Hylla
Personnamn
Titel och upphov Mäktiga medier, mager demokrati
Utgivning, distribution etc.
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
ISBN 91-574-5034-X 91-574-5034-X
Antal i kö:
*00000579nam a22002293 45
*00113184
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2001 e |0| ||swe||
*020 $a91-574-5034-X
*020 $a91-574-5034-X
*035 $a(Ko)14460
*084 $aBs-c
*1001 $aBengtsson, Jesper,$d1968-
*24510$aMäktiga medier, mager demokrati /$cJesper Bengtsson
*260 $aStockholm :$bBilda ,$c2001
*300 $a176 s.
*650 4$aDemokrati
*650 4$aOpinionsbildning
*650 4$aMassmedia
*650 4$aSverige
*8520 $cBs
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 1. Vilka är egentligen galnast? 10 2. Massmediernas roll i samhället 16 Vad är ett massmedium? 18 Monopol på offentligt samtal 20 En massmedial offentlighet växer fram 24 En statskontrollerad offentlighet 25 Konturerna av en oberoende press 27 Den kungliga indragningsmakten 30 En folkrörelseburen offentlighet 33 Etermediernas roll 36 Tredje statsmakten 39 3. Massmediernas effekter 45 Allsmäktiga massmedier 47 Maktlösa massmedier 50 Mäktiga massmedier 55 4. Makten över massmedierna 61 Ägarna 61 Cheferna 65 Journalisterna 67 Yttre faktorer: partier, näringsliv och intressegrupper 68 Mediekonsumenterna 70 Verkligheten 72 Vänster eller höger? 74 Massmedielogiken 75 6. Från journalistik till ideologiskt projekt 82 Logikens baksida 84 Dramafabriken 87 Antipartiska massmedier 89 Journalismen 91 En ideologi utan egen rättsuppfattning 92 Spelet och verkligheten 97 Att erkänna och ta ansvar för sin makt 104 7. När börskurserna blir viktigare än journalistiken 107 Kommersialisering 107 Hyperkommersialisering 111 En nordisk mediemarknad 115 Regional ägarkoncentration 118 Journalistiken och pengarna 120 Vikten av alternativ 123 Regler mot ägarkoncentration 124 Public service 130 Folkrörelserna och ägandet av massmedier 132 8. Medialiseringen 135 Anpassning till medielogiken 137 Ett exempel på medialiseringen: Sverige börjar i skolan 144 Två paradoxer i den politiska kommunikationen 147 9. Konsten att skapa ett öppet torg 151 Massmedier som tar ansvar 152 Folkrörelser som tar ansvar 156 Vårt ansvar som medborgare 161 Lästips 164 Källor 166 Register 171