Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Medier och kommunikation : en introduktion
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur , Lund : 2001
SAB Classification Code
Physical Description
Subject - Topical Term
Index Term - Uncontrolled
ISBN 91-44-01338-8 91-44-01338-8
Waiting
*00000733nam a22002653 45
*00113170
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2001 e |0| ||swe||
*020 $a91-44-01338-8
*020 $a91-44-01338-8
*035 $a(Ko)14442
*084 $aBs
*1001 $aFalkheimer, Jesper,$d1970-
*24510$aMedier och kommunikation :$ben introduktion /$cJesper Falkheimer
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c2001
*300 $a197 s.
*650 4$aMedie- och kommunikation svetenskap
*650 4$aMassmedia
*653 $aMassmedier
*653 $aKommunikation
*653 $aMedie- och kommunikation svetenskap
*653 $aMassmedia
*653 $aMasskommunikation
*8520 $cBs
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Författaren tar upp grundläggande aspekter på hela kommunikations- processen i samhälle, organisationer och på individnivå. Boken berör bl.a. den historiska framväxten av mediekommunikation, massmediestruktur,semiotik och publikstudier. Förlagsinformation: Medie- och kommunikationsvetenskap är ett stort, nytt och spännande ämne som attraherar många studenter. I denna bok tar författaren upp grundläggande aspekter på hela kommunikationsprocessen, från sändare och medier till mottagare. Boken introducerar för läsarna den historiska framväxten av mediekommunikation, sändarnas villkor och möjligheter, massmediestruktur (från pressens födelse till Internet), strategisk kommunikation (public relations), organisationskommunikation, semiotik och publikstudier. I beskrivningen ryms både samhällsvetenskapliga och humanistiska perspektiv. Syftet med boken är att ge en introducerande översikt av fältet medier och kommunikation. Boken riktar sig till studenter i medie- och kommunikationsvetenskap på grundnivå. Genom sitt tillämpade perspektiv är den också av värde för yrkesverksamma inom medie- och kommunikationsområdet samt vid andra typer av utbildningar.
Förord 9 Tack 11 1 Medier och kommunikation mellan gränserna 13 Bokens uppläggning 16 Medier och kommunikation - en släkthistoria 17 Kommunikativa former 20 Den senaste utvecklingen 24 Yrkesvärlden 28 Litteratur 32 2 Kommunikationsprocessen 34 Informationsteori 42 Perspektiv på processen 45 Litteratur 48 3 Mediekommunikationens historia 50 Boktryckarkonsten 51 Det moderna samhällets framväxt 52 Populärkulturen 56 Kulturindustrin enligt Frankfurtskolan 60 Populärkulturella spänningar 62 Expansiva kulturindustrier? 63 Barnsliga och omedvetna konsumenter? 65 Standardisering? 67 Litteratur 70 4 Sändarna 72 Informationsindustrin 72 Journalistikens villkor 73 Reklam- och PR-industrin 76 Medieideologier 78 Fallstudie: Popmusikindustrin 81 Strategisk kommunikation och organisationskommunikation 84 Tre retoriska instrument 88 Påverkan genom kommunikation 89 Intern och extern kommunikation 94 Organisationskommunikation 98 Intern kommunikation i praktiken 102 Intressentmodellen 104 Extern kommunikation 105 Kampanj- och kommunikationsplanering 110 Kommunikationsplanering - en lathund 113 Litteratur 119 5 Medier, texter, tecken och bilder av världen 123 Medierna 124 Pressen 124 Radion 128 Televisionen och videon 130 De nya medierna: Cyberspace 133 Texter och meddelanden 140 Funktioner i ett meddelande 141 Retoriska figurer 143 Semiotiken 145 Bilder av verkligheter 148 Berättarteknik, intensitet och närhet 150 Nyhetsvärdering 153 Fallstudie: Bilden av ett krig 157 Litteratur 159 6 Publik, målgrupp, mottagare och deltagare 163 Från magiska till svårbestämda effekter 166 Lasswells formel 169 Lazarsfelds tvåstegshypotes 170 Mottagare som målgrupp 173 Information Processing Theory 173 Låginvolveringshierarkin 175 Dissonansteorin 176 Adaptions- och spridningsprocessen 176 Mottagare som användare eller meningsskapare 178 Nya mottagarstrategier: glokalisering, fragmentisering, tribalisering? 182 Avslutning: Utgång och nya ingångar 186 Litteratur 187 Person- och sakregister 191