Hylla
Personnamn
Titel och upphov Könsmönster i förändring? : en kunskapsöversikt om unga i skolan
Utgivning, distribution etc. Statens skolverk , Stockholm : 2002
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
Institutionsnamn
ISBN 91-89314-73-5 91-89314-73-5
Antal i kö:
*00001082nam a22003137 45
*00113630
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2002 ze |00 0 swe||
*020 $a91-89314-73-5
*020 $a91-89314-73-5
*035 $a(Ko)14998
*084 $aOhj
*084 $aEm
*1001 $aÖhrn, Elisabet,$d1958-
*24510$aKönsmönster i förändring? :$ben kunskapsöversikt om unga i skolan /$cElisabet Öhrn
*260 $aStockholm :$bStatens skolverk ,$c2002
*300 $a101 s.
*650 4$aKönsroller
*7101 $aStatens skolverk$4oth
*8520 $cOhj
*910 $aNational Agency for Education$uStatens skolverk
*910 $aNational Agency for Education in Sweden$uStatens skolverk
*910 $aSkolverket$uStatens skolverk
*910 $aSwedish Board of Education$uStatens skolverk
*910 $aSwedish National Agency for Education$uStatens skolverk
*910 $aSkolöverstyrelsen$uStatens skolverk
*910 $aLänsstyrelsen i Gävleborgs län$uStatens skolverk
*910 $aSkolverket$uStatens skolverk
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 9 SAMMANFATTNING 10 INLEDNING 12 RAPPORTENS INNEHÅLL OCH UTGÅNGSPUNKTER 15 IDENTITETER OCH RELATIONER 17 Klassrummet 18 Sammanfattning 28 Identiteter 29 Sammanfattning 37 Kamrater 39 Sammanfattning 41 Avslutande kommentar 42 Femininiteter, maskuliniteter och makt 45 Var finner vi de nya könsmönstren? 46 PRESTATIONER, INTRESSEINRIKTNINGAR OCH ARBETSSÄTT 49 Prestationer 52 Sammanfattning 57 Intresseinriktningar och arbetssätt 58 Försök med särskilda undervisningsmetoder 66 Sammanfattning 71 Avslutande kommentar 73 Femininiteter, maskuliniteter och ämnesorientering 75 Oro för pojkarna ? 76 DISKUSSION AV KÖNSMONSTER OCH FORTSATT FORSKNING 79 Förändrade könsmönster? 79 Förändrad forskning om könsmönster? 82 Fortsatt forskning 85 Skolans villkor och verksamhet 85 Kön i relation till andra strukturer 87 Pojkar och maskulinitet 89 Aktuella jämställdhetsfrågor? 92 REFERENSER 94