Konstfacks bibliotek

Populärkulturen och skolan
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Em
Titel och upphov
  • Populärkulturen och skolan
Utgivning, distribution etc.
  • Studentlitteratur , Lund : 2000
Utgivningsår
  • 2000
  • Språk: Svenska.
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
  • 225 s. : 23 cm
Anmärkning: Allmän
Term
ISBN
  • 9144014139
  • 9144014139
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00000816nam a2200253   45
*00111716
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2000           e     |||  ||swe||
*020  $a9144014139
*020  $a9144014139
*035  $a(Ko)12865
*0410 $aswe$heng
*084  $aEm
*084  $aBfkb
*24510$aPopulärkulturen och skolan  /$cMagnus Persson (red.) ; [översättning: Partricia Waldensjö]
*260  $aLund  :$bStudentlitteratur ,$c2000
*300  $a225 s.  :$c23 cm
*500  $aDelvis övers. från engelska
*500  $aFinns som talbok på Talboks- och punktskriftsbiblioteket. Sök i TPB:s katalog här
*650 4$aPopulärkultur *650 4$aSkolan *7001 $aPersson, Magnus,$d1968-$4aut *8520 $cEm ^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Förlagsinformation: Förhållandet mellan skolan och populärkulturen är inte det bästa. När det gäller den kultur som eleverna själva föredrar kan skolan se tillbaka på en lång tradition av misstro och kritik. Nya medier och kulturella uttrycksformer har alltid utlöst vuxen- och skolvärldens oro. Men populärkulturens betydelse och expansion fortsätter att öka och för många håller den på att bli den enda kulturen. I ett sådant läge måste skolan börja ta populärkulturens produkter och de nya medierna på allvar, och försöka hitta produktiva sätt att hantera dem som går bortom både det enkla avståndstagandet och det okritiska hyllandet. Denna bok lyfter fram centrala frågor och belyser dem historiskt och ur ett nutida perspektiv, både nationellt och internationellt. Hur har skolan införlivat populärkulturen i undervisningen och med vilka syften? Vilken pedagogik och metodik har förordats? Hur har man sett på förhållandet mellan populärkultur och finkultur? Bokens första del behandlar dessa frågor genom att lyfta fram de historiskt dominerande förhållningssätten till populärkulturen inom svensk skola. Den andra delen presenterar några tongivande företrädare för de viktigaste positionerna i den internationella debatten om populärkultur och undervisning. Boken ger en mängd konkreta exempel på hur lärare kan använda populärkulturellt material i sin undervisning. Exemplen som hämtats från olika stadier och skolformer i utbildningssystemet, spänner över många olika medieformer. Boken är skriven för utbildning och fortbildning av lärare i skolans samtliga ämnen. Den kan också läsas som en introduktion till de centrala teoribildningarna om populärkulturen. Översättning: Patricia Wadensjö

Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
 Tillgängligt Konstfacks bibliotekMagasinEm
 Tillgängligt Konstfacks bibliotek Em