Hylla
Titel och upphov
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 1999
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Indexterm - Okontrollerad
ISBN 91-44-01119-9 91-44-01119-9
Antal i kö:
*00000518nam a22002057 45
*00111209
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1999 e ||| 0|swe||
*020 $a91-44-01119-9
*020 $a91-44-01119-9
*035 $a(Ko)12322
*084 $aEaac
*24510$aMiljöer för lärande /$cIngrid Carlgren (red.)
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c1999
*300 $a228 s.
*653 $aPedagogik
*653 $aPedagogisk psykologi
*653 $aInlärning
*8520 $cEa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Frågor om lärande och kunskap är ständigt återkommande i diskussionen om skolan. Hur kan man veta vad eleverna lär sig i skolan? Vad betyder olika sätt att lägga upp skolarbetet för lärandet? Hur kan man undersöka elevernas kunskaper? Detta är några av de frågor som belyses i denna bok. Syftet med boken är bl.a att fungera som en introduktion till och en orientering om socio-kulturellt perspektiv på lärande, samt att presentera olika sätt att förstå och beskriva elevers kunskaper ur ett sådant perspektiv. I den första delen av boken behandlas pedagogiska verksamheter i förskola, fritidshem och skola som miljöer som möjliggör olika slags lärande. Här fokuseras olika utformningar av den praktiska verksamheten samt betydelsen av detta för elevens lärande. Bokens andra del behandlar hur tänkande och förståelse tar form i olika språkliga eller diskursiva sammanhang.
Förord 7 1 Pedagogiska verksamheter som miljöer för lärande 9 Ingrid Carlgren Olika perspektiv på lärande 12 Konsekvenser för den pedagogiska diskursen 17 Situerat lärande som teoretiskt perspektiv eller ideologi? 23 Praktiska sammanhang 31 2 Spel på skilda planhalvor 33 Bildskapande som social praktik i förskolan Ulla Löfstedt En tillbakablick 34 Socio-kulturellt perspektiv på lärande 38 Barns bildskapande ur ett socio-kulturellt perspektiv 43 Leken och arrangerade lärandetillfällen som sociala sammanhang för daghemsbarns bildspråkliga lärande 45 Diskussion 54 3 Solrosens affär 59 Exempel på en ny sorts pedagogisk praktik Birgitta Davidsson Inledning 59 Lärande i en social praktik - aspekter av ett sociokulturellt perspektiv 60 Leken - en särskild praktik 63 Temat Solrosens affär - praktik för gemensamt lärande 65 Praktik för gemensamt lärande - diskussion 71 "Community of learners" och "legitimt perifert deltagande" 71 Leken - en autentisk praktik? 74 4 Fritidshem och skola 79 - olika miljöer för lärande Anna Klerfelt Fritidshemmet som meningskonstituerande kultur och social praktik 80 Beskrivning av fritidshemmet 81 Lärande på fritidshem 86 Fritidshem ur ett legitimt perifert deltagandeperspektiv 88 Skilda sätt att lära inom och utanför skolan 89 Fritidshem och skola - två olika pedagogiska miljöer 92 Integration, samverkan, samarbete? 92 Fritidshemmets framtid 93 Växa i lärande 96 Fritidspedagogernas vision om fritidshemmet 98 5 Skolarbetet som en särskild slags praktik 102 Ingrid Carlgren Skolans autenticitet 102 Skolan och moderniteten 103 Skolans språkspel 104 Skriftspråkliga verksamheter i skolan 112 Skolarbetet som låtsaslek eller på riktigt 126 Språkliga sammanhang 133 6 Var dags samtal i klassrummet 135 Kerstin Bergqvist Perspektiv på skolan 136 En institutionaliserad kommunikativ praktik 137 Skolan bär spår av tidigare traditioner såväl som av dagens samhälle 140 Ett grupparbete på grundskolans högstadium 143 Att förstå vad det hela går ut på och vara villig att engagera i rätt slags samtal 150 7 Artefakter som tankestötta 155 Barns förståelse av astronomiska begrepp i ett sociokulturellt perspektiv Roger Säljö Jan Schoultz Jan Wyndhamn Inledning: Sociokultur och tänkande 155 Begreppsutveckling: Forskningsparadigm 157 Att konstituera forskningsobjektet vid studier av tänkande 158 Barns begreppsbildning inom elementär astronomi - ur kognitivistiskt perspektiv 160 Tänkande och kommunikation: Mentala modeller eller diskursiva redskap 164 Empirisk studie 165 Resultat 166 Diskussion 173 Slutsatser 177 Appendix 181 8 Naturvetenskaplig kunskap i samtal och papper-och-pennatest 182 Jan Schoultz Bakgrund 182 Syfte 185 Metod 186 Resultat 187 Samtal - ett sätt att utvärdera 195 Diskussion och sammanfattning 200 Bilaga 1 205 9 Matematisering i en mångtydig verklighet 206 En studie av elevers förståelse av relationen mellan modell och omvärld Eva Riesbeck Roger Säljö Jan Wyndhamn Inledning 206 Benämnda uppgifter och tillämpning av matematiska kunskaper 208 Problemlösning i en mångtydig verklighet 211 Deltagare och genomförande av studien 212 Resultat 213 Matematiserande som kommunikativt arbete 216 Slutsatser 225