad mötet mellan barnet och datorn kan innebära när barnet för kanske första gången hanterar en teknik som förväntas stödja deras lärande. Vilken mening tillskriver barnen detta möte och vad gör de för att förstå de olika sammanhang IKT erbjuder? Hur använder barn olika programvaror främst s.k. pedagogiska datorspel? Författarna konstaterar i boken att IKT erbjuder möjligheter till lärande, kan fördjupa samspelet mellan barnen, ofta är lustfyllt och kreativt samt kan innebära att skriftförmågan utvecklas. Men de fastslår också att barnens möte med IKT starkt påverkas av pedagogens hållning samt av barnens sociala och kulturella erfarenheter.Bland barn och datorer vänder sig till alla som är berörda av samspelet mellan barn och datorer, t.ex. blivande och verksamma förskollärare och lärare. Boken manar till eftertanke inför framväxandet av nya medier inom förskola och skola.

Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
 Tillgängligt Konstfacks bibliotekMagasinEab