Hylla
Personnamn
Titel och upphov Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Uniform titel Det flerstemmige klasserommet (norska)
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 1996 (Lund : Studentlitteratur)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Innehåll
Anmärkning: Upphov inom produktion och teknik 2. tr., 1996 ; 3. tr., 1997 ; 4. tr., 1998
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
Antal i kö:
*00000865nam a22002893 45
*0015795
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1996 e ||| ||swe||
*020 $a9144616317
*020 $a9144616317
*035 $a(Ko)6321
*0410 $aswe$hnor
*084 $aEab
*084 $aEaacb
*1001 $aDysthe, Olga
*240 0$aDet flerstemmige klasserommet (norska)
*24510$aDet flerstämmiga klassrummet :$batt skriva och samtala för att lära /$cOlga Dysthe ; översättning: Björn Nilsson
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c1996$e(Lund :$fStudentlitteratur)
*300 $a264 s. ;$a330:00
*505 $asam
*505 $aLi:S
*508 $a2. tr., 1996 ; 3. tr., 1997 ; 4. tr., 1998
*653 $aPedagogik
*697 $cPedagogisk metodik
*697 $cPedagogisk psykologi: motivation
*8520 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Det flerstämmiga klassrummet är ett klassrum där lärarens röst bara är en av många som hörs, där eleverna lär av varandra och där både muntligt och skriftligt språk intar en central plats. I denna bok jämför författaren tre klasser. Gemensamt för alla tre är att läraren, oavsett vilket ämne han eller hon undervisar i, använder skrivande och samtal som viktiga redskap i undervisningen. Läsaren får möta elever från olika samhällen och etniska grupper och lärare som har modet att pröva nya metoder. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare.
Förord 5 1. Elev för en vecka 9 2 I skolan som forskare 14 Vad jag ville ha reda på och hur jag bar mig åt 14 Klasserna och skolorna 16 Lärarna 18 Något om forskningsmetoderna 21 3 Vilka är undervisningen till för? 29 Baywater-klassen 29 Greyville-klassen 33 Nordstad-klassen 39 Sammanfattande synpunkter 45 4 Teoretisk förankring - en socialt interaktiv och dialogisk inlärningsmodell 46 Kunskapssyn och inlärningssyn 46 Viktiga begrepp i analysen 55 Bakhtin och dialogen 61 Lotmans "funktionella dualism" 74 En ny version av 1970-talets dialogpedagogik? 77 Förhållandet mellan skriftligt och muntligt 79 Varför lär vi oss genom att skriva? 89 Två huvudsakliga former av skrivande 92 5 Klassrumsstudierna 96 Baywater-klassen 96 Greyville-klassen 148 Nordstad-klassen 166 Sammanfattning och jämförelse mellan tre klassrum 202 6 Det flerstämmiga och dialogiska klassrummet 220 Teoretiska och praktiska konsekvenser 220 Det monologiska och det dialogiska klassrummet 222 Grundläggande aspekter på det dialogiska klassrummet 227 Hur ska vi praktisera en dialogisk undervisning? 232 Några villkor för lärande 238 Lärarens roll i det dialogiska klassrummet 243 Det inre övertygande ordet 246 Det dialogiska och flerstämmiga klassrummet utopi eller nödvändighet? 248 Litteratur 250 Register 260