Hylla
Personnamn
Titel och upphov Bild och materialitet : om föreställningar, synsätt, material och uttryck i måleri, teckning och fotografi
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2013 (Danmark)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001341nam a2200397 a 4500
*00138604
*00520140211030843.2
*008130523s2013 sw |||| |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-08347-6
*035 $a(SE-LIBR)13904859
*035 $a(Ko)43430
*040 $aBOKR$dS$dL
*042 $9NB
*08204$a701$223/swe
*084 $aIaa$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aMankell, Bia,$d1952-
*24510$aBild och materialitet :$bom föreställningar, synsätt, material och uttryck i måleri, teckning och fotografi /$cBia Mankell
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013$e(Danmark)
*300 $a242 s. :$bill. ;$c25 cm
*650 7$aMålarkonst$xtekniska aspekter$2sao
*650 7$aTeckningskonst$xtekniska aspekter$2sao
*650 7$aFotokonst$xtekniska aspekter$2sao
*650 7$aKonstnärsmaterial$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Konstn%C3%A4rsmaterial
*650 7$aKonstestetik
*650 0$aAesthetics
*650 0$aArtists' materials
*650 0$aSculpture materials
*841 $5Ko$ax aa$b140205||0000|||||000||||||000000$en
*852 $5Ko$bKo$hKONST - Iaa
*950 $aEstetik$wg$uKonstestetik
*950 $aExperimentell konst$wh$uKonstestetik
*950 $aKitsch$wh$uKonstestetik
*950 $aEsteticism (konst)$uKonstestetik
*950 $aKonstnärsfärger$uKonstnärsmaterial
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Det finns en mängd handböcker i måleri, teckning och fotografi med inriktning på material, teknik och praktik, liksom en rad teoretiskt reflekterande texter som behandlar bildtolkning. Men något som länge saknats är en bok som på ett övergripande sätt belyser samspelet mellan material, teknik, praktik, motiv, genre och de diskurser som genereras ur detta. Syftet med Bild och materialitet är att fylla detta behov. Genom en rad konkreta analyser av svenska konstverk visar författaren hur bilders textuella och visuella dimensioner samspelar. Bokens genomgående tema är att material och tekniker bidrar till att skapa föreställningar och synsätt som präglar västerländska förhållningssätt till bildkonst. Boken inleds med en diskussion om bildkonstens materiella uttrycksmöjligheter och hur dessa kan relateras till betraktare och konstnär. Därefter följer bokens tre huvudavsnitt där måleriet, teckningens och fotografiets mest grundläggande material, tekniker och praktiker beskrivs och sätts in i en historisk och estetisk-filosofisk kontext. Bild och materialitet vänder sig i första hand till studenter i konstvetenskap och angränsande ämnen. Den är även lämplig som litteratur för mer praktiskt inriktade bildstudier, exempelvis för blivande bildlärare och på konstskolor. Boken ger också en fördjupad överblick för andra konstintresserade läsare.
Förord 9 Inledning 13 En samsyn 14 Metodiska angreppssätt 15 Teoretisk anknytning 17 Performativitet 17 Materialitet 19 Diskurs 22 Fenomenologi 25 Forskningsläge 27 Bildmaterial 30 Bokens uppläggning 30 1. Mediespecifika fenomen 31 Begreppen bild, objekt och medium 39 Samtidskonst och medier 40 Material, form och materialitet 41 Bilddiskurser 44 Representation och presentation 45 Uttryck 47 Den sanna bilden - original och kopia? 50 Ett par seendepraktiker 53 2. Måleri 55 Den måleriska tankevärlden 57 Måleri som kropp, plats och rum 57 Det ytmässiga 64 Konstnärens verktyg 68 Färg och ljus 74 Måleriets status 86 Oljemåleri - tradition och uppbrott 90 Det polykroma och det monokroma 90 Den långsamma processen 95 Horisontellt kontra vertikalt måleri 98 Material och teknik 100 Ateljé och akademi 103 Historiska nedslag och återblickar 106 Den snabbtorkande akrylmålningen 107 Tempera - det sammetstorra måleriet 108 Akvarell - genomskinlighetens konstart 111 Mediets paradoxer 111 Praktik 114 Material och teknik 119 Historiska nedslag och återblickar 122 Gouachemåleriet och dess färgtäthet 133 Pastell - det tecknade måleriet 134 3. Teckning 139 Teckning och det ursprungliga 141 Linjen - spår och gräns 143 Det monokroma 151 Praktiken - synsätt och föreställningar 151 Tillfällighetsteckning och annat 153 Skiss och studie 154 Handteckning och ritning 159 Material och teknik 160 Historiska nedslag och återblickar 174 Från renässansens disegno till 1700-talets seenderevolution 176 Undervisning 177 Teckningsböcker 179 Teckning som social plattform 180 Den vetenskapliga teckningen 181 Ett förnyat intresse för teckning 184 4. Fotografi 189 Fotografins väsen 191 Ljus och mörker, svart och vitt 194 Fotografiskt seende 196 Ögonblicket och det temporala 198 Studium och punctum 199 Fotografi och det verkliga - det avbildade 200 Dokumentärfotografi 203 Det privata i det offentliga 207 Praktik 210 Digitalt fotografi och digital bild 212 Historiska nedslag och återblickar 216 Heliografi, dagerrotypi och kalotypi 217 Den fotografiska upptäckten sprids 219 Den idealistiska fotografin 222 Piktorialism 222 Fotografisk modernism och postmodernism 223 Referenser 231 Otryckta källor 231 Tidningar 231 Tryckta källor 231 Personregister 237 Bildförteckning 241