Hylla
Personnamn
Titel och upphov Språk, kultur och social identitet
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 1998
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Innehåll
Anmärkning: Upphov inom produktion och teknik 2. tr., 1999 ; 3. tr., 2000
ISBN
Antal i kö:
*00000581nam a2200229 45
*00111386
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1998 e ||| ||swe||
*020 $a914400916X
*020 $a914400916X
*035 $a(Ko)12510
*084 $aM
*084 $aF:do
*084 $aF:oa
*1001 $aWellros, Seija,$d1945-
*24510$aSpråk, kultur och social identitet /$cSeija Wellros
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c1998
*300 $a180 s. :$c23 cm
*50500$aLi:S
*508 $a2. tr., 1999 ; 3. tr., 2000
*8520 $cF
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Språket har en ytterst viktig roll i socialisationsprocessen. Det är med språkets hjälp som vi skapar tankemönster, för dem vidare till en ny generation samt lär ut normer och värderingar. Språket förstärker även den sociala identiteten. Denna bok handlar om socialisationsprocessen och de medel som används för att inlemma barn och nyinflyttade vuxna i en kultur och dess ofta dolda regelsystem. Bokens bärande tanke är att de normer som en grupp delar skapar igenkännande och trygghet, och att de därför är nödvändiga i det sociala samspelet mellan människor. Å andra sidan är det just dessa normer som gör att vi kan uppfatta andra som annorlunda, som främlingar. Det som avviker från de egna normerna skapar osäkerhet och rädsla. Att bli medveten om sin egen sociala och kulturella prägling och de tolkningsmönster den medför är därför ett sätt att öka sin personliga trygghet och förbättra sin handlingsberedskap inför mötet med det &"annorlunda&". Boken vänder sig till lärarstuderande samt till yrkesverksamma lärare och andra som i sitt arbete möter människor med olika sociokulturella bakgrunder.
Förord 5 Inledning 7 Att skapa ordning 13 Del I Kultur - socialisationens mål och medel 17 1 Språket 21 Ljud och ord 22 Ord och begrepp 24 Begrepp och värderingar 27 Ord, attityder och beteendemönster 29 Språkets pragmatik 32 Språk utan ord 35 2 Regler och normer 38 Skrivna och oskrivna lagar 39 Dramaturgin på en förortsbuss 40 Tolkning och personperception 43 Kulturchock 45 Färdiga tolkningsmallar 46 Det offentliga och det privata 47 3 Tid och rum 49 Alternativa tidsorienteringar 52 Några mät- och styrinstrument 56 Tiden som socialisationsredskap 59 "Tiga har sin tid, och tala har sin tid" 62 Att passa tiden 64 En kö - ett möte i tid och rum 68 Var sak på sin plats! 70 Proxemik som signalsystem 74 E et rum på långvården 77 4 Roller och hierarkier 80 Roll och identitet 82 Att leka och lära 85 Status i klassen 87 Samhällsvärderingar och beteendenormer 90 Riktiga män och riktiga kvinnor 95 5 Trosföreställningar och värdesystem 100 Gud Vår Mor eller Fader Vår? 103 Individ, familj och storsamhälle 107 En kulturs djupstruktur och dess yta 112 Del II Sociala identiteter och gruppgemenskap 115 1 På ort och ställe 121 2 En annan klass 128 3 Guds folk och världen 136 4 Generationsklyftan 144 5 Etnicitet och nationalitet 151 Del III "Vi" och "dom" - om förklaringsmönster och förhållningssätt 161 1 Attribution 163 2 Tolkningsmönster för in-grupp och ut-grupp 167 3 Vilka är "dom"? 171 4 Likhet, olikhet, jämlikhet 177 Referenser 179