Hylla
Personnamn
Titel och upphov Museipedagogik : konsten att visa en utställning
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 2001
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän Omsl.: "Kunskap upplevelse"
Anmärkning: Innehåll
Term
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
Antal i kö:
*00000619nam a2200229 45
*00112604
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2001 e ||| ||swe||
*020 $a9144017952
*020 $a9144017952
*035 $a(Ko)13851
*084 $aBga
*1001 $aCassel, Monica ,$c(1946-)
*24510$aMuseipedagogik :$bkonsten att visa en utställning /$cMonica Cassel
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c2001
*300 $a174 s. :$c23 cm
*500 $aOmsl.: "Kunskap upplevelse"
*50500$aLi:S
*650 4$aMuseipedagogik
*653 $aUtställningar
*8520 $cBg
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Boken handlar om hur man kan göra utställningsvisningar bättre. Den tar bl. a. upp hur man kan använda röst, kroppsspråk, fantasi, inlevelse- förmåga, utklädsel och rollspel samt hur man bemöter museibesökare med olika förutsättningar. Annotation supplied by BTJ Sverige AB
Förord 7 En läsanvisning 9 1 Några inspirerande pedagoger 13 Sokrates s k förlossningspedagogik 13 Jesus - en "gudabenådad" pedagog 16 Paulo Freires befrielsepedagogik 20 2 Guide, museilärare eller museipedagog? 25 3 Museipedagogens uppdrag 27 4 Museipedagogen mellan utställningen och publiken 30 5 Idéer bakom museipedagogiken 36 Synen på föremål 37 Tiden, epokerna och utvecklingstanken 41 Historia - perspektivskapande och förklarande 45 Om kunskap och inlärning 48 Synen på den pedagogiska situationen 51 6 Några visningar som fastnade i minnet 55 7 Före och efter en visning 61 8 Det museipedagogiska framträdandet 64 A och O - att inleda och avsluta en visning 64 Rösten, det talade språket och kroppsspråket 66 Rytmen i en visning 73 Museipedagogen som skådespelare 76 9 Visningar för skolklasser med barn eller ungdomar 80 Prinsessan som var bunden vid sjuksängen 80 Barns tidsuppfattning 82 Skolelevers varierande förkunskaper 85 Museivisningen som lektion 88 Om bus och bråkstakar 95 10 Visningar för vuxna museibesökare 99 Visningar för allmänheten resp bokade grupper 99 Konsten att se en utställning 102 Konsten att se på museiföremål 109 Frågor och svar mellan besökare och guide 112 11 Visningar för små barn 118 12 Visningar för museibesökare med utländsk bakgrund 121 Vem ser vad? 121 Om språksvårigheter 127 Visningar för turister (med utländsk eller inhemsk bakgrund) 132 13 Praktiskt och dramatiskt 136 Museiverkstäder och liknande 136 Utklädda museipedagoger 140 Tidsresor och rollspel 144 Dramatiserade visningar 148 14 Övrigt museipedagogiskt arbete 152 Internet som museipedagogiskt hjälpmedel 153 Museet och tonåringarna 155 Arbete med skolor och andra 158 15 Vad göra med den rutinerade guiden? 161 Efterord 165 Litteratur 167 Regleringsbrev 169 Sakregister 173