Hylla
Personnamn
Titel och upphov Hur får kunskap liv? : om konst och eget skapande i undervisning
Utgivning, distribution etc. Carlsson , Stockholm : 2001
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning 169, [1] s. : ill. : 21 cm
Anmärkning: Innehåll
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
Antal i kö:
*00000700nam a2200253 45
*00112843
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2001 e ||| ||swe||
*020 $a9172033568
*020 $a9172033568
*035 $a(Ko)14099
*084 $aEab
*1001 $aNobel, Agnes,$d1938-
*24510$aHur får kunskap liv? :$bom konst och eget skapande i undervisning /$cAgnes Nobel
*250 $aNy, utvidgad uppl.
*260 $aStockholm :$bCarlsson ,$c2001
*300 $a169, [1] s. :$bill. :$c21 cm
*50500$aLi:S
*653 $aKonstnärligt skapande
*653 $aPedagogik
*653 $aUndervisning
*697 $cPedagogisk Metodik
*8520 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord av Jon-Roar Bjrkvold, professor i musikvetenskap, Oslo 7 Inledning till 2001 års upplaga - Mot ett vidgat konstbegrepp 9 Inledning till 1984 års upplaga 15 1 "Vi informeras om allt, men vet ingenting" 17 Konst och kunskapande 17 Vetenskap och konst 19 Kunskapens automatisering 25 Datorer och kunskapsutveckling 30 2 Grogrund för alienation 33 Alienerat lärande eller lärande som livskraft 33 Participation, delaktighet, dialog - inga modeföreteelser 39 Skolan och livet utanför 43 3 Det mekaniska som ytterlighetspol till det estetiska 48 Helhet och balans i utbildning, arbete och privatliv 48 Estetik och effektivitet 56 Ämnenas yt- och djupstruktur 61 Om kunskapssyn och läromedelsutveckling 64 Mot en ny utbildningsfilosofi 71 4 Konsten som förståelseform 74 Sanning och värdering 74 Mening sammanhang och mönster 79 Konsten aktiverar - ger anda och liv 88 Kultur som biologiskt fenomen 93 5 En estetisk dimension i alla ämnen 99 Undervisning kontra underhållning 99 "Lekmannens nyckel till naturvetenskapen är dess förening med humaniora" 106 Behjärta vetenskapen 109 En dag i Angered 113 Basfärdigheterna och konsten 116 Tala, läsa och skriva 116 Matematik - en lek och en konst 126 6 Får skolan chansen? 133 7 Handen, lärandet och den mänskliga faktorn 138 Bro mellan nerv och själ 139 Utbildningens struktur och humanismens väsen 141 FN och den mänskliga faktorn 142 Hand, hem, hushåll. Stora värden - låg status 144 Det folkliga nordiska hantverkskunnandet hargamla anor 146 Försök att reformera skolan 147 Appendix. Förord till 1984 års upplaga av dåvarande chefen för Statens kulturråd Göran Löfdahl 156 Litteratur 159 Personregister 168