Hylla
Personnamn
Titel och upphov Les Gobelins i Paris : tre franska manufakturer förr och nu
Utgivning, distribution etc. Carlssons , Stockholm ; 1994 : cop. 1994
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 226 s. : ill. (vissa i färg)
Term
ISBN 91-7798-565-6 91-7798-565-6
Antal i kö:
*00000713nam a22002533 45
*0011135
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1994 e ||| ||swe||
*020 $a91-7798-565-6
*020 $a91-7798-565-6
*035 $a(Ko)1226
*084 $aIhca-j
*1001 $aConradi-Engqvist, Cecilia
*24510$aLes Gobelins i Paris :$btre franska manufakturer förr och nu /$cCecilia Conradi-Engqvist
*260 $aStockholm ;$a1994 :$bCarlssons ,$ccop. 1994
*300 $a226 s. :$bill. (vissa i färg)
*650 4$aVävnader
*650 4$aFrankrike
*650 4$aParis
*650 4$aGobelänger
*697 $cVävnader: Frankrike
*8520 $cMagasin Ihca
*950 $aVävning
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
AVANT-PROPOS 7 INNEHåLL 9 TABLE DES MATIERES 11 INLEDNING 13 Några termer 14 Användningen av noter 16 LES GOBELINS, BEAUVAIS, LA SAVONNERIE. DE TRE MANUFAKTURERNAS VERKSAMHET 17 I GOBELINSOMRåDET 17 II ADMINISTRATIONEN FÖR MANUFAKTURERNA 23 III ATELIER DU NORD 25 IV MATERIALEN 29 Textila naturfibrer 30 Trådens funktion 34 Guld- och silvertrådar 34 V FÄRGNINGEN 45 Färghärdigheter och färgkunskap 45 Färgeriet 47 Färger med organiska färgämnen 48 Färger med syntetiska färgämnen 56 Naturfärger och syntetfärger - de två systemen 56 VI VÄVTEKNIKEN VID LES GOBELINS OCH VID BEAUVAIS 59 Vävstol med stående varp för haute lisse 60 Vävstol med liggande varp för basse lisse 69 Tekniken är rik på uttrycksmedel 72 VII TEKNIKENS UTVECKLING; HAUTE LISSE OCH BASSE LISSE I FRANKRIKE 77 Teknikens utformning från 1300-talet fram till 1700-talet 77 Teknikens utveckling från 1700-talet fram till 1900-talet 90 Tekniken och 1900-talets kartongmålare 91 VIII LA SAVONNERIE 97 Mattvävning i knuten flossa 97 Tillverkning av mattor i Europa 98 La Manufacture de la Savonnerie 100 Nutida produktion i La Savonnerie 104 Celebra gäster i de statliga manufakturerna 107 IX MÄRKEN OCH SIGNATURER 111 X KONSERVERINGSATELJéN 115 Restaurering och konservering 115 Sömnad och montering 115 XI SKOLAN 117 UR TAPETKONSTENS HISTORIA 127 XII 1300-TALET I FRANKRIKE 129 Tapetvävarna och deras verksamhet 129 Apokalypsen i Angers 129 XIII 1400-TALET I FRANKRIKE 135 Tapeternas motiv och ändamal 135 Tillverkningen i Arras och Tournai 136 XIV TAPETKONSTEN I FRANKRIKE OMKRING åR 1500 145 Ateljéer i Loiredalen. Tapeter med blombotten 145 Tapeter med religiöst motiv 150 Arkaistisk stil och nya tendenser 150 XV 1500-TALET I FRANKRIKE OCH I SVERIGE 152 Kartongmålarna Rafael och van Orley 152 Manufakturen i Fontainebleau och andra franska ateljéer 153 Tapetväverier i Sverige 153 XVI 1600-TALET: LES GOBELINS OCH BEAUVAIS 156 Förutsättningar för den franska tapetkonstens utveckling under 1600-talet 156 La Manufacture royale des Gobelins 158 La Manufacture royale des Meubles de la Couronne 159 Le Brun och produktionen 160 La Manufacture royale de Beauvais 165 Tenturen Konung arl Xl:s bataljer, beställd av den svenske konungen 166 XVII 1700-TALET I FRANKRIKE OCH I SVERIGE 170 Oudry, konstnärlig ledare vid Les Gobelins 170 Stora sviter vävda vid Les Gobelins. Arvet från Le Brun 170 De nya dekorationerna. Tapeter med rikt ramverk 172 La Manufacture de Beauvais 175 Svenska statens inköp av textilverk från franska manufakturer 1 6 Kungliga gåvor av franska vävda tapeter och mattor till Gustav III 178 XVIII 1800-TALET; FRåN DEKADENS MOT FÖRNYELSE 181 Tapetkonstens förfall 181 Strävan mot konsthantverkets förnyelse 182 XIX TAPETKONSTEN l FRANKRIKE UNDER 1900-TALET 185 Manufakturerna Les Gobelins och Beauvais vid 1900-talets början 185 Jean Lurçat och hans verk 185 Den franska tapetkonstens renässans 191 Gobelinsartister och färgare i samarbete med målaren Marc Chagall 200 NOTER 212 KÄLL- OCH LITTERATURFÖRTECKNING 215 BILDKÄLLOR 221 REGISTER 223