Hylla
Titel och upphov Vilken metod är bäst - ingen eller alla? : metodtillämpning i medie- och kommunikationsvetenskap
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2000 ; (Lund : Studentlitteratur)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
Automatiskt genererade ämnesord (BURK) Masskommunikation Metodlära
ISBN
Antal i kö:
*00001433nam a2200373 4500
*00113159
*00520131221065354.6
*008990908s2000 sw 001 0 swe
*020 $a91-44-01292-6 ;$c351:00
*035 $a(SE-LIBR)8352885
*035 $a(Ko)14430
*040 $aNB
*042 $9NB$9NBI$9SEE
*08204$a302.23072$222/swe
*084 $aBs:dd$2kssb/6
*24510$aVilken metod är bäst - ingen eller alla? :$bmetodtillämpning i medie- och kommunikationsvetenskap /$cGunilla Jarlbro (red.)
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2000 ;$e(Lund :$fStudentlitteratur)
*300 $a242 s. ;$c23 cm
*650 7$aMedie- och kommunikationsvetenskap $xmetodik$2sao
*650 7$aForskningsmetodik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Forskningsmetodik
*650 0$aResearch$xMethodology
*7001 $aJarlbro, Gunilla,$d1953-$4oth
*841 $5Ko$ax a$b020325|| |||||001||| |000000$e1
*8528 $5Ko$bKo$hBs
*950 $aForskning$xmetodik$w||e$uForskningsmetodik
*950 $aDeltagande observation$wh$uForskningsmetodik
*950 $aKvantitativ metod$wh$uForskningsmetodik
*950 $aGrundad teori$wh$uForskningsmetodik
*950 $aKvalitativ metod$wh$uForskningsmetodik
*950 $aLongitudinella undersökningar$wh$uForskningsmetodik
*950 $aObservation (vetenskaplig metod)$wh$uForskningsmetodik
*950 $wh$aPedagogik$xforskning$xmetodik$uForskningsmetodik
*976 2$aBs:dd$bMasskommunikation Metodlära
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: I denna bok presenterar nio forskare, samtliga verksamma vid avdelningen för Medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, olika exempel på metodtillämpning inom sina forskningsområden. Exempel på forskningsfrågor som dels kräver ett kvantitativt, dels ett kvalitativt angreppssätt presenteras i boken. Varje författare har fokuserat på det problematiska, det svåra och besvärliga för just den metod de har valt för att försöka få svar på sin forskningsfråga.Boken är indelad i fyra delar:IMåste man läsa metod? Är någon metod bäst?IIMetodtillämpning inom organisationskommunikationIIIMetodtillämpning inom mediestudierIVMetodtillämpning inom planerad kommunikationBoken är lämplig för universitetskurser i samhällsvetenskapliga ämnen i allmänhet och i medie- och kommunikationsvetenskap i synnerhet.
Del I Är någon metod bättre än någon annan? 5 1 Inledning 7 Gunilla Jarlbro (red.) 2 "Måste vi läsa metod?" 12 Peter Arvidson Del II Organisationskommunikation 31 3 Hur hittar man en bra väg? 33 Att utforma ett kvalitativt forskningsprojekt Charlotte Bengtsson 4 Vad kan berättelser tillföra forskningen? 54 Om berättelser i organisationer Mats Heide Del III Mediestudier 73 5 Vad säger medierna och vad betyder de? 75Peter Dahlgren 6 "I en dagbok skriver man väl om sina hemlisar?" 101 Ulrika Sjöberg 7 Kan man lita på små barn? 121 Inga Sonesson 8 Säger en bild mer än tusen ord? 140 Åsa Thelander Del IV Planerad kommunikation 159 9 Kan man verkligen bedriva seriös forskning genom att intervjua folk på toaletter? 161 Gunilla Jarlbro 10 Varför kommer inte mina intervjupersoner i tid? 174 Helena Sandberg 11 Hur nära kan man tillåta sig att komma? Att pendla mellan närhet och distans i forskningsprocessen 198 Helena Sandberg och Åsa Thelander 12 Till sist ... 222 Gunilla Jarlbro (red.) Referenser 224 Sakregister 239