Location
Title Statement Identitet : om varumärken, tecken och symboler
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Raster, Stockholm : cop. 2002 (Emmaboda : Åkessons tr.)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Physical Description 270, [1] s. : ill. (huvudsakligen i färg) ; 28 cm
General Note Även utg. som: Nationalmusei utställningskatalog ; 627
Subject - Topical Term
Added Entry - Corporate Name
ISBN
Waiting
*00002012nam a2200577 a 4500
*00113352
*00520151215134420.7
*008020225s2002 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a91-87215-19-5 (inb.) :$c455:00
*035 $a(SE-LIBR)8398930
*035 $a(Ko)14655
*040 $aNB
*042 $9NB$9IMB
*080 $a658.8
*082 $a658.827$223/swe
*084 $aQbm$2kssb/7
*084 $aIfq$2kssb/7
*24510$aIdentitet :$bom varumärken, tecken och symboler /$credaktörer: Lena Holger & Ingalill Holmberg
*260 $aStockholm :$bRaster,$ccop. 2002$e(Emmaboda :$fÅkessons tr.)
*300 $a270, [1] s. :$bill. (huvudsakligen i färg) ;$c28 cm
*500 $aÄven utg. som: Nationalmusei utställningskatalog ; 627
*650 7$aVarumärken$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Varum%C3%A4rken
*650 7$aLogotyper$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Logotyper
*650 4$aBrand names
*650 4$aCorporate identity
*650 7$aVarumärken$2prvt
*650 7$aSymboler$2prvt
*650 7$aMarknadsföring$2prvt
*650 7$aEkonomiskt värde$2prvt
*650 0$aTrademarks
*650 0$aLogotypes (Printing)
*650 0$aLogos (Symbols)
*7001 $aHolger, Lena,$d1941-$4edt
*7001 $aHolmberg, Ingalill,$d1954-$4edt
*7102 $aNationalmuseum$4oth
*841 $5Ko$ax a$b020301|| |||||001||| |000000$e1
*8528 $5Ko$bKo$hQbm$lIDE
*910 $aSverige.$bNationalmuseum$uNationalmuseum
*910 $aNationalmuseum (Sweden)$uNationalmuseum
*910 $aNationalmuseum (Stockholm).$uNationalmuseum
*910 $aNational Museum$uNationalmuseum
*910 $iEngelska:$aNational Museum of Fine Arts$wi$uNationalmuseum
*910 $aFöreningen Nationalmusei vänner$uNationalmuseum
*950 $wg$aImmateriella tillgångar$uVarumärken
*950 $wh$aBoktryckarmärken$uVarumärken
*950 $wh$aTegelstämplar$uVarumärken
*950 $aMärkesvaror$uVarumärken
*950 $aLogotyper$uVarumärken
*950 $aFöretagsnamn$uVarumärken
*950 $aLoggor$uLogotyper
*950 $aVarumärken$uLogotyper
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Boken ges ut i samband med Nationalmuseums utställning 2002 om varumärken. Bl.a. om varumärkets koppling till identitet, värderingar och livsstil. Ett antal företag berättar om sina varumärkens historia. Annotation supplied by BTJ Sverige AB
9 INLEDNING Lena Holger och Ingalill Holmberg 13 MÄKTIGA MÄRKEN Varumärken och etik ur ett designhistoriskt perspektiv. Marie-Louise Bowallius och Michael Toivio 29 VARUMÄRKETS HISTORIA Varumärkets utveckling från 2000 f. Kr. till i dag. Per Mollerup 39 KONDOTTIÄRFURSTARNAS BRANDING Utvecklingen från heraldik och emblematik till logotyper och varumärken. Johan Eriksson 51 KAPITALISMENS ESTETIK Samarbetet mellan konst och kapital. Martin Schibli 61 TIDENS TECKEN Varumärkena som samtidskoncentrat och betydelsen för dem som utforskar samtiden. Håkan Jönsson 69 DU SKÖNA NYA VARUMÄRKE Skönhetsideal och skönhetsupplevelser av varumärken. Ivar Björkman 83 LEVANDE VARUMÄRKEN Ikonisering och imageskapande allianser. Ingalill Holmberg 93 JURIDIKEN I VARUMÄRKETS TJÄNST Varumärkeslagstiftningens innehåll och innebörd och vad som är möjligt att skydda. Per Jonas Nordell 109 VARUMÄRKET SOM VÄRDESKAPARE Varumärkets betydelse och påverkan sett ur ett kund- och företagsperspektiv. Frans Melin 129 VARFÖR BLIR VARUMÄRKET DIN BÄSTA VÄN? Om faktorerna bakom kundens starka relationer till ett visst varumärke. Magnus Söderlund 141 ATT GESTALTA EN ORGANISATION Varumärkesbyggande processer som en del av företagets identitetsskapande. Majken Schultz och Mary Jo Hatch 151 DET UTMÄRKTA TECKENSPRÅKET Om intryck, uttryck och avtryck i varumärkesvärlden i takt med att deras identitet förändras. Lars Strannegård och Miriam Salzer-Mörling RÖDA KORSET 161 SYMBOLER SOM SKYDDAR LIV Om emblem, symboler och ideologi samt Röda Korsets utmaningar lokalt och globalt. Filip Wijkström och Johan Hvenmark ASTRAZENECA 177 NÄR ASTRA OCH ZENECA BLEV ASTRAZENECA Hur en fusion påverkar varumärket. Jan Löwstedt och Markus Ejenäs TRYGG-HANSA 187 SÄLJANDE GUDAR OCH LIVBOJAR Om försäkringsbolaget Trygg-Hansas med föregångares varumärken. Edward Blom POSTEN 201 DET KRÖNTA HORNET Postens utveckling från myndighet till affärsdrivande verk i ord och bild. Miriam Salzer-Mörling KOOPERATIVA FÖRBUNDET 213 MÖBIUSBAND OCH OÄNDLIGHETSTECKEN KFs logotyps roll och betydelse över tiden. Olle Granath 217 FRÅN EVIGHETSSLINGA TILL FÄRGPALETT Ett samtal med Hans Brindfors om arbetet med att ta fram COOPs nya identitet. Mats Wiman TETRA PAK 227 EN KAMP PÅ LIV OCH DÖD - VARUMÄRKESKAMPANJ FÖR TETRA PAK Mats Urde 237 GRAFISKT PROGRAM FÖR TETRA LAVAL Det grafiska programmet för Tetra Laval efter sammanslagningen av Tetra Pak och Alfa Laval. Göran Rossling 243 NATIONALMUSEUM - MÄRKVÄRDIGHET OCH MARKNADSVÄRDE Förnyelseprocesserna bakom Nationalmuseums logotyp. Magdalena Gram APPENDIX Noter 261, Litteratur 265, Bildförteckning 268 Register 269